Nem egyszerű leválni az orosz olajról
HírekHa holnap leállna az orosz olajszállítás, a Mol akkor is tudná folytatni a munkát, de lényegesen kisebb kapacitással, és sok leállással, esetleges károsodásokkal, ami miatt jelentősen kevesebb dízel és egyéb termék lenne az amúgy is termékhiányos piacon. Ráadásul nagy kérdés, hogy mennyire fenntartható lenne ez a helyzet - mondta Huff Zsolt, a Mol-csoport Downstream termelési ügyvezető igazgatója, aki a Portfoliónak adott interjút.
Jelenleg a Mol-csoport évente átlagosan 14-15 millió tonna kőolajat dolgoz fel, ebből nagyságrendileg 9 millió tonna orosz kőolaj, ami a Barátság kőolajvezetéken érkezik, 1 millió tonna magyarországi és horvátországi kitermelésből, a többi adriai eredetű, tengeri olaj.
A Mol vizsgálja, hogy mik azok a kis kockázatú és a piacon elérhető kőolajtípusok, amikkel az orosz kőolajat le lehet váltani, de a kőolaj és a Mol technológiáinak adottsága miatt ez nem egy egyszerű műszaki probléma.
Jelenleg az a működési elv, hogy van egy nagyon erős alap, ez az orosz kőolaj, ennek az aránya a finomítónkban 70-80 százalék, ehhez keverjik hozzá az egyéb tengeri kőolajokat. A REB olaj egy export keverék, amit közel 60 kőolajmezőről származó olajból kevernek össze az Urálon túl, egy hatalmas terminálon, amelynek több mint egymillió tonnás tárolókapacitása, megfelelő technikai háttere van. Ez egy kikevert, nagyon stabil minőségű termék, melynek minősége az elmúlt 10 évben kis mértékben változott csak. Ez biztosítja azt, hogy a Mol finomítói jól tervezhető stabilitással tudnak működni.
A Mol a százhalombattai finomítójában már közel 35 százalékban tengeri olajat is fel tud dolgozni, de hogy ide eljusson az olajcég, az közel 8 évbe telt, vagyis a finomítók átállítása más típusú olajra akár évekig is tarthat, ráadásul tetemes költsége is van.