Véget érhet a száguldozás a német autópályákon
HírekNémetországban évek óta húzódó heves vita zajlik a sebességkorlátozás bevezetéséről az autópályákon, ami az orosz energiafüggés miatt most ismét a közbeszéd fókuszába került. Európában egyedül a németeknél nincs sebességkorlátozás az autópályákon.
A sebességkorlátozás az autópályákon életeket menthet, megfékezi a meggondolatlanul száguldani vágyókat, hozzájárul a környezet védelméhez, és most már az orosz-ukrán háború miatt is új értelmet nyerhet az üzemanyag felesleges pazarlása miatt - mutat rá a Frankfurter Allgemeine Zeitung cikke, amely a sebességkorlátozás bevezetésének előnyeit és hátrányait mérlegeli.
Az Ukrajna elleni orosz invázió miatt meghozott szankciók legfontosabb eleme, hogy Németországnak függetlenednie kellene az orosz energiaimporttól. Az erre irányuló alternatívák keresése gőzerővel zajlik, de az orosz energiáról leválás mindenképp drágulást eredményez.
Ha az autópályákon most sebességkorlát nélkül száguldozók lassabban vezetnének, azzal Németország összességében kevesebb üzemanyagot fogyasztana, spórolhatnának az energiakiadásokon.
A Szövetségi Környezetvédelmi Hivatal jelenlegi becslései alapján egy 130km/órás sebességkorlátozás esetén közel egymillió tonna üzemanyagot lehetne spórolni egy évben.Ez alapján egy új sebességkorlátozás tehát érdemben nem csökkentené a benzinfogyasztást, és az üzemanyag árát, és a széndioxid kibocsátást sem. Jelképes üzenete azonban mindenképp lehetne.
Az új német kormányban meghatározó szerepet kapott a Zöld Párt, amelynek egyik célkitűzése már a választások előtt is az volt, hogy bevezesse a sebességkorlátozást a balesetek száma és a széndioxid-kibocsátás csökkentése érdekében.
Európában egyedül Németországban nincs meghatározva a 130-as általános sebességkorlátozás az autópályákon.
Közvéleménykutatások szerint a németek többsége már hajlana az úgynevezett Tempolimit bevezetésére.
A német autópályákon évente 400-an vesztik életüket balesetekben.
Vannak érvek azonban, amelyek valóban a korlátozás bevezetése ellen szólnak, és nem tekintik elég hasznosnak, és racionálisnak a széndioxid-kibocsátás és a balesetek számának csökkentését a korlátozással.
Ilyen érv például, hogy Németországban az európai átlagnál jobbak a baleseti mutatók: az EU-ban az egyik legalacsonyabb az autóbalesetben elhunytak száma egymillió lakosra vetítve. Ez a szám a németeknél a pandémia előtt 37 volt, ami a lezárások miatt 31-re csökkent tavaly, összehasonlításképp Magyarországon a járvány előtt 62-en haltak meg egy év alatt egymillió lakosonként számítva, a lezárások miatt pedig 56-ra csökkent a szám az Eurostat adatai szerint.
Halálos kimenetelű autóbalesetekben elhunytak száma az EU-ban (egymillió lakosra vetítve, Eurostat)
A másik érv a Tempolimit ellen, hogy sok esetben előfordult már, hogy épp a monoton tempóban való haladás miatt a sofőr nem koncentrált eléggé, ami balesethez vezetett. Ráadásul Németország autópályái sebességkorlátozás nélkül is viszonylag biztonságosnak nevezhetők, mivel veszélyes szakaszokon bevezettek tempóhatárokat.
Sokan azonban úgy "lázadnak" a magas üzemanyagárak ellen, hogy már most szándékosan lassabban vezetnek a sztrádán, tehát a hivatalos korlátozás nélkül is - írja a lap.