Lemaradt az Alibaba szinglik napjáról? - Idén ekkor lesz a Black Friday és a Cyber Monday

Hírek2018. nov 13.Növekedés.hu

A kereskedelemben a Black Friday akciója indítja el a szokásos karácsonyi őrületet. A kínaiak immár tizedik éve beelőznek, és November 11-én megrendezik a Szinglik Napját. Azért ekkor, mert 11. hó 11-e, csupa egyesből áll. Az Alibaba csoport ezen a napon elképesztő, 31 milliárdos forgalmat csinált. Hogy a világ milyen: az elemzők ezt keveslik, és esnek az Ali részvények.  Ha akarom vemhes, ha akarom nem vemhes. Ahogy a lókupec is szívesen igazítja a lova jellemzőit a vásárló igényeihez, a tizedik Alibaba Szinglik Napja is értékelhető sikernek és kudarcnak is egyaránt. Kinek-kinek a szája íze szerint, hiszen, ha akarom soha nem volt még ilyen sikeres és méretes a nagy e-kereskedelmi tobzódás,

immár 200 országból voltak vevők és egymilliárd feletti vásárlási tranzakció történt, 
viszont az előző évhez képesti növekedés eddig a legalacsonyabb volt.

Egy furcsa ünnep

Ha van ünnepe a pároknak Valentin napon, akkor legyen az egyedülállóknak is – gondolták kínai fiatalok, és a kezdeményezésnek az óriási webkereskedő, az Alibaba is az élére állt, és megcsinálta a maga nagy vásárlási ünnepét, a kínai Black Fridayt. Mindig 11 hó 11-e lett az egyedülállók napja, és ha már a párunk nem vesz nekünk ajándékot, például azért, mert nincs is párunk, miért ne kedveskedhetnénk mi magunknak némi meglepetéssel? Főleg, ha a világ nagy cégei remek akciókat is hirdetnek erre a napra. A kínai eredetű ötlet 2009-ben lett igazi vásárlási akciódömping, vagyis a 2018-as volt immár a tizedik ilyen esemény. Kerek szám, nagyon készült is az Alibaba, de mivel a szinglik napján minden az „egyesről” szól, így aligha nehéz megjósolni, hogy a jövő évi november 11-e, vagyis immár a 11. 11. hó 11. nap is jó nagy csinnadrattát fog jelenteni.

Az idei

Na de visszatérve az idei november 11-éhez, az Alibaba új rekordokat állított fel, a tavalyi 25 milliárd dolláros értékesítési volumenét 31 milliárd dollárra tudta növelni.
Ráadásul az itthon kevésbé ismert Szinglik Napja valójában messze a legnagyobb vásárlási akció.
A világon ma már rengeteg e-kereskedelmi akció van, de  ezzel a 31 milliárd dolláros értékkel november 11-e körülbelül háromszor nagyobb, mint a tavalyi Black Friday (Fekete Péntek) volt, vagy a Cyber Monday (Cyber Hétfő).
Bár ezek is óriási volumeneket jelentenek, de még valamivel 10-10 milliárd dollár alatt volt az értékesített mennyiség. Ahogy a Szinglik Napjának az Alibaba, úgy a Fekete Pénteknek az Amazon a fő haszonélvezője, míg a hétfői esemény elsősorban elektronikai cikkek eladásában erős. Mivel utóbbi kettőnél a hét adott napján van mindig az akció, vagyis a péntek és a hétfő a fix, így a pontos dátum minden évben változik.

2018-ban a Fekete Péntek november 23-ra fog esni, a Cyber Hétfő pedig november 26-ra.

A 2018-as Szinglik Napja 27 százalékos értékesítés-növekedést jelentett, de az elemzők mégis fanyalognak. Az Alibaba tőzsdei árfolyama esik, 200 dolláros szintről már pár hete visszaesett a150 dollár körüli szintre. 27 százalékos növekedés? Szinte mindenki, minden iparágban örülne egy ilyen számnak, de mivel a Szinglik Napja történetében eddig mindig magasabb volt az ütem, többször is 60 százalék körül volt az éves bővülés, mégis sok a keserű hang. Kifulladt a dolog, már nem visszanyerhető a régi lendület, ilyen értékeléseket hallani, és ezeknek van is némi alapja.

A fundamentumok

Elsősorban azért, mert bár a Szinglik Napja alapvetően kínai akció, azért a hatásai nemzetköziek voltak, és a különféle akciókra a fejlett nyugati világ vevői is rápattantak.  Az elemzők szerint azonban még az sem kizárt, hogy utoljára volt egyáltalán növekedés az eladásokban. Ha ugyanis Donald Trump amerikai elnök betartja az ígéreteit, nagyon megdrágulhat a kínai áruk importja, a csomagküldés szabályainak változása és a védővámok miatt. Kínában magában ugyan nő a gazdaság és emelkedik a belső fogyasztás (százmilliókkal bővült az európai értelemben is fogyasztani képes középosztály az elmúlt években), de a kockázatok már érezhetőek, maguk a kínaiak is óvatosabbá váltak a vásárlásaikban. Aki a negatívumokat gyűjti, azt is hozzáteheti, hogy a hatalmas eladási számok viszont a megelőző és a követő hetek forgalmait megcsappantja, aminek két fő baja van, mindenki kedvezményesen vásárol és gondot okoz a csomópontszerűen megjelenő sok megrendelés kezelése.

Kritikák

Ráadásul amikor a világ figyelme a gigantikus mennyiségű megrendelésre fókuszál, az Alibaba mindig sok kritikát is kap. A sok környezetszennyező csomagolóanyag miatt a cég mindenféle bejelentést tett, jöhetnek az újrahasznosított anyagok, .a jobban megszervezett raktárak, az optimálisabb készletgazdálkodás.

És Magyarország?

Magyarországon a webes kereskedők nagyon készülnek, itthon elsősorban a Fekete Péntek a kereskedelmi csúcsesemény. Bár a magyarok körében még mindig nem annyira elterjedtek a netes vásárlások és az akciók,
de az előzetes számok szerint minden harmadik magyar vesz majd valamit és a november 23-i forgalom 100 milliárd forint felett lesz. 
Ez annyit tesz, hogy a novemberi teljes e-kereskedelem harmada összpontosulhat egy napra. Igaz Magyarországra az is jellemző, hogy az egy nap nem egy nap, mindig vannak előbb kezdődő, később végződő és hosszabb akciók is. Van már integrált weboldala is a kedvezményeknek, és a számok azt jelzik, hogy nem ritkák a 30-40 százalékos kedvezmények sem. Itthon elsősorban az elektronikai és a ruházati termékek kelendőek, de meglepően sok a (Karácsony előtt egy hónappal fogunk járni) a játékakció is.