Érdemes felülvizsgálni a nyári utazás előtt az otthonbiztosításunkat. Káreset akkor is bekövetkezhet, ha otthonunktól távol töltjük a szabadságunkat, legyen szó elemi károkról, betörésről vagy társasházi beázásról. Amennyiben közvetlenül a nyaralás előtt kötnénk lakásbiztosítást vagy váltanánk szolgáltatót, ne feledjük, hogy a biztosítók egyes károkra várakozási időt köthetnek ki.
Végre nyaralhatunk, ám fontos, hogy gondoljunk az esetleges károkra és veszélyforrásokra is. Érdemes listát készíteni azokról a dolgokról, amelyek a távollétünkben meghibásodhatnak, vagy akár felhívhatják egy betörő figyelmét. Indulás előtt áramtalanítsuk a nagyobb elektronikai berendezéseket, győződjünk meg arról, hogy a fagyasztó nem jegesedik, és ellenőrizzük azokat a pontokat is – redőny, tető, szúnyogháló –, amelyeket egy hevesebb vihar károsíthat. Kertes ház esetén ne hagyjunk elöl semmit, ami esetleg vonzó lehet egy betolakodó számára: zárjuk el a kerékpárokat, gyerekjátékokat, a szabadon álló növényeket pedig tegyük viharbiztos helyre!
Az utazás előtti teendők közül nem maradhat el az érvényes lakásbiztosítás ellenőrzése sem.
Akár családi házban, akár társasházi lakásban élünk, lakásbiztosítással készülhetünk fel legjobban az ingatlanunkat ért anyagi károkra – hívja fel a figyelmet Cseh Anett, a Netrisk.hu termékfejlesztési vezetője.
Egy kellemetlen káreset sajnos akkor is bekövetkezhet, ha mi éppen az otthonunktól távol töltjük a szabadságunkat, legyen szó elemi károkról, betörésről vagy társasházi beázásról. Arról is érdemes meggyőződni, hogy naprakész-e a szerződésünk. Amennyiben évek óta változatlan a biztosításunk, és az ingatlanban azóta nagyobb értéknövekedés történt (például felújítás, drágább bútorok vagy elektronikai eszközök vásárlása), fennállhat az alulbiztosítás veszélye.
Ha közvetlenül a nyaralás előtt kötnénk lakásbiztosítást vagy váltanánk szolgáltatót, ne feledjük, hogy a biztosítók egyes károkra várakozási időt köthetnek ki.
Ezt azt jelenti, hogy bizonyos károkra a szerződés hatályba lépését követő 15, 30 vagy 90 napon keresztül még nem nyújt fedezetet a biztosító – ez társaságonként változhat, bizonyos esetekben pedig mentesülhetünk alóla, így a várakozási idő részleteiről mindig tájékozódjunk az ügyféltájékoztatóból.
Természetesen egy káresemény soha nem jöhet jókor, azonban különösen kellemetlen, ha akkor következik be, amikor épp nyaralunk. Ha hazaérve azzal szembesülünk, hogy beázott a tető, megrongálódott a kerti bútor, folyik a víz a falon, esetleg betörés történt, a legfontosabb, hogy azonnal értesítsük a biztosítót, betörés esetén pedig a rendőrséget is. A legtöbb biztosítási szerződés gondol azokra a helyzetekre, amikor nem észleljük azonnal a kárt, például azért, mert épp nyaraltunk.
A fő szabály az, hogy a káreset tudomásunkra jutását követően haladéktalanul, de legkésőbb 1-2 napon belül be kell jelentenünk azt a biztosító felé.
Ez a határidő biztosítónként változik, így jó, ha kéznél van a kötvényünk, és tisztában vagyunk ezekkel a szabályokkal – hangsúlyozza szakértőnk. Mint mondja, bár a vakációról hazaérkezve hatalmas stressz egy káresettel szembesülni, ekkor se felejtsük el a legfontosabb teendőket, és mindenképpen dokumentáljuk fotókkal az aktuális helyzetet.
Ne feledjük, hogy a biztosítási szerződés minden esetben meghatározza, hogy a szemléig milyen mértékben módosíthatunk a sérült ingóságon vagy épületelemen, ezért lényeges, hogy ezektől ne térjünk el, és a szemle időpontjáig csak a legszükségesebb mértékben módosítsunk a kár helyszínén.
Lényeges, ha hosszabb, akár hetekig tartó nyaralást tervezünk, feltétlenül érdemes gondolni arra, hogy kár esetén egy meghatalmazott eljárhasson az ügyünkben.
Az általunk meghatalmazott ismerős vagy hozzátartozó bejelentheti a kárt és megkezdheti a szükséges kárenyhítést is. Eseti meghatalmazás esetén fel kell tüntetnünk a kötvényszámot, a szerződő és a meghatalmazott adatait (név, anyja neve, születési dátum, lakcím), az ügytípusokat, amelyekre meghatalmazást adunk – mondja Cseh Anett, aki szerint elengedhetetlen a lakásbiztosítás megléte, illetve optimalizálása.