Ötszázmilliós bírságot is kaphat a Ryanair

Hírek2018. aug 10.Növekedés.hu

Rendszeresen hagyják cserben az utasokat egyes fapados légitársaságok, de talán most túllőttek a célon. Az elmúlt hetek botrányai alapján Budapest Főváros Kormányhivatala vizsgálatot indított előbb a Ryanair, majd a Wizz Air ellen, és akár 500 millió forint fogyasztóvédelmi bírsággal is sújthatja őket. A hatóság idén már közel 200 esetben folytatott eljárást a különböző légitársaságokkal szemben. Sőt, magyar kezdeményezésre uniós etikai kódex is készülhet a renitens cégek megzabolázására. Többórás késések, otthon hagyott utasok és bőröndök, uniós rendeletek semmibe vétele, botrányos panaszkezelés, kártérítés megtagadása – sokaknak rontották már el az idei vakációját egyes fapados légitársaságok, és még nincs vége, mert egész nyáron kaotikus az európai légiközlekedés. Ennek oka, hogy túlzsúfoltak a repülőterek és a légterek, tömöttek a gépek, hiszen mindenki most szeretne nyaralni. De nemcsak az üdülési szezonban, hanem azon kívül is egyre inkább állandósulnak a késések: a magyar gyökerű Wizz Air esetében például a tavalyi indulások átlagban 25 percet késtek a menetrendhez képest. Problémát okoz ugyanis, hogy Európában már évente 800-900 millióra rúg a légi utasok száma, miközben a repülőtéri fejlesztések nem tartottak lépést a járatok sűrűsödésével. Ráadásul tombol a munkaerőhiány ebben az iparágban is – hívta fel a figyelmet Varga G. Gábor, az Egek Ura blog szakértője. Ezek a problémák egyébként nemcsak a fapadosokat, hanem a hagyományos légitársaságokat is sújtják, de a botrányok elsősorban a diszkont cégekhez fűződnek. Ez nem véletlen: a légi közlekedés elképesztő fejlődésével nagyot nyertek az utasok, hiszen ma már megfizethető áron elérhető Európa bármely zuga, de az olcsó, fapados repülés “ára” a megbízhatatlanság és a csapnivaló utaskezelés. Ráadásul a legnagyobb európai fapados cég, az ír Ryanair légi személyzete hetek óta hol itt, hol ott sztrájkol egy-két napra, ezért sose lehet tudni, éppen hol és mikor törölnek járatot. Most is ezrek figyelik lélegzetvisszafojtva, hogy kapnak-e e-mailben vagy sms-ben előzetes értesítést a változásokról. Persze erre se lehet mérget vetni, noha a légitársaságnak kötelessége lenne a korrekt tájékoztatás. De épp ez az, ami fájóan hiányzik a fapadosok gyakorlatából, és ami ellen nemcsak nemzeti, hanem uniós szinten is egyre többen fel kívánnak lépni.

Többféleképpen is elronthatják a nyaralást

A vázolt túlzsúfoltság miatt nyár eleje óta már idehaza is rendszeresek voltak a késések és járattörlések, a nagy visszhangot kiváltó esetek azonban nem erre vezethetők vissza. A Ryanair például több alkalommal azért hagyta a ferihegyi repülőtéren a kanári-szigeteki járat utasainak feladott csomagjait, mert túlsúlyos lett volna a gép. Ez a jelenség a Ryanair spórolási gyakorlatára vezethető vissza: a több mint 300 darabos flotta csak egyféle géptípusból áll, ennek ellenére a terhelhetőségük különböző, mert minél könnyebb a gép, annál kevesebbet kell fizetni például a légtér használatáért. Egy jó részük tehát alacsonyabb felszálló súlyra van hitelesítve, mint a többi, és ha pont egy ilyen szállítja az utasokat a 3700 kilométerre lévő Las Palmasra, akkor eléggé ki van centizve a súly. A Wizz Air ellen pedig azért indult magyar hatósági vizsgálat augusztus elején, mert jelentős késésekkel indult több járat is Budapestről, sőt, számos utas le is maradt a gépéről. Erről sem a zsúfoltság tehetett, hanem a cég indoklása szerint az utasfelvételi rendszerben voltak fennakadások. Bármi is az ok, az utasoknak joguk van – többek között – a tisztességes tájékoztatáshoz. Számtalan esetben azonban minden előzetes értesítés nélkül törlik a járatot, eközben nem lehet elérni a légitársaság ügyfélszolgálatát, vagy csak emelt díjas telefonálással (például Wizz Air). Emellett a sokat késő vagy törölt járatok utasainak – bizonyos feltételek teljesülése esetén – járna étkezés, frissítő, sőt, adott esetben szállás is, de a fapadosoknál gyakran erre is keresztet lehet vetni. A legtöbb trükközés azonban a kártérítések körül tapasztalható, a cégek a lehető legkörmönfontabb módon próbálnak kibújni a fizetés alól. Megkönnyíti a dolgukat, hogy az utasok nem ismerik a jogaikat. Pedig egy európai uniós rendelet értelmében ha a légitársaság hibájából történt járattörlés, vagy három órán túli késés, illetve túlfoglalás miatt utasították vissza az utasok beszállását, akkor – az útvonal hosszától függően – 250 eurótól 600 euróig (80-192 ezer forint) jár a kártérítés. Az ezzel kapcsolatos tudatlanság nemcsak nálunk, de Európában is probléma: becslések szerint az utasok mintegy 1 milliárd euró jogos kártérítést nem igényeltek vissza a légitársaságoktól.

Trükköznek a kártérítéssel

Mit tehet az utas, ha többórás késés miatt rostokol a reptéren, vagy a légitársaság nem viszi el a poggyászát, és napokat kénytelen átvészelni a holmijai nélkül? – Panasz esetén elsőként a légitársasághoz kell fordulni, ehhez javasolt, hogy az utasok igazolható módon, például a számlák gyűjtésével dokumentálják az extra kiadásaikat. Amennyiben a légitársaságnál nem járnak sikerrel, akkor a magyarországi indulási, illetve érkezési reptér székhelye szerint illetékes megyeszékhely fogyasztóvédelmi hatóságához lehet fordulni (unión belüli székhellyel rendelkező légitársaság esetén).– tudtuk meg Pászti Andrástól, Budapest  Főváros Kormányhivatalának sajtófőnökétől. A légitársasághoz fordulás azonban nem olyan egyszerű, mert a fapadosoknak általában nincs normális magyarországi ügyfélszolgálatuk, az e-mail-es vagy telefonos keresésre pedig gyakran nem vagy csak hetekkel később reagálnak, és csípőből tagadják a felelősségüket. Mégis, nincs más út, mint írásban jelezni a légitársaságnál a kárt. – Ha például a poggyász sérült meg vagy nem érkezett meg időben, akkor az írásos bejelentést a poggyász kiadásától számított 21 napon belül kell megtenni – tájékoztatta a Növekedés.hu-t Kispál Edit, a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének (FEOSZ) szóvivője. Mint hozzátette, kevesen tudják, de a Montreali Egyezmény szabályozza, hogy a poggyász-szállítás során bekövetkező megsemmisülés, elvesztés, kár, késedelem esetén a fuvarozó felelőssége utasonként legfeljebb ezer SDR-t (különleges lehívási jogok), jelenlegi árfolyamon 390 ezer forintot fizetni. A maximum kártérítést persze a gyakorlatban szinte senki sem kapja meg, sőt, ennek a töredékét is nehéz kiharcolni. Kispál Edit szerint elég rosszak a tapasztalatok a téren, de még a járatkésés vagy -törlés után járó, uniós rendelet által szabályozott kártérítést sem akarják kifizetni a társaságok. Azzal próbálják lerázni az embereket, hogy nem az ő hibájukból, hanem vis maiornak számító külső esemény miatt érte kár az utasokat. Vis maior kategóriába tartoznak például a repülésre veszélyes időjárási körülmények, a háborús, vagy terrorcselekmények, a légi irányítási fennakadások vagy a repterek leállásai. (A sztrájkot is ide sorolják, de egy európai bírósági döntés nyomán például az előre be nem jelentett munkabeszüntetés esetén is jár a kártérítés.) Ha valaki elutasító válasz esetén sem adja fel, akkor a fogyasztóvédelmi hatóságokhoz vagy a  békéltető testületekhez fordulhat. Ilyenkor már szóba állnak a légitársaságok az utassal, és jók az esélyek a sikerre, az ügyek közel kétharmadánál ugyanis meg tud állapodni a két fél. Sajnos azonban csak nagyon kevesen jutnak el idáig, évente néhány százan fordulnak az ingyenes jogi fórumokhoz, pedig a kárvallottak száma nyilvánvalóan ennek a többszöröse.

Bírságot is kaphatnak

Az utasok kártalanításán túl az illetékes nemzeti hatóság büntetését is ki kell fizetnie a légitársaságnak, ha eljárás indul ellene, és bebizonyosodik a szabálysértés. “A valamennyi uniós tagállamban egységesen hatályos, a légijáratok jelentős késése, a járatok törlése és a beszállás megtagadása esetén az utasok részére biztosítandó kártérítéseket szabályozó uniós rendeletben foglaltakkal kapcsolatban idén már közel kétszáz esetben indított eljárást Budapest Főváros Kormányhivatala különböző légitársaságokkal szemben. A fogyasztói panaszra induló esetek 40 százalékában kárpótlás megfizetésére kötelezte a hatóság a légitársaságokat. Amennyiben megállapítható a rendeletben foglaltak megsértése, vagy tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat alkalmazása, úgy a kormányhivatal akár 500 millió forintig terjedő fogyasztóvédelmi bírsággal sújthatja a szabálysértést elkövető légitársaságokat “ – olvasható a fővárosi kormányhivatal portálunknak küldött válaszában. Nemcsak a magyar hatóságok büntetnek egyébként: a tavaly őszi sorozatos járattörlések miatt nemrég az olasz versenyhatóság szabott ki 1,85 millió eurós (600 millió forint körüli) bírságot a Ryanairre, korábban pedig a felháborító utaskezelési gyakorlat miatt róttak ki 550 ezer eurós büntetést az ír fapadosra. De például Hollandia a nem megfelelő internetes tájékoztatás miatt 370 ezer euróra bírságolták a Ryanairt. Sajnos ezek az összegek nem rendítik meg ezeket a cégeket, a Ryanair és a Wizz Air nyeresége az előző pénzügyi évben elérte a 1,45 milliárd illetve a 275 millió eurót. Ennek ellenére csak üdvözölni lehet a nemzeti hatóságok fellépését, mert ennek az lehet a hozadéka, hogy ezek a cégek – ha nem akarják, hogy rájuk égjen a “szemét fapados” jelző – a jövőben jobban odafigyelnek az utasokra illetve vállalásokat tesznek. Ebbe az irányba tolná őket a majdani uniós etikai kódex is, amelyre Ujhelyi István, az Európai Parlament Közlekedési és Idegenforgalmi Bizottságának alelnöke tett javaslatot. Az etikai kódex tartalmazná azt az előírást, hogy a légitársaságoknak előzetesen tájékoztatniuk kell az utast, mit foglal magában a jegy ára, és arról is, ha az utazás körül valami probléma adódik. A politikus hangsúlyozta, hogy nem a fapados társaságok ellen akarnak fellépni, ugyanis az általuk kitalált koncepció jó, csak az utasokkal való bánásmódon kellene javítani. Ujhelyi azt ígérte, szeptember 5-re meghívja az Európa Parlamentbe a repülőtársaságok, a repülőterek üzemeltetői és a fogyasztóvédelmi szervezetek képviselőit, hogy egyeztessenek velük az etikai kódexről. Hogy mi legyen még az etikai kódexben, arra a fapadosinfo.blog.hu olvasói is javaslatokat tettek, az alábbiakban adunk ezekből ízelítőt:
  • Legyenek átláthatók a repülőjegy költségei.
  • Legyen kötelező minden országban – ahová járata van az adott légitársaságnak –az ügyfélszolgálat, ahol személyesen vagy alapdíjas telefon útján is lehet érdeklődni,  és legyen ingyenes chat ügyfélszolgálat is.
  • Adjanak világos tájékoztatást a kártérítési lehetőségekről, az utasok jogairól.
  • Legyenek egységesek a poggyászra, kézipoggyászra vonatkozó méretek.
  • Járatkésés vagy -törlés esetén azonnali sms/e-mail tájékoztatásra van szükség.
  • Az e-mailen feltett kérdések megválaszolására korrekt, legfeljebb néhány napos határidőt kell szabni.
  • Ha nem vis maior miatt történt a járattörlés, akkor kötelezni kell a légitársaságot arra, hogy 24 órán belül juttassa el az utast az eredeti céljához.

SIKERSZTORIK
Mit tennének a milliárdosok, ha mindenüket elvesztenék?
Bill Gates és Warren Buffett, akik egyébként hosszú ideje jó barátok, megosztották gondolataikat arról, mit tennének, ha mindenüket elvesztenék és a nulláról kellene felépíteniük az életüket.
Siker2018. ápr 28.
Vagyonokat keresnek a topmenedzserek, de milyen áron?
Ez a munka hatalmas nyomással jár – ezt pedig a magánéletüket viseli meg.
Siker2018. dec 6.
Hogyan szerezte mesés vagyonát a Rockefeller család?
Mohó, pénzéhes kapitalista vagy egy üzleti zseni, aki a semmiből építette fel magát? Rockefeller nem volt jó képességű gyerek mégis a világ leggazdagabb embere lett – miközben egy valamire mindig kínosan ügyelt.
Siker2018. júl 29.
5 kifejezés, amelyet a sikeres emberek soha nem használnak
Nem figyelünk eléggé a beszélgető partnerünkre.
Siker2018. nov 30.
40 éves nőként hozott létre dollármilliárdos vállalkozást
Therese Tucker feláldozta nyugdíjkori megtakarításait, hitelkártyái teljes keretét és felvett lakására egy második jelzáloghitelt is. Súlyos kockázatot vállalt, de bejött.
Siker2019. jan 11.
Egy fiatal srác 100 millió fontos sportruházati márkát rakott össze Nagy-Britanniában
Nehéz elképzelni, hogy az alapításkor 19 éves Ben Francis-nak honnan volt ideje és energiája létrehozni és vezetni a Gymshark-ot.
Siker2018. okt 18.