Négynapos munkahetet akar a legnagyobb német szakszervezet
HírekNémetország autógyártó-és ipari ágazatai már a koronavírus-járvány kialakulása előtt hatalmas szerkezeti változásokon mentek át. Az IG Metall szakszervezet úgy véli, hogy a rövidebb munkahét szükségtelenné tehetné a tömeges létszámleépítéseket.
A dw.com hírportál szerint a legnagyobb német szakszervezet a jövő évi kollektív bértárgyalások következő fordulója előtt kezdeményezi is a négy napos munkahét bevezetését.
A rövidebb munkahét „válasz lehet az olyan ágazatok szerkezeti változásaira, mint amilyen az autóipar” mondta egy interjúban a szakszervezet elnöke, Jörg Hoffman.
Egy ilyen megoldás alkalmazásával az iparág megőrizhető és nem kerül a leírandó rendszerek közé.
A német autóipar – az ország gazdaságának meghatározó szereplője – az e-mobilitás jegyében alapvető átalakuláson megy keresztül. A változásokat a klímaváltozással kapcsolatos aggodalmak, valamint az automatizálás és a digitalizálás széleskörű elterjedése kényszerítik ki. Az ágazatot - bár már láthatóak a kilábalás jelei - súlyosan érintette a koronavírus-járványt követő pénzügyi válság.
Az IG Metall, amely az olyan meghatározó autógyártók dolgozóit képviseli, mint az Audi, a BMW és a Porsche, Európa legnagyobb ipari szakszervezete. Elemzők szerint véleménye az országos béralkuk folyamatában is meghatározó.
Számos vállalat, így a Daimler, a ZF és a Bosch idén nyáron már kötött munkaidőcsökkentési megállapodásokat. Példájuk követhető a fém-és az elektronikai ipar valamennyi cége számára
állítja Jörg Hoffman.
A szakszervezet azt javasolja, hogy az alkalmazottak kapjanak kártérítési jellegű bérkiigazítást, hiszen a vállalatok érdeke, hogy létszámleépítés helyett a munkaórák száma csökkenjen. E megoldás eredményezheti, hogy a szakemberek a vállalat kötelékében maradhatnak és nincs szükség végkielégítések fizetésére.
A német autógyártás körülbelül 830 000 embernek ad munkát és mintegy 5 százalékkal járul hozzá az ország bruttó hazai össztermékéhez (GDP).
Ez év elején a német kormány által finanszírozott egyik kutatóintézet arra a következtetésre jutott, hogy a jövőbeni folyamatok legkedvezőtlenebb alakulása esetén 2030-ra a német autóiparban akár 400 000 munkahely fog megszűnni.
Jörg Hoffman kijelentette:
a hamarosan sorra kerülő tárgyalásokon az IG Metall a recesszió ellenére béremelést kíván kezdeményezni.