Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Négy napos munkahét bevezetésével kísérletezik az Unilever

HR2020. dec. 3.Növekedés.hu

A nemzetközi nagyvállalatok közül legutóbb a holland-brit Unilever (UL) csatlakozott ahhoz a körhöz, amely az egyre népszerűbbé váló négy napos munkahetet alkalmazza. Az edition.cnn.com hírportálon olvasható cikk szerint lépése megerősíti, hogy a rugalmas munkaidő ma már napi gyakorlattá vált.

A Lipton teákat, Dove szappant és és Ben & Jerry krém-fagylaltokat is árusító vállalat bejelentette: Új Zéland-on foglalkoztatott, valamennyi alkalmazottja részvételével tesz kísérletet a rövidebb munkaidő bevezetésére.

Minden dolgozó maga döntheti el, a hét melyik négy napján szeretne munkába állni.

A kísérlet e hónapban kezdődik és egy évig tart.

A nagyvállalat 81 főt foglalkoztat az országban, akik a szűkített munkaidő ellenére teljes fizetést kapnak.

A folyamatot egy ausztrál egyetem, az University of Technology Sydney munkatársai követik és értékelik.

Az Unilever közölte: ha minden kedvezően alakul, megfontolják, hogy a tapasztalatokat szélesebb körben is hasznosítják.

Bízunk abban, hogy a kísérlet eredményeként az Unilever lesz az első multinacionális vállalat, amely világszerte felvállalja ezt a munkaszervezési módszert, hiszen ez az alkalmazottak és az üzleti eredmény tekintetében egyaránt kézzel fogható előnyöket kínál

fogalmazott közleményében Nick Bangs, az Unilever New Zealand ügyvezető igazgatója.

Nick Bangs szerint „a régi munkaszervezési módszerek elavultak”.

Az elképzelést még Új-Zéland miniszterelnöke, Jacinda Ardern is felkarolta. Úgy véli, segíthet a koronavírus-válságból történő kilábalásban. Májusban beszélt is róla azon a fórumon, ahol a turizmus megújításáról tárgyaltak.

Elmondta: bár a vállalatok természetesen az ilyen kérdésekben maguk dönthetnek, az ötletet érdemes végig gondolni, mert „a belföldi turisták számára rugalmasságot biztosíthat”.

 

A nagyvállalatok a világ más tájain is próbálgatják a négy napos munkahetet. Tavaly a Mircosoft Japánban kísérletezett azzal, hogy irodáját augusztusban minden pénteken bezárta és alkalmazottjainak minden héten egy extra szabadnapot biztosított.

A kísérlet biztató eredménnyel járt: bár a munkahelyen töltött idő nagymértékben csökkent, a termelékenység – amelyet az egy alkalmazottra jutó értékesítéssel mértek – közel 40 százalékkal meghaladta az előző év azonos időszakát.

A Microsoft ennek alapján bejelentette, hogy Japánban újabb kísérletet indít és csatlakozásra kért más vállalatokat is.

A négy napos munkahét szakértők szerint alkalmas arra, hogy javítsa a munka és a szabad idő közötti életviteli mérleget. Számos vállalat a közelmúltban azért nyúlt ehhez az eszközhöz, hogy ellensúlyozza a járvány időszakában jelentkező fokozott terhelés negatív következményeit.  

Más szervezetek inkább a távmunkát részesítik előnyben. A napokban a japán Nomura Holdings jelentette be, hogy új rendelkezéseket vezet be és lehetővé teszi dolgozóinak, hogy havi munkaidejük 60 százalékát hivatali helyiségeiktől távol töltsék el.