Tavaly közel 500-an telefonbetyárkodtak a 112-es segélyhívóval - Elkapták őket
HírekTöbb mint 4, 4 millió hívást fogadtak tavaly a hívásfogadó központok a 112-es segélyhívószámon. Még mindig sokan kérdeznek nem odaillő dolgokat, és olyanok is vannak, akik szándékosan bosszantják az operátorokat.
Működése óta naponta átlagosan csaknem nyolcezer indokolatlan hívás érkezik a központi segélyhívószámra, azaz a 112-re.
A Miskolcon és Szombathelyen működő hívásfogadó központok tavaly összesen 4 millió 417 ezer 895 hívást fogadtak, amiből valós segélyhívás 1 681 437, valamilyen információt kérő hívás 619 769, beavatkozást nem igénylő hívás pedig 2 millió 116 ezer 689 darab volt – tudtuk meg az Országos Rendőr-főkapitányságtól.
Azt is közölték, hogy volt 489 olyan ember is, akik „nem rendeltetésszerűen” használták a telefonszámot, egészen egyszerűen hazudtak arról, hogy valahol valamilyen baj történt.
Közéjük tartozik például, aki bomba robbantásával fenyeget. Ellenük szabálysértési eljárást indított a rendőrség. A 112-es segélyhívó 2014. március 13-a óta működik Magyarországon, és az indulással egy időben jelentek meg a telefonbetyárok, és az értetlen emberek is. A rendőrség időnként kiad néhány telefonbeszélgetést, amíg leginkább egy abszurd drámába illenének.
Volt például egy olyan férfi, aki azért telefonált, mert szerinte leégett a haja, de kiderült, hogy csak félig, és tulajdonképpen semmi baja sincs. De előfordult, hogy valaki a PUK-kódját felejtette el, egy másik telefonáló pedig a sör árára volt kíváncsi.
Egy fiatalember randevúzási tanácsokat két, és végül, de nem utolsósorban valaki ezt mondta: a papucsom véletlenül fönnmaradt úgy a izén és nem tudunk érte fölmászni. Ezek sajnos csak első hallásra vicces történetek. Az indokolatlan hívások túlterhelhetik a rendszert, veszélybe sodorva azoknak az életét, akik valóban a rendőrség, mentőszolgálat vagy a katasztrófavédelem segítségére szorulnak.
Éppen ezért figyelik is a telefonálókat.
Amikor mobiltelefonról érkezik hívás, a rendszer a cellainformációk alapján azonnal jelzi a hívó helyét, ahogyan egyébként a vezetékes hívásokat, és az sem tud túljárni az eszén, aki SIM kártya nélkül telefonál.
A cellainformáció és a telefon egyedi azonosítója, az úgynevezett IMEI szám azonban ekkor is látszik.
A 112 az Európai Unió tagállamainak a nap 24 órájában hívható segélyhívó száma, amelynek hívásával azonnali segítség kapható a készenléti szervektől (Rendőrség, Mentőszolgálat, Katasztrófavédelem).
A 112-es segélyhívószámot csaknem 30 évvel ezelőtt hozták létre azzal a céllal, hogy a bajbajutottaknak csak egy segélyhívószámot legyen szükséges megjegyezni függetlenül attól, hogy mentőt, tűzoltót vagy rendőrt szeretnének hívni. A segélyhívó szám minden nyilvános, vezetékes és mobiltelefonról ingyenesen hívható. A legtöbb mobiltelefonon a 112-es szám a billentyűzár feloldása nélkül is hívható.
Abban az esetben is lehet 112-es hívást kezdeményezni, ha nincs hálózat a mobiltelefonon.
A segélyhívószám felhívása után a hívásfogadó központ operátora jelentkezik, aki megkérdezi a bejelentő nevét, telefonszámát; az esemény helyszínét; hogy mi történt, kinek van szüksége segítségre; van-e valakinél közvetlen életveszély és, hogy mennyi sérült van, illetve, hogy tart-e még az esemény. Ha ezekre pontos választ kapnak, percek alatt bárhol ott lehet a segítség.