Komoly bajt jelzett Elon Musk, az egész autóipart érinti
HírekDolgozóinak 10 százalékát tervezi elbocsátani a Tesla - jelentette be Elon Musk. A Tesla túl sok alkalmazottat vett fel, túl gyors tempóban, miközben az egész autóiparban tényleg komoly problémák alakultak ki.
Elon Musk jelzése az elbocsátásokról akár tízezer főt érinthet, mert globálisan 100 ezer főt foglalkoztat a Tesla. Az autógyártó részvényeinek tőzsdei árfolyama a bejelentés után 9 százalékkal esett, idén pedig már több mint 30 százalékot vesztettek értékükből a papírok.
A világ leggazdagabb üzletemberének jelzése egy komoly veszélyre hívja fel a figyelmet: hiába a nagyon erős kereslet az autóiparban, a beszállítói kapacitások szűkössége és az alkatrészhiány miatt komolyan visszaestek az eladások, és az egy alkalmazottra jutó megtermelt bevétel - írja a Reuters elemzése.
Az autópiacon meghosszabbodott szállítási határidőkről, az orosz-ukrán háború miatti ellátási problémákról Kilián Csaba, a Magyar Gépjárműipari Egyesület elnöke beszélt lapunknak ebben az interjúban.
Tény, hogy tavaly sokkal kevesebb autót adtak el a járvány előtti szinthez képest: az Egyesült Államokban például 12,7 millió autót értékesítettek az Egyesült Államokban, ami jelentősen elmarad a járvány előtti évi 17 milliós darabszámhoz képest.
Egyrészt az autóipari szektort a járvány miatti lezárások, majd az orosz invázió nyomán megszakadt ellátási lánc, a félvezetők hiánya, a magas energiaárak, az infláció és például a lítium árának emelkedése is komoly kihívás elé állítja. Másrészt azonban még mindig nagyon erős a vevők részéről jelentkező kereslet, ami viszont otimizmusra adhat okot.
Több autómegosztó vállalat, így például az Uber és a Lyft is létszámcsökkentést tervez, vagy már el is kezdett leépíteni. Nem csak a Tesla vezetője, hanem más nagy autógyártók, például a General Motors is pesszimisták az iparági kilátásokkal kapcsolatban - olvasható az elemzésben.
Musk jelzése ugyanakkor arra is rávilágít, hogy a Tesla túl gyorsan terjeszkedett: 2019 vége óta majdnem megduplázta alkalmazottainak létszámát. A Morgan Stanley elemzése szerint egy Tesla alkalmazottra 853 ezer dollár vállalati bevétel jut, ami magasabb a Ford 757 ezer dollárjánál.
Szintén csak a Teslára jellemző, hogy vevőinek köre leginkább Kaliforniára koncentrálódott, kiemelkedően a Szilikon Völgy technológiai vállalatok dolgozóinál népszerű, márpedig a tech-vállalatoknál is leépítések várhatóak.
Összességében Elon Musk is tudja, hogy gazdasági visszaesés jön, de ő vállalatvezetőként beszél a problémákról, még akkor is ha nem népszerű, amit közöl - teszi hozzá a lap.