Nagy Márton: A Temu is ugyanúgy fizesse be az áfát, mint a magyar e-kereskedők!
HírekNagyon nehéz a fellépés a nemzetközi óriásplatformok ellen az e-kereskedelemben, a legtöbb esetben nem fizetik be az áfát, és a vámbevétel sem Magyarországon jelenik meg, mert a harmadik országból érkező termékek nem nálunk lépnek be az Unióba - mondta Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter a Gazdasági Versenyhivatal szakmai konferenciáján.
Több versenyképes hazai webshop, és a digitalizációhoz igazodó fogyasztóvédelem szükséges a magyar vásárlók érdekében - mondta Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) "Digitális fogyasztóvédelem 2024" című konferenciáján.
Kiemele, hogy sokat fejlődött a fogyasztóvédelem az utóbbi időben: példaként hozta a repülőtéren kialakult korábbi helyzetet, amikor megrendszabályozták egy kicsit a légitársaságokat.
A tematikus területen az online webshopok ellenőrzését emelte ki: nem megfelelő termék cseréjének biztosítása, egyre több fogyasztót ér megtévesztés, a reklamációt lassan vagy nem kezelik, a külföldiek nem fizetik be az áfát, és hiányzik a transzparencia.
A hazai kiskereskedelei forgalom elszakadt a fogyasztástól, egyre inkább szolgáltatásokat külföldről fogyasztunk, és külföldi webshopokból rendelünk, illetve külföldön vásárolunk.
- fogalmazott.
Mint mondta, a külföldi online vásárlások és a külföldi utazási kiadások együttesen közel akkorák, mint a hazai kiskereskedelmi forgalom 20 százaléka.Az interneten vásárló népesség Magyarországon az egyik leggyorsabban bővül az Európai Unióban - húzta alá.
A külföldi eladóktól rendelők aránya a Temu megjelenése előtt is magas volt, de a Temu terjeszkedése újabb jelentős bővülést hozott.
- részletezte.
Kiemelte, hogy egyre többen érzékelnek problémát az internetes rendelésekkel kapcsolatban, az arány egyelőre az uniós szint alatt van, de nagyon gyorsan emelkedik.
A visszaélések számában és értékében is jelentősen nő, a banki csalások jelentős része az internetes vásárlásokhoz kapcsolódik, bár egyre hatékonyabb a csalásmegelőzés.
Emlékeztetett arra, hogy augusztus 1-én bevezették a bejelentési kötelezettséget a fogyasztók megkárosításának elkerülése érdekében.
A legismertebb online kereskedők között csak három hazai webshop található, az első helyen a Temu, a bonprix és az AboutYou állnak.
A Temu erejét érzékeltetve kiemelte, hogy amikor tavasszal a TEMU a vizsgálat miatt leállt, a hazai e-kereskedők forgalma 20-70 százalékkal emelkedett. Írország és Csehország áll az EU-s rangsor legelején az online cégek tekintetében-
Mint mondta, feladat a hazai e-kereskedelem megerősítése, versenyképesebbé tétele, ezzel párhuzamosan a külföldiektől az adóbefizetés ellenőrzése, így egyenlő versenyfeltételek legyenek.
Kiemelte, hogy az e-kereskedelemben a leggyakoribb probléma
- a transzparencia hiánya,
- kevés információt adnak a termékről,
- nem tartják be sokan a szállítási határidőt, amelynek nincs következménye
- fogyasztói panaszkezelésnél nincs elérhetőség
- nem világos, ki a vállalat tulajdonosa, kinél lehet reklamálni.
Szélsőséges esetben a bírság mellett le lehet blokkolni azt a honlapot, amely tudatosan félrevezető és megkárosítja a fogyasztókat, és feketelistákat vezettek be a fogyasztók védelmére
- tette hozzá.
Az óriásplatformok ellen a legnehezebb fellépés: az Európai Fogyasztói Szervezet is csak későn, idén májusban nyújtott be panaszt a Temu ellen.
Gond, hogy a harmadik országból érkezett árukat nem Magyarországon vámolják, így kiesés adódik a hazai vámbevételekben
- mondta.
Hangsúlyozta, hogy az Európai Bizottság a 150 euró alatti értékű áruk vámmentességét javasolja.
Mivel az áfa-befizetés akkor keletkezik, amikor megkapja az ügyfél az árut, de erre nagyon sokszor nem kerül sor: ezzel több száz milliárd adókiesés éri a magyar költségvetést.
Az áfa-befizetést akkor kellene ellenőrizni, amikor az áru beérkezik Magyarországra, vagy a külföldi webshopokat is be lehetne kötni az online számlázásba.
- Az ügyben az Európai Unió sajnos nem tette meg időben a szükséges lépéseket, így nekünk kellene hamarabb fellépni - fűzte hozzá.
Németország példáján keresztül kiemelte, hogy nagy késében van Európa az óriásplatformok ellenőrzésében, csak idén jelentették be, hogy akciótervet készítenek elő.
Rigó Csaba Balázs, a GVH elnöke előadásában, hogy a digitális fogyasztóvédelemmel és tudatossággal sokat foglalkozik a GVH. Hozzátette, hogy a Temuval és a Microsofttal szemben is vizsgálatot indítottak. Vizsgálják azt is, hogy a Mesterséges Intelligenciát milyen módon befolyásolják a reklámozott tartalmat, valamint ellenőrzik, betartják-e a nem-ineráris mediában a reklámidőt.