Olaszországban kirótták az első pénzbüntetést a rollerezőkre
HírekKét torinói rolleres több, mint 300 ezer forintos bírságot kapott.
Egy 25 éves férfit, aki Piedmont fővárosában egy elektromos rolleren kerekezett, a rendőrség megállította és három címen, összesen 1 079 eurós (mintegy 355 876 forintnyi) bírságot rótt ki számára. Néhány órán belül egy másik e-rollerost ugyanekkora összegre büntettek, olvasható a thelocal.it hírportálon.
Olasz hírforrások szerint ez volt az első két eset, amikor az elektromos rollerrel közlekedőket megbüntették az országban.
Nagyon sokan kérték, hogy avatkozzunk közbe, mert aggódnak az e-rollerek okozta veszélye miatt
mondta a hírre reagálva Torinó rendőrfőnöke, Emiliano Bezzon.
Az e-rollerekról szóló jogszabályokról a legtöbb olasznak nincs világos ismeretei. Tény azonban, hogy az olasz kormány egy, július végén hozott döntése felhatalmazta az önkormányzatokat, hogy kísérleti időszakra alkossák meg saját szabályaikat a mikromobilitásra használt járművekkel kapcsolatban.
A torinói rendőrséget a városi hatóságok felszólították:
ugyanúgy kezeljék az elektromos rollereket, mint bármilyen más járművet, amely 6 km/óra sebességnél gyorsabb mozgásra képes.
A két e-rollerest így feltartóztatták és megbüntették, mert rendszám, járműregisztráció és biztosítás nélkül közlekedtek, és megsértették az olasz közlekedés-rendészeti törvény 97. és 103. cikkelyét.
A jogszabály szerint az e-rollerek nem használhatják a kerékpár sávokat, hanem a közúton kell haladniuk
mondta Emiliano Bezzon, utalva arra tényre, hogy mindkét megbírságolt rolleros a kerékpár úton haladt, amikor megállították.
Én magam nem vagyok az elektromos rollerek ellen, csak jeleztem, hogy aggódok azok biztonságáért, akik használják azokat. Aggódok azokért is, akiket a rolleresek veszélyeztetnek. Arról nem is beszélve, hogy a legtöbb rolleres nem visel bukósisakot sem, amit egyenlőre nem kérünk számon.
Milánó, Rimini, Cattolica, Pesaro és Verona mellett néhány más olasz város is vállalta, hogy részt vesz az elektromos rollerek önkormányzati szabályozásának kísérletében.
Noha sok olasz gyalogos valószínűleg támogatja, hogy szigorú felügyelet alá vonják ezt a szabályozatlan és kockázatot hordozó közlekedési módot, vannak olyanok is, akik ellenzik a szigorítást és a büntetést.
A bírálók arra hivatkoznak, hogy az olasz közlekedési törvény 27 éve változatlan ezért rendkívüli, országos szabályokra lenne szükség, mielőtt az önkormányzatok akkora bírságokat rónak ki, amekkorát jónak látnak.
Ettől függetlenül a mikromobilitással kapcsolatos olasz kísérlet utat nyithat egy átfogóbb közlekedési szabályzat megalkotásához, amely az egész országban világosan rögzíti az elektromos rollerek használatának előírásait.
Amíg ez meg nem születik, a gyakorlat kissé zavarosnak tűnhet és városonként eseti megoldások születhetnek.