Nemsokára rá sem fogunk ismerni a 18. kerületre - jelentős fejlesztések várhatóak
HírekJelentős fejlesztések indulnak meg Pestszentlőrincen és Pestszentimrén - tudtuk meg a városfejlesztési terveket bemutató konferencián. Javulni fog a tömegközlekedés a kerületben, fejlesztik a biciklis infrastruktúrát, új zöldfelületek és lakóházak épülnek majd és rehabilitálják az Üllői utat. Megszűnhetnek a dugók a Gyömrői úton és a lajosmizsei vasútvonal is megújul.
Élhető város
Számos új fejlesztést terveznek megvalósítani a 18. kerületben a jövőben. Az önkormányzat célja a kertvárosias emberi léptékű jelleg megtartása mellett egy élhető, zöld város létrehozása. A 18. kerület eddig számos nagy ingatlanberuházásból és fejlesztésből kimaradt, de ennek van egy előnye is a jelenre nézve, ugyanis így egy átfogó koncepció keretében a mai kor kihívásainak megfelelő városrészt lehet kialakítani – tudtuk meg a Budapest18 Gazdaság- és Ingatlanfejlesztési Konferencián.
Megszűnnek a dugók a Gyömrői úton
Az eseményen megismerhettük a kerületben zajló, illetve tervezett legfontosabb beruházásokat, infrastrukturális fejlesztéseket is.
A tervek szerint szeretnék bekapcsolni a kerületet a főváros vérkeringésébe, legyen szó tömegközlekedésről, biciklis infrastruktúráról, szolgáltatásokról, vagy lakóhelyekről. Az a cél, hogy az ott lakók ne csak aludni járjanak haza a 18. kerületbe és onnan ne ’’bejárjanak a városba’’, hanem úgy érezzék ők is a városban laknak.
A Gyömrői úton a zárt gyorsforgalmi út bár valaha jó ötletnek tűnhetett, de ma már sok problémát okoz a gyalogosoknak és kerékpárosoknak, valamint, ha a belső zárt szakaszon baleset történik, akkor garantáltak a jelentős dugók, mivel nincs menekülőútvonal. Ennek a szakasznak az átépítése is szerepel a tervek között, hogy megoldja a fenti problémákat. Szélesebb útfelületet terveznek létrehozni, kerékpárúttal és jelentős zöldfelülettel. Emellett új külön szintű átjárókat, illetve kerékpáros és gyalogos felüljárókat szeretnének majd létrehozni az út mentén. A tervek szerint ráadásul a Gyömrői utat az új Ferihegyi gyorsvasút is tehermentesíti majd.
Forrás: BFK
Új kerékpárút
A 18. kerületi kerékpáros infrastruktúrát is fejlesztik – tudtuk meg. Az új kerékpárút, a korábban tehervonatok által használt úgynevezett Nagy-Burma-vasútvonal egykori nyomvonalán halad majd, mellette pedig az egykori iparterületeket zöldfelületek váltják majd fel. A kerékpárút egészen a tervezett csepeli diákvárosig tart majd.
Korszerű vasút és villamos
A 142-es vasútvonalat villamosítják, illetve két vágányosra bővítik a tervek szerint. A korszerűsítés lehetővé teszi, hogy sűrűbben közlekedjenek a szerelvények. Emellett a vasútvonalat keresztező 8 közúti átkelőből hatot többszintű kereszteződéssé alakítanak át, így megszüntetve a forgalmi fennakadásokat. Két új megállóhelyet is létrehoznak majd a szakaszon.
A 142-es vasútvonal fejlesztése; Forrás: BFK
A kerület határán megálló 42-es villamos vonalat is meghosszabbítják 2,7 kilométerrel, és hat új megállót is létesítenek rajta. A villamosvonal így beköti a főváros kötött pályás vérkeringésébe a Havanna-, a Szent Lőrinc- és a Gloriett-lakótelepeket. Az Üllői úton haladó 50-es villamost is modernizálják. Az elavult hannoveri villamosokat korszerű CAF szerelvényekre cserélik és a peronokat is megújítják – hangzott el.
A villamosvonalak fejlesztésének részleteit az alábbi videóban ismerheti meg:
Nemcsak építési területet kínálnak, hanem koncepciót is
A 18. kerületben megvalósuló projekteket alapvetően három csoportba lehet sorolni. Az elsőbe tartoznak azok a fejlesztések, amelyeket vagy a kormány, vagy az Európai Unió támogat. Ide tartozik a kerületen belül a Fáy utca rehabilitációja. Ezzel az EU által támogatott fejlesztéssel 46 új bérlakás fog kialakításra kerülni, illetve 10 egyéb bérlakás felújítása fog megtörténni. Szinten ide sorolható a dél-budapesti kerékpáros fejlesztés, ami három kerületet, (a XIII.-at, a XVIII.-at és a XXI.-et) fog összekötni. Szintén ide tartozik a budapesti útépítési pályázat, amelynek a fő feladata, hogy a kerületen belül lévő maradék földutakat is felszámolja – ismertette a konferencia során a különböző projekteket Bacsik György, mérnök, a Városrehabilitáció18 Nonprofit Zrt. vezérigazgatója.
A második kategóriába sorolhatóak a kerületen belül azok a fejlesztések, amelyeket a fővárosi önkormányzat támogat – fogalmazott. Várhatóan egy éven belül az Üllői út útburkolata megújul. Ez az egyik legnagyobb fővárosi projekt ami a kerületet érinti. Szintén fővárosi fejlesztés, vegyesen kormányzati támogatással a szakrendelő felújítása, ami egy 2 és fél milliárd forintos projektet takar – tette hozzá.
A harmadik kategóriába az önkormányzat saját fejlesztései tartoznak. Ezek egyik fő irányvonala az Üllői út rehabilitációja a Kerületünk Főutcája projekt keretében – húzta alá.
Első körben már volt két rendelkezésre álló terület, és azóta mindkettőre elkészült egy koncepció terv – fogalmazott. Ezeket a területeket nem hagyományos módon egyszerű földterületként – ingatlanként szerették volna értékesíteni, mert abból továbbra is az lett volna, mint ami most is látható, azaz autókereskedések és üresen hagyott telkek maradnak az út mellett - hangsúlyozta. Ehelyett az új elképzelések alapján projektként kerül értékesítésre az adott terület, egy koncepció tervvel együtt és mellé a Városrehabilitáció Zrt. egy projekt menedzsment szolgáltatást és egy tervezési támogatási szolgáltatást nyújt – ismertette.
A projekt során az is kiemelt cél, hogy az gyorsan haladjon és ne csak néhány beruházó jelenjen meg. Kiemelte, hogy nem egységes kockaházakat szeretnének létrehozni az Üllői út mentén, hanem szeretnék elérni, hogy az épületeken legyen valami egyedi, valami ami vonzóvá teszi az adott társasházat. Ilyen lehet egy zöld homlokzat kialakítása, vagy például az épület megvilágítása. Így ha valaki megérkezik a kerületbe, akkor az egy változatos, de mégis megújult városrészt fog látni – húzta alá.
Összességében 10 hektár áll rendelkezésre befektetésre, amiből 6 és fél hektárt lehet nagyságrendileg beépíteni. A már megkötött, illetve folyamatban lévő szerződéseknél van egy fő kritérium, hogy két éven belül meg kell kezdeni és négy éven belül be kell fejezni az adott kivitelezést – ismertette.
Nem lesznek ellentétek
Az, hogy az eladó építési területekkel együtt koncepciót is kínálunk a befektetőknek azért előnyös, mert így garantáljuk számára, hogy a későbbiekben nem lesz ellentét az ő szándékai és a közösség szándékai között – fogalmazott Petrovai László, városépítési- városgazdálkodási szakmérnök, a kerület városfejlesztésért felelős alpolgármestere. Kiemelte, hogy a cél modern épületek felépítése, gyorsan és hatékonyan.
A megvalósításra előkészített projektek megtekinthetőek az alábbi videóban: