Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Mit tud az Amazon, hogy egyedül legyőzte a globális inflációt?

Hírek2018. feb. 19.Növekedés.hu

Vannak olyan hatalmas vállalatok, amelyek egymaguk képesek befolyásolni a világ legfontosabb makrogazdasági folyamatait. Az infláció globális eltűnését például „amazonizáció” névre keresztelte el az angolszász tőkepiac. Az angolszász elemzők egyre gyakrabban használnak olyan kifejezéseket, mint Amazon-hatás, vagy amazonizáció. A netes kiskereskedelem koronázatlan, vagy már nagyon is megkoronázott császáráról, vagyis az Amazonról elnevezett fogalom az inflációrót magyarázza. Vagyis inkább annak hiányát, mert a fejlett nemzetgazdaságok életéből gyakorlatilag eltűnt az infláció! Nézzük például a Business Insider adatait felhasználva, az amerikai inflációs adatsorokat! Nos, az amerikai átlagos pénzromlás már évtizedek óta esik. A következő adatsor, az elmúlt évtizedek átlagos éves amerikai inflációs adatait mutatja:

  • 1970-es évek: 7,1%
  • 1980-as évek: 5,6%
  • 1990-es évek: 3,0%
  • 2000-es évek: 2,6%
  • 2010-es évek: 1,7%

Nem ma kezdődött

Láthatjuk, hogy a folyamat nem most kezdődött, de a 2010-es évekre tűnt el teljesen az érdemi pénzromlás. Magyarázat kifejezetten sok van a jelenségre. A részletek érdemi ismertetése nélkül ilyen elmélet a globalizációs magyarázat, amely szerint annyira lerövidültek a távolságok, hogy mindenhová eljut az olcsón gyártott termék, vagy a nagy méretgazdaságossággal előállított áru, amelynek így nincs szüksége áremelésre. Egy másik elmélet a hatékony gyártást emeli ki, vagyis olyan gyors a technikai fejlődés, hogy áremelés nélkül, inkább a tömegtermelés költségeinek leszorításával gazdagodnak a cégek.

De mit tud az Amazon?

Van azonban egy ennél sokkal direktebb összefüggés is, ez pedig a már beharangozott Amazon-hatás, ami mindössze annyit jelent, hogy a netes árösszehasonlítás, vagyis az árgép-metódus nyomán egyszerűen nem maradt tere az áremeléseknek, mert azt a fogyasztók úgysem fogadják el. Olyan pontosan és hatékonyan képesek követni az árakat, hogy aki árat emel, azt egyszerűen otthagyják.

Elosztási hatékonyság

Valójában az, ahogyan az Amazon letöri az inflációt, több rétegből tevődik össze. Az egész ott kezdődik, hogy a világ egyre jobban áttér az e-kereskedelemre. A netes értékesítés olcsóbb, hiszen nem kell annyi elegáns elárusítóhely, bőségesen rendelkezésre álló, udvarias személyzet, decentralizált raktárrendszer, hanem sokkal koncentráltabb lesz minden, amivel kedvezőbbek lesznek az elosztás költségei. Ez azért nagyon fontos, mert a kiskereskedelmi cikkek árából maga az értékesítés rengeteg költséget jelent. Mivel valaha az Amazon könyv-értékesítőnek indult, álljon itt egy könyves példa! Ha valaki ír egy könyvet, gyorsan megtanulja, hogy a forgalmazó a könyv végfelhasználói árának a felét is megtartja. Az Amazon mesteri, már-már csúcsra-járatott hatékonyságával azonban nagyon sokat képes a költségeken csökkenteni.

Mindenki lát mindent

Az elosztás racionalizálása azonban csak az egyik összetevő. Talán még ennél is fontosabb hatás az, hogy az Amazon azonnali árösszehasonlítást tesz lehetővé a fogyasztóknak.
Ha 38 féle szappant értékesít az Amazon, és közülük egy árat emelne, a vevők zöme egy gombnyomással átpártol a másik gyártóhoz.
Nagyon nehéz a neten is értékesítő cégeknél árat emelni, sőt, inkább fordított a helyzet. Eleve van egy erős árleszorító hatás. ha ugyanis valaki jó ajánlatot szeretne adni a végfelhasználóknak, akkor muszáj a többiek alá mennie az árral.

Uber-hatás

A két fenti ok könnyen összeköthető az Amazonnal, de az infláció alacsonyan tartásának minden vívmánya biztosan nem csak az ő érdeme, érdemes jelezni, hogy más üzleti modellek is az árletörés felé viszik a gyártókat, szolgáltatókat. Mint például a sharing economy, a megosztás közgazdaságtana.
Ha például egy város személyszállító piacán megjelenik az Uber, akkor a taxisok először majd tiltakozni fognak. Ám, ha nem tudják elérni, hogy az Ubert betiltsák, akkor megpróbálnak alkalmazkodni, vagyis kénytelenek lesznek az áraikkal ők is lejjebb menni, közelíteni a versenytárshoz, különben nincsen esélyük.
Ugyanezt a hatást sok új, forradalmi modellel végig lehet zongorázni. Ha a Spotify zenemegosztó alacsonyan áraz, akkor a hagyományos lemez-, vagy cd-kiadók megtehetik, hogy makacskodni kezdenek, de valójában csak alacsonyabb árak mellett van esélyük megkapaszkodni a piacon. Amazon-hatás, Uber-hatás, Spotify-hatás, végül is mindegy, de az biztos, hogy az elmúlt évtizedben soha nem látott gazdasági esély jelentkezett, egyszerre volt nagy a növekedés és alacsony az infláció!