Magyarországon az emberek tömegesen elindultak autót vásárolni

Hírek2018. szept. 5.Növekedés.hu

A világ nagy autógyártói nem optimisták, legnagyobb piacaikon csökken a kereslet. Eközben Magyarországon úgy látszik mindenki autót akar vásárolni.

A Suzuki Vitara vitathatatlanul a legnépszerűbb autó ma Magyarországon. Tényleg elég jól néz ki.


Csaknem egy évtizednyi fellendülés után megtorpant az új autók eladásának növekedési üteme a világ legnagyobb piacain. Kínában, a világ legnagyobb autópiacán például az amerikai vámintézkedéseknek tudható be a kereslet lanyhulása. Az Egyesült Államokban hét évnyi, szinte töretlen növekedést követően érte el csúcsát a kereslet. Európában a recesszió előtti szintre mérséklődött az új járművek iránti igény. A globális eladások továbbra is erősek, azonban a növekedés üteme lefékeződött. Trump elnök kereskedelempolitikai intézkedései (például a vámháború Kínával és az EU-val) világszerte visszafogta a fogyasztói bizalmat, ami lassíthatja a gazdasági növekedést.

A tőkepiacokon általában az autóeladásokat és az építőipari teljesítményt tartják a gazdasági ciklus legjobb jelzőszámainak. 

Ezek emelkedése vagy csökkenése jól tükrözi a fogyasztók várakozásait: ha tartósan magas jövedelmük van, vagy arra számítanak, hogy lesz, beindul a lakás- és az autóvásárlás. A fogyasztói bizalmat azonban könnyű erodálni. Hasonló történt, amikor Trump elnök az Észak-Amerikai Szabadkereskedelmi Egyezmény, a NAFTA újratárgyalására szólította fel Kanadát és Mexikót. Utóbbival a közelmúltban meg is született az erről szóló megállapodás. Ennek hírére drágultak is a nagy autógyártók, a Ford, a General Motors, a Volkswagen, a BMW és a Daimler részvényei a tőzsdéken. Ebben persze az is szerepet játszik, hogy az amerikai piac olcsó kiszolgálása érdekében sok autógyártó rendelkezik mexikói üzemekkel.
A kereskedelmi háborúnak azonban ezzel korántsincs vége, hiszen Washington újabb importvámokkal fenyegeti az európai gyártókat, Kínával szemben pedig már életbe is léptette a büntető intézkedések második hullámát. Peking erre egy 40 százalékos, az amerikai autókra kivetett teherrel válaszolt.
Az Oxford Economics kutatóintézet szerint egy még jobban eszkalálódó kereskedelmi háború - ami náluk még csak nem is a legrosszabb forgatókönyv - 2019-re fél százalékponttal, 2,4 százalékra vetné vissza a globális GDP növekedését. A borús kilátások nyomán az autógyárak, például a Ford és a Fiat Chrysler, sorra módosítják lefelé profitkilátásaikat. A német Daimler júniusban közölte, hogy a kínai válaszlépések, amelyek megdrágítják az Amerikában gyártott autók behozatalát, rontják eladási esélyeiket. A Daimlernek Alabamában van összeszerelő üzeme. Csatlakozott a sorhoz a német Continental, a világ második legnagyobb részegység beszállítója is, ők főleg az európai és kínai kereslet csökkenését okolják a várható gyengébb eladásokért.

Az értékesítések növekedési ütemének lanyhulása nagyon rosszkor jött az autóiparnak. Az ágazat éppen átmeneti fázisban van: irdatlan összegeket költenek a villanyautók és az önvezető autók fejlesztésére. Európában és Kínában szigorították a károsanyag kibocsátási normákat, így a hagyományos autóknál is új technológiákat kell kifejleszteni.

A globális autóeladások 2010. óta stabilan növekedtek, átlagosan évi 5 százalékkal. Az idén várhatóan 97 millió gépjárművet adnak el világszerte, a növekedési ütem azonban 1,8 százalékra lassul - állítja az LMC Automotive elemzése. Ha Trump elnök beváltja fenyegetését, és további 25 százalékkal drágítja az autók és alkatrészeik amerikai importját, teljesen megtorpanhat az autópiac.

Kínában az erősödő középosztály kereslete hajtotta az eladásokat. A nagy gyártók sok milliárd dollárt költöttek el új vegyes vállalatok létesítésére és beszállítói láncaik kiépítésére. Kínában tavaly 28,6 millió új autót adtak el. A pekingi kormány a légszennyezés csökkentése érdekében évekig támogatta az új autók eladását, ezt az intézkedést azonban a közelmúltban felfüggesztették. Az USA-ban gyártott autókra kivetett 40 százalékos büntetővám paradox módon a német autógyárakat sújtotta leginkább. A BMW és a Mercedes-Benz ugyanis Amerikában gyártja a kínai piacra szánt városi terepjárókat. Júliusban az új autók eladása 5,3 százalékkal 1,6 millióra csökkent Kínában. Az LMC Automotive szerint a piac az idén mindössze 1,2 százalékkal bővülhet a tavalyi 2,1 százalék után. Egy évvel korábban, 2016-ban még 13 százalék volt a növekedés üteme. A Ford és a Fiat Chrysler júliusban csökkentette nyereség előrejelzését, elsősorban a kínai és az európai piac gyengélkedésére hivatkozva. Mindkét nagy gyártó a kínai piacon való terjeszkedéssel próbálta meg csökkenteni az amerikai eladásoktól való függőséget. Az USA-ban 2016-ban rekordnak számító, 17,5 millió autót adtak el. Tavaly már csökkent az értékesített mennyiség, s az idei évre is ez várható. Az EU-ban az idei első félévben 2,9 százalékkal nőttek az új autó eladások, ez azonban visszaesésnek számít a tavalyi első félévre kimutatott 4,7 százalékhoz képest.

A nagy piacok keresletének lanyhulása miatt az autógyárak a feltörekvő országokban, főleg Kelet-Európában, Indiában és Afrikában keresnek új lehetőségeket. A magyar piacon mutatkoznak is az erős fellendülés jelei. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) elemzése szerint  az augusztusi eredmények azt mutatják, hogy a piac jelentősen meghaladja a tavalyi referencia hónap és időarányos kumulált értékét és az előrejelzéseket is. Ilyen mértékű fejlődés elsősorban arra vezethető vissza, hogy a magán vásárlók visszatérése folytatódik, immáron meghaladja a 40 százalékot, miközben valószínűsíthető az is, hogy a céges vásárlások egy része (különösen az egy-három autós céges vásárlások) magán vásárlásnak tekinthetők. Az alacsony betéti kamat és a mostanra kifutott deviza alapú forint hitelek nagy részének lezárása, illetve a szeptember 1-től az EU-ban kötelezően bevezetésre került WLTP-RDE mérési előírás miatt előrehozott forgalomba helyezések is fogyasztásösztönző hatásúak. Ennek megfelelően az új és a használt gépjármű import is fejlődik, erősödik az idősödő autópark lecserélésének folyamata - áll az MGE elemzésében. Top 20 új autó eladás Magyarországon (2018. január-július)

  1. Suzuki Vitara 8035
  2. Skoda Octavia 3871
  3. Opel Astra 3075 (J és K)
  4. Suzuki SX4 S-Cross 2778
  5. Ford Focus 2341
  6. Ford Kuga 1938
  7. Dacia Duster 1795
  8. Nissan Qashqai 1555
  9. Toyota Yaris/Yaris Hybrid 1477
  10. Renault Clio 1473
  11. Toyota Auris/Auris HSD 1298
  12. Volkswagen Golf 1277
  13. Skoda Rapid 1186
  14. Fiat 500 1158
  15. Toyota C-HR 1154
  16. Kia Sportage 1108
  17. Fiat Ducato 1107
  18. Kia Ceed 1102
  19. Dacia Sandero 1061
  20. Ford Transit 1054
  21. Volkswagen Passat 1054

Forrás: www. autoszektor.hu Európai autóeladások (2018. első félév)


Helyezés


2018

2017

Változás

2018 részarány

2017 részarány

2017 helyezés

1

Volkswagen Group

2.104.376

1.955.779

7,6%

13,6%

13,0%

1

2

PSA

1.386.481

1.363.377

1,7%

8,9%

9,1%

2

3

Renault-Nissan

1.267.233

1.241.174

2,1%

8,2%

8,3%

3

4

Fiat-Chrysler Automobiles

592.227

604.884

-2,1%

3,8%

4,0%

4

5

Ford Motor Comp.

572.649

582.204

-1,6%

3,7%

3,9%

5

6

Hyundai-Kia

551.888

506.912

8,9%

3,6%

3,4%

8

7

BMW Group

542.271

543.544

-0,2%

3,5%

3,6%

6

8

Daimler AG

510.899

525.254

-2,7%

3,3%

3,5%

7

9

Toyota Motor

405.138

386.590

4,8%

2,6%

2,6%

9

10

Geely Group

171.847

160.795

6,9%

1,1%

1,1%

10

11

Suzuki

134.849

124.829

8,0%

0,9%

0,8%

12

12

Tata Motors

126.046

133.048

-5,3%

0,8%

0,9%

11

13

Mazda

124.230

119.287

4,1%

0,8%

0,8%

13

14

Honda

78.147

76.781

1,8%

0,5%

0,5%

14

15

Subaru Corp.

19.886

18.090

9,9%

0,1%

0,1%

15

16

Tesla Motors

13.426

11.974

12,1%

0,1%

0,1%

16

17

Mahindra & Mahindra

8.928

9.914

-9,9%

0,1%

0,1%

17

18

SAIC

4.286

1.994

114,9%

0,0%

0,0%

18

19

General Motors

1.831

1.920

-4,6%

0,0%

0,0%

19

20

Aston Martin

1.142

1.595

-28,4%

0,0%

0,0%

20

Forrás: caresalesbase.com