Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Megszűnő járatok, a Déli felújítása, Volánbusz beolvadás - Interjú a MÁV-vezérrel

Interjú2020. aug. 17.Devecsai János

A koronavírus miatt az első hat hónapban 16 milliárd forint esett ki a MÁV forgalmából - nyilatkozta a növekedés.hu-nak Homolya Róbert, a társaság elnök-vezérigazgatója.

Július közepével a Volánbusz tulajdonosi joggyakorlója a MÁV lett. Mi lesz a folyamatban lévő Volánbusz projektekkel, így például a járműcsere programmal?

A beszerzések a Nemzeti Autóbusz Beszerzési Bizottság iránymutatásának megfelelően folytatódnak: a járműfiatalítási program keretében 2018 őszétől összesen 747 új autóbuszt állított forgalomba országszerte a Volánbusz, év végéig pedig még további 119 jármű érkezik. 

Az elmúlt években 1300-1500 milliárd forint fejlesztést hajtott végre az állam uniós források felhasználásával a vasúti pályák korszerűsítésében.

Azonban nem elegendő a vasúti pálya fejlesztése, szükség van a járműflotta megújítására is, hiszen ez elengedhetetlen ahhoz, hogy emeljük a szolgáltatási színvonalat, növeljük a menetrendszerűséget és csökkenthessük a menetidőket.

A vasúttársaság ezért folyamatosan bővíti a flottáját. Forgalomba állt már 36 új IC+ kocsi, év végére lezárulhat a 115 darab új, modern villanymozdony beszerzése, melyek az eljárás eredményessége esetén, 2022 év elejétől megjelenhetnek a vasúti pályákon. Bízom benne, hogy hamarosan újra találkozhatunk az emeletes motorvonatokkal is. A 40 darab KISS motorvonat beszerzésével 2022-re 24 ezer új ülőhellyel növeljük a kapacitásunkat az elővárosban.

Augusztus elsején megváltozott a Volánbusz menetrendje. Néhány járat meg is szűnt. Ez már a MÁV és a Volán összevonása miatt történt?

Az integráció egy hosszú folyamat, ami természetesen magában foglalja a vasúti csomópontokra történő autóbuszos ráhordás kiépítését és az indokolatlan párhuzamosságok megszüntetését is.

Július végén kiterjesztettük a Volánbusz balatoni járataira is a Balaton 24 és 72 órás jegytípusunkat, így már egy jeggyel körbe utazhatjuk a magyar tengert. Augusztus elején pedig egy integrált díjterméket vezettünk be három másik szolgáltatóval közösen Dunakanyar napijegy néven. A jeggyel a Pilis, a Duna és a Börzsöny népszerű kirándulóhelyei egyetlen jeggyel megközelíthetőek, feloldva az évtizedes, töredezett szolgáltatások hozzáférési problémáit, támogatva a hazai turizmust. Mindezek mellett további vasúti fejlesztésekre és szűk keresztmetszetek megszüntetésére van szükség, és ahogy említettem, folytatni kell a vasúti jármű- és buszpark megújítását is, hiszen ez elengedhetetlen ahhoz, hogy a menetrendi összehangolás maradéktalanul megtörténhessen. Így az utasoknak mind a közúti, mind a vasúti tömegközlekedés terén még jobb színvonalú szolgáltatást tudunk majd nyújtani.

A MÁV-Volán egyesülés után mik lesznek az első nagy változások?

Az állami tulajdonú Volánbusz tulajdonosi joggyakorlásának átvételekor elsőként szeptemberig azt a feladatot kaptuk, hogy dolgozzunk ki javaslatokat az összehangolt, hatékony forgalmi irányítás, utastájékoztatás, jegyértékesítési rendszer, menetrend bevezetésére és megvalósítására, hiszen ez az egységesség még nincs jelen a közúti és a vasúti személyszállításban. Az első nagy változást az emberek a jegyvásárlásnál fogják tapasztalni. Jelenleg eltérő módon, eltérő rendszereken keresztül tudják megvásárolni az utasok a jegyeket és a bérleteket vasútra vagy buszra.

Év végéig már szeretnénk kialakítani egy közös jegyértékesítő rendszert, ahol az utasok egységes felületen, egyszerűbben tudják majd megváltani busz- és vonatjegyeiket.

A tervek szerint a MÁV-START-ban jól működő elektronikus jegyértékesítési rendszert fogjuk kiterjeszteni a Volánbuszra A végső cél 2022 év elejére a tarifaközösség létrehozása, ahol egyfajta bérlettel vagy jeggyel bármelyik államilag finanszírozott közösségi közlekedési eszközön lehet majd utazni.

A budapesti pályaudvarok mikor újulnak meg?

Jelenleg folyik a Nyugati pályaudvar tetőszerkezetének teljes felújítása, cseréje, jövőre megújítjuk az aluljárót, és modernizáljuk a kijelzőket is. A Keleti pályaudvarnál tavaly tavasszal már fontos felújítási munkákat végeztünk, új LED-falra cseréltük a régi utastájékoztató táblát, jelenleg pedig zajlik a vizesblokkok felújítása,

illetve a régi pénztárak helyén a tervek szerint jövő év végére egy új, akadálymentes utascentrumot is ki fogunk építeni a peronszint alatt.

A kivitelezésre vonatkozó közbeszerzési eljárás folyamatban van. A Déli pályaudvarnál az állmennyezet cseréje zajlik, a peronburkolatok jelentős része megújul, új akadálymentes utas wc is épül, modernizáltuk a kijelzőket. A pályaudvar további fejlesztésének előkészítése folyamatban van, ezek a beruházások forrás rendelkezésre állása esetén várhatóan két év múlva indulhatnak el. 

A Liszt Ferenc reptér vasúti bekötése mikorra valósulhat meg?

Egyelőre kormánydöntésre várunk, jelenleg zajlik a projekt előkészítése, az építési engedélyezési eljárás. Ez egy több száz milliárd forintos beruházás, azonban a leggyorsabb, 20-30 perces bejutást tudja majd  biztosítani a belvárosba a repülőtérről. Mivel a reptérnek a járvány előtt évi mintegy 17 millió utasa volt, ez hatalmas potenciált jelent a MÁV-nak, akkor is, ha csak minden negyedik utas szállna fel a vonatra.

Korábban említette, hogy a járvány csúcsán a MÁV-nál 80 százalékos csökkenést okozott a koronavírus. Most nyáron hogy áll a helyzet? Mekkora fokú a visszarendeződés?

Volt már olyan hétvégénk most nyáron, amikor a Balaton irányába többen utaztak, mint egy évvel korábban. 2019-hez képest azonban még mindig 20-25 százalékkal kevesebb utasunk van összesen.

A bevételünk jelentősen csökkent: az első hat hónapban 16 milliárd forint esett ki a forgalmunkból.

Vasúton mintegy 140-150 millió utas utazik évente, a Volán járatain pedig több mint 650 millió utas, a kettő együtt majdnem 800 millió utazást jelent. Vállalatcsoportként az a célunk, hogy ez az össz utasszám megmaradjon. Együtt hatékonyabban tudunk szolgáltatni, és az egyéni közlekedéssel szemben vonzóbb alternatívát tudunk kínálni, bízom benne, hogy ezt tovább tudjuk növelni. Ehhez azonban folyamatosan fejlesztenünk kell, és tőkére is szükségünk van, hiszen csak pályakorszerűsítésre éves szinten mintegy 50 milliárd forinttal kellene többet költenünk. Kormányzati elvárás, hogy a vasút legyen a közösségi közlekedés gerince. Elszánt vagyok ennek a megvalósításában.