Hat félreértés az Év Emberének megválasztott Elon Muskról és a Tesla-jelenségről
ElemzésekMára már Elon Musk és a „Tesla-jelenség” egy mindenki által jól ismert fogalom. Ennek ellenére a mítosz számos olyan részlettel bír, amit csak kevesen tudnak.
Elon Musk azok közé a nagyvállalkozók közé tartozik, akiket nem kell bemutatni. A Time magazin 2021-es Az év embere-díj nyerteséről legtöbbször a Tesla, az e-autózás és a SpaceX kapcsán hallhatunk, viszont a Boring Company és a Starlink műholdprojekt is a nevéhez fűződik.
A Tesla mind az elektromos autózás, mind az önvezető rendszerekről alkotott képünket megváltoztatta.
Mi több, az amerikai autóipari vállalatot a tavalyi év közepén a világ legmagasabb értékű autógyártójának nyilvánították, ami egyrészt azért érdekes, mert a Toyotát a második helyre szorította, ráadásul egy évtizeddel ezelőtt az elektromos személyautók nagymennyiségű sorozatgyártása még elképzelhetetlennek tűnt.
Musk kultuszt teremtett önmaga és az e-autók köré is, ám időnként megesik, hogy egyes részletek elkerülik a nagyérdemű figyelmét. Ezek közül mutatunk be hatot.
A Teslát nem Elon Musk alapította
A 2021-es év leghíresebb elektromos autógyártóját Martin Eberhard és Marc Tarpenning alapította 2003-ban. Musk a következő év februárjában csatlakozott a vállalathoz, majd 2008-ban a cég főigazgatójává vált.
Annak ellenére, hogy Musk az alapítást követően, mint részvényes szállt be az e-autókat forgalmazó cég életébe, Eberhanddal és Tarpenninggel jogi megállapodást kötött, mely szerint ő is az alapító tagok közé tartozik.
A Tesla logója sem „T” betűt, sem cica orrot nem ábrázol
A Tesla emblémája egy minimalista, könnyen felismerhető insignia, amiről sokan azt hiszik, hogy egy „T” betűt ábrázol. Egyes találgatások szerint nagyon hasonlít egy macska orrára is, ám mind a két megfejtés messze áll a valóságtól. Mások szerint a logón egy elektromos motor keresztmetszetének részlete látható, amit maga Elon alá is támasztott.
Forrás: electrek.co
Az USA már a Tesla előtt is szerelt tömegtermelésű elektromos autókat
Sokan tévesen azt hiszik, hogy az elektromos autózás egy új keletű jelenség, ami az elmúlt két-három évtized folyamán bukkant fel, úttörőjük pedig a méltán népszerű Tesla volt.
Vitathatatlan, hogy a szóban forgó vállalat a XXI. század egyik legsikeresebb, legbefolyásosabb EV gyártója, viszont villanyautók már jóval megjelenése előtt is léteztek.
Az 1910-es években még nem dőlt el, hogy az akkoriban használt három hajtáslánc közül melyik lesz a befutó. A gőzhajtású autók az 1920-as évekre véglegesen eltűntek, viszont belsőégésű és elektromos társaik továbbra is részt vettek a forgalomban. Mi több, a ’10-es években a New York-i taxik 90 százaléka elektromos volt, az utasok szívesebben utaztak velük, mint zajos, olajos társaikkal.
A kezdeti siker ellenére a korai e-autók hamar eltűntek. A töltőhálózat kiépítetlensége és a korlátozott hatótáv miatt nem tudtak lépést tartani a benzines motorokkal, melyek teljesítménye rohamosan fejlődött.
A helyzetet tovább rontotta, hogy ezek a gépkocsik tisztábbak, csendesebbek voltak, ráadásul kurblizni sem kellett őket, így női járműként éltek a köztudatban. A fókuszcsoport szűkülése, az eladások csökkenése a korabeli fejlesztések elmaradása az e-autók bukásához vezetett, emiatt az 1929-es gazdasági világválság után már nem fektettek az iparágba.
A Ford T-modell miatt hiúsulhatott meg a Tesla Model E típusjelölés
A Ford T-modell a valaha gyártott legsikeresebb személyautók egyike volt, melyből 1908 és 1927 között 15 millió darabot adtak el. A mind az amerikai, mind a globális, tömeges motorizációt fellendítő négykerekű olyan sikeres népautónak számított, hogy a múlt század elején a világon használt személyautók több mint 50 százalékát Henry Ford „Bádog Bözskéi” tették ki. De mégis mi köze van egy közel 100 éves Fordnak a Tesla Model 3-hoz?
Forrás: wallpapercave.com
Ahogy sok más üzletág és találmány esetén, úgy az autóipari óriások is gyakran szabadalmaztatják fejlesztéseiket, termékeiket és azok fantázianevét. A Tesla 2017 óta forgalmazza a Model 3 jelölésű elektromos szedánt, ami az eredeti tervek szerint a Model E nevet kapta volna.
Ezzel semmi gond nem is lett volna, viszont az E-modell jelölést a Ford már évtizedekkel ezelőtt szabadalmaztatta, hogy más gyártók ne használhassák. Oka, hogy angolul a Model E és a Model T nagyon hasonlóan hangzik, és szerették volna elkerülni, hogy a konkurencia olyan típusjelölést alkalmazzon, ami roncsolná a T-modell hírnevét.
A Tesla nem esett kétségbe, az „E” betűt megfordította, így a Model E helyett a Model 3 nevet kapta.
Személyes vélemény: Ha a Tesla nagyon akarta volna, a „Model E” helyett a „Mark E” nevet is használhatta volna, viszont ez több okból sem lett volna előnyös. Az egyik, hogy a „Mark” a „Model” európai megfelelője, amit az USA-ban nem használtak, így váratlan, furcsa megoldásnak számított volna. A második, hogy a „Mark E” hangzása hasonlít a francia „Marquis”-ra, ami 1967 és 1986 között a Ford mára megszűnt luxusmárkájának, a Mercury-nak egyik sikermodellje volt.
A Teslák egyszerűen S.E.X.Y.-k
Nem véletlen, hogy Elon a Model 3-ast „E” betűvel szerette volna ellátni.
A CNNMoney-nak adott interjújában elárulta, hogy a limuzin megjelenése előtt egy barátja megkérdezte tőle, hogy mi lesz az új típus neve. Musk azt felelte, hogy ha már „S” és „X” fantázianevű autókat is gyárt, legyen a következő az „E”, így a három gépkocsi betűinek összeolvasása a „SEX” szót adja ki. A fentebb említett, a Fordhoz köthető okok miatt ez nem valósult meg, így a három autó neve a „S3X” betűszóban egyesül. Ennek ellenére az autóipari óriás legfelső embere nem adta fel, a tavalyi év februárjában sorozatgyártásba állított új limuzint „Y”-nak nevezte el, így mondhatjuk, hogy a Tesla palettája „S3XY”!
A Cybertrunk elindíthatja a második autóipari űrversenyt
A Tesla Cybertruck egy futurisztikus, űrutazást idéző formatervű pickup, ami akár a 2020-as évek vonalvezetői ideáljait is meghatározhatja. Ahogy az megszokott, az egyes gyártók sokszor a konkurenciától vesznek át ötleteket, így a népszerű platós külső megjelenését a többi design-osztály is alkalmazhatja.
Forrás: GTspirit
Hasonló jelenséget az 1950-es évek Amerikájában láthatunk, ahol a személyautókat igyekeztek úgy kialakítani, hogy vonalvezetésük és díszítőelemeik a lehető legnagyobb mértékben űrhajókra, rakétákra, vagy repülőgépekre hasonlítsanak.
A múlt század közepi esztétikai megoldásról a Forward Lookot részletező cikkünkben olvashat. Ha ez bekövetkezik, a Tesla nem csak, hogy az elektromos autóipar úttörője, de egy korszak formatervi irányzatának megalkotójává is válhat!