A benzines autókat itthonról is kitiltják majd? - A szakértő válaszol
InterjúElég komoly harc indult meg Kínával az akkumulátorgyártáshoz kapcsolódó nyersanyag ellátás kapcsán. Ha Peking komolyan beszáll ebbe a „küzdelembe”, jelentős károkat okozhat az európai elektromos autógyártásnak - mondta el a növekedés.hu-nak Várkonyi Gábor autóipari szakértő, kereskedő és autóvásárlási tanácsadó.
A friss gazdasági adatokból az látszik, hogy az autógyártás húzza előre a magyar ipari teljesítményt. Minek köszönhető az ágazat kiugró teljesítménye?
Az elmúlt hónapokban az autóipar azért tudott felpörögni, mert sok felhalmozódott megrendelést kellett teljesíteni. Sajnos az új rendelésállomány már nem néz ki túl rózsásan. Komoly félnivaló nincs, mert a nagy magyar autóipari vállalatok erős lábakon állnak, viszont a mostani pozitív trend a következő egy évben ebben az ütemben aligha fog tudni fent maradni.
Itthon úgy tűnik az árak végre mérséklődnek a használt-autópiacon.
Az előző bő két évben a COVID miatt autóhiány lépett fel, ami miatt a használt-gépjárművek ára folyamatosan ment felfelé. A trendforduló most tavasszal állt be. Azóta beindult egy korrekció. Amig a gyártás akadozott többnyire a fiatal használtautók helyettesítették azokat az új kocsikat, amelyek nem futottak be.
Ezeknek az ára indult meg először lefelé, ahogy a gyártás kezdett helyreállni.
Az árcsökkenés elérte a lízingből visszatérő 3-4 éves alsó-középkategóriás autókat is.
Mekkora árcsökkenésről beszélünk?
Hogy egy példát mondjak: mondjuk egy hároméves autó, amely a „csúcson” 6,5 millió forintba került, az mostanra visszament 5,5-5,8 millió forintra, ami jelentős esésnek számít.
Az árcsökkenést hajtja az is, hogy az új autókból komoly készletek halmozódtak föl az importőröknél, és ezeket a készleteket le kell építeni a következő negyedévben.
Legfőképpen azért, mert a készletfinanszírozás óriási tőkét emészt fel.
Aki kocsit akar venni, annak most bizonyosan sokkal kedvezőbb a helyzete, mint mondjuk egy évvel ezelőtt ilyenkor, és valószínűleg jobb, mint tavasszal lesz.
A jövőt illetően elég sok a bizonytalanság. Itthon a kamatok és az árfolyamok változása miatt különösen nehéz kiszámítani, hogy mi lesz fél vagy egy év múlva.
Hogy látja most a német autóipar jövőjét?
Azt hogy mennyire nincs jó bőrben a német autóipar azt két friss hír is jól mutatja. Egyrészt kiderült, hogy a Ford egyik bezárás előtt álló német gyárát megvette volna a kínai BYD. Ám a világ egyik legnagyobb elektromosautó-gyártója végül inkább elállt az üzlettől és Németország helyett Magyarországot választotta.
A másik nagy hír, hogy a Volkswagen csoportnál felvételi stoppot hirdettek.
Vagyis egy darabig új embert nem vesz magához a vállalat. Ami jól mutatja, hogy milyen kemény spórolásra kényszerülnek a német autógyárak. Mostanra oda jutottunk, hogy a német autóiparnak már az is kihívást jelent, hogy megtartsa a meglévő kapacitásait.
Mikor pár hónapja beszéltünk, szóba került, hogy a benzines autóknak globális szinten nincs félnivalója. Van jövőjük. Viszont előfordulhat-e, hogy Magyarországon az EU-s szabályozások miatt hosszútávon ki lesznek majd szorítva?
Sok múlik azon, hogy az EU mennyire áll bele abba a döntésbe, miszerint 2035-ig az Unióban a dízel- és benzinüzemű autók értékesítését be kell szüntetni.
Ráadásul elég komoly harc indult meg Kínával az akkumulátorgyártáshoz kapcsolódó nyersanyag ellátás kapcsán.
Ha Peking komolyan beszáll ebbe a „küzdelembe”, jelentős károkat okozhat az európai elektromos autógyártásnak, hisz vannak olyan nyersanyagok, amelyeket Kína nélkül roppant nehéz beszerezni. Egy esetleges gazdasági harc mellett csak még problémásabb lenne a benzines autók kiszorítása.