Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Új hidrogénbuszokat tesztelnek öt vidéki városban

Hírek2024. jan. 11.Növekedés.hu

Január 5-én hidrogénbusz mintaprojekt indult Debrecenben. A hidrogénbusz több magyar várost is megjár majd egy év alatt. Debrecent követően Miskolcon, Kecskeméten, Kaposváron, Zalaegerszegen és Győrben lehet majd kipróbálni, minden városban kétszer négy héten keresztül. A Solaris hidrogénbusz üzemanyagellátását a Messer Hungarogáz biztosítja a Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt kísérleti projektjében.

A jármű Debrecenben több útvonalon is részt vesz a forgalomban, majd fél év múlva újabb négy hétre visszatér.

Az utasok díjmentesen próbálhatják ki

a helyi légszennyezéstől mentesen és nagyon csekély zajkibocsátással üzemelő autóbuszt.

A 89 utas szállítására képes, háromajtós, 12 méter hosszú Solaris Urbino 12 electric H2 február 1-ig közlekedik a DKV Debreceni Közlekedési Zrt. menetrend szerinti vonalain. A jármű hidrogén üzemanyagcellája elektromos áramot termel, amely a jármű villanymotorját hajtja.

A busz csupán vízpárát bocsát ki,

ami az üzemanyagcellában lezajló hidrogén-oxigén reakció végterméke. A mintaprojekt során 200 km-es napi futásra lett kialakítva az ellátási rendszer, ami a városi közösségi közlekedésben való teszteléshez messzemenően elegendő.

A mintaprojekt helyszínéül szolgáló hat városban a Messer Hungarogáz Kft. hidrogéngyártóként és technológiai szakértőként biztosítja a hidrogén-üzemanyagcellás autóbusz folyamatos üzemanyagellátását.

A Messer célja, hogy

a hidrogénhajtás iránt érdeklődő közösségi közlekedés szolgáltatók megismerjék az üzemanyag-cellás buszt,

és tapasztalatot szerezzenek a hidrogéntöltés terén. A hidrogéntöltési szolgáltatást mobil, traileres hidrogén-töltőegységgel végzik. Ennek a technikai megoldásnak az előnye a gyors és egyszerű üzembehelyezés és a mobilitás.

Egyetlen nap alatt áthelyezhető a töltőegység egyik városból a másikba. A Messer hazánkban is rendelkezik már tapasztalattal hidrogénbusz töltése terén. Tavaly januárban a paksi tömegközlekedésben teszteltek egy hidrogénnel hajtott autóbuszt, amelynek tankolását szintén hasonló mobil hidrogénkút telepítésével oldotta meg.

A Messer a hidrogén közúti szállításához

a legnagyobb traileres járműflottával rendelkezik Magyarországon.

A cég ezen túl felkészült fix, nagynyomású hidrogéntöltőkutak telepítésére és üzemeltetésére, a szükséges hidrogén folyamatos beszállítására, vagy akár helyszíni előállítására is.

A Messer

„One Stop Shop”

néven kínál integrált hidrogénellátási megoldást a járműflotta-üzemeltetőknek, segítve a városokat, logisztikai szolgáltatókat abban, hogy határozott lépéseket tegyenek a közösségi közlekedés és teherszállítás szén-dioxid kibocsátásának csökkentése érdekében.

Tisztán elektromos buszból több mint kétszázat helyeztek már forgalomba Magyarországon, mintegy háromnegyedük a közösségi közlekedést erősíti.

Jelenleg még nem dőlt el, hogy a közösségi buszközlekedésben a tisztán elektromos, vagy a hidrogén üzemanyagcellás megoldás lesz-e a befutó, illetve, hogy milyen módon élhet majd egymás mellett, egészítheti ki egymást ez a kétféle modern hajtás.

Mindkét technológiának vannak előnyei és hátrányai. A hidrogén esetén

nagyobb kihívás a zöld hidrogén hatékony és olcsó előállítása, valamint jelenleg a hidrogénhajtás elemei és alkatrészei általában költségesebbek. A tisztán akkumulátoros megoldások ugyanakkor járműtömegben, hatótávban, az akkumulátorok jelentette nyersanyagigényben és környezetterhelésben maradhatnak alul a hidrogénesekhez képest. A mintaprojekt éppen ezért a hidrogén üzemanyagcellás tapasztalatok minél szélesebb körű gyűjtése miatt is különösen fontos.

A hidrogén buszteszt projektgazdája a Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. A helyi légszennyezéstől mentesen és nagyon csekély zajkibocsátással üzemelő járművek tartós tesztelése alapján pedig megalapozott döntés is születhet majd a hidrogén alkalmazásáról a hazai közösségi közlekedésben.