Intézhetjük lakásvásárlásunkat virtuálisan is
IngatlanVásárolhat lakást, aki akar, a távolból; a bejárástól a szerződéskötésig minden megoldható online. A digitális technológiák alkalmazása az ingatlanszektorban járványtól függetlenül szárnyal, de a koronavírus is adott munkát a feltörekvő PropTech cégeknek.
Kevés jó hírt hallani az ingatlanpiacról a koronavírus kitörése óta. A lakás- és irodapiacot kifejezetten rosszul érintette a járvány; kiürült irodák, elnapolt tranzakciók, pangás jellemi a szektort. De nem mindenütt. A „PropTech”, a digitalizáció ingatlanszektorban történő része a vírus ellenére, illetve részben annak köszönhetően virágzik, a beruházások sem álltak meg.
Tavaly globális szinten 2,6 milliárd dollár áramlott az ingatlanszektor digitális ágába, 2020 első felében pedig több mint 7 milliárd dollár
a KPMG adatai szerint, ami azt mutatja, hogy a PropTech vírustól függetlenül erősödik. Ez egyáltalán nem meglepő: az ingatlanszektorban régiótól függően alkalmaznak digitális megoldásokat, de bőven van tér a fejlődésre. A hazai ingatlanpiacon is, ahol például máig jellemző, hogy egy lakóingatlan értékesítését egyszerre több ingatlan tanácsadó végzi, így ugyanarról az ingatlanról egyszerre akár 20-40 hirdetés is megjelenik, sokszor eltérő árral.
Az átláthatóságot, és az ingatlan eladásának valószínűségét növelné az Realmonitor cég rendszere (árminimum.hu), mely az adott ingatlanra vonatkozó legjobb ajánlatot mutatja
vagyis a vásárlónak nem kell több száz hirdetést végigböngésznie.
A vállalkozás és öt másik hazai cég bekerült a KPMG globális PropTech-et áttekintő tanulmányába.
A technológia alkalmazása az ingatlanszektorban a koronavírus miatt is indokolt. A Beyond-visual megoldása, melyet újépítésű ingatlanok eladásának javítására dolgoztak ki, a távolból történő lakásvásárlást is segíti. A 3D képalkotó rendszer a még nem elkészült/át nem adott ingatlanokat mutatja be minden szögből és oldalról. Az ember kiválaszt egy lakást az egyik emeleten, melyet virtuálisan szobáról-szobára bejárhat, kimehet az erkélyre és megnézheti, hová néz a lakás, de még azt is, hogy órára lebontva mikor és hová süt be a nap.
A videóval sok munkát és időt spórolnak a tanácsadóknak (nem beszélve arról, hogy egy fel nem épült ház esetében a fizikai bejárás nem lehetséges), és segítik az előértékesítést.
Látványtervek, panorámafotók és videó, minden vizuális információ a vásárló rendelkezésére áll.
A cég irodájában pedig VR-szemüveggel veheti szemügyre az érdeklődő, amire kíváncsi. A cég a közeljövőben nyit joint venture irodát Ázsiában, ahol a rendszer segítségével a személyes kapcsolat teljesen kiiktatható, mondja Pajor Péter igazgató.
„Az érdeklődő virtuálisan bejárja a lakást/ingatlan, kiválasztja az egyedi burkolatot, konyhabútort, stb., fizet, a szerződsét pedig online elküldik neki.”
Nem szigorúan az ingatlanokhoz kötődik a Parkl Digital szolgáltatása, mely zárt térben és közterületeken segíti a parkolást. A parkolók optimális kihasználása érdekében
egy letölthető alkalmazás navigálja az autós a szabad parkolóhelyre, illetve mondja meg, hány autó fér még el.
A cég szolgáltatásainak egy része egyéni, másik része üzleti, irodai felhasználóknak szól – ez utóbbit a cég a járvány miatt kénytelen volt újragondolni. A koronavírus alatt e szolgáltatás jelentősége megnőtt, mivel sokkal többen akarnak kevesebb helyre állni.
Az ingatlanok gazdaságos üzemeltetése járványtól függetlenül napirenden van, sok létesítményben üzemeltetése nem hatékony, mely részben annak tudható be, hogy az adott épület (kialakítása, energia ellátása, gépészeti rendszerei, stb.) nincs pontosan feltérképezve. Ha erre sor kerül, jóval költséghatékonyabb az üzemeltetés, mondta Korbuly Ádám az OrthoGraph alapítója.
Bár alig egy éve állt fel ebben a formában, a cég már többmillió négyzetméter felmérésére kapott megbízást, és járványtól függetlenül terjeszkedik külföldön is. Az adatok naprakészen tartása távmérőkkel a fogyasztás követése – sok millió forintot spórol az ügyfeleknek. A vírus ennek a területnek is adott új feladatot.
Sok ingatlan kiürült, tulajdonosaik nem tudják, mit tegyenek vele, eladják, más funkcióval lássák el, vagy lerombolják.
A funkcióváltás az ingatlanszektorban is egyre fontosabb téma, ehhez szintén szükség van a pontos felmérésre, mondja Korbuly.