"A gyorshajtással kapcsolatban nagyon elnézőek az autósok"
InterjúA közlekedésbiztonság kiemelt jelentőségű téma Magyarországon, ahol a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ) nemcsak az útdíjfizetés rendszerét fejleszti, hanem aktívan hozzájárul a közlekedéskultúra javításához is. Januárban egy mindenki számára elérhető, ingyenes közlekedésbiztonsági kiadványt adnak ki. Marczin Bencével, a NÚSZ kommunikációs igazgatójával beszélgettünk egy interjú keretein belül.
Miért döntöttetek úgy, hogy létrehozzátok ezt a mindenki számára hasznos kiadványt?
Évek óta foglalkozik a NÚSZ a közlekedésbiztonsággal és jellemzően évről évre különféle aktivitásokat tervezünk kampányainkban. Van, amikor a közlekedési kultúra helyzetét felmérő kérdőívet készítünk, van, amikor fiataloknak hirdetünk közlekedésbiztonsági pályázatot, van, amikor videókat várunk a témában. Sokszor dolgozunk együtt ismert személyekkel, akik programunk mellé állnak: tavaly óta például több alkalommal dolgoztunk együtt a #közlekedjbiztonságosan kampányunkban Győrfi Pállal, az Országos Mentőszolgálat szóvivőjével. Azt szeretnénk elérni, hogy a közlekedés biztonsággal kapcsolatos információk minél több emberhez eljussanak.
Fontos, hogy tényleg olyan tartalmakat tudjunk összerakni, amelyek érdeklik az embereket és meg is nézik, el is olvassák azokat.
Erről a témáról sokan beszélnek, de ennél fontosabb, hogy az emberek magukénak érezzék. Többek között ennek köszönhetően fogtunk össze a M1RA-val és Michelisz Norberttel, és készítettünk egy olyan kiadványt, ami mindenki számára hasznos és segíti az imént említett területtel kapcsolatos törekvéseinket.
Milyennek látod a hazai közlekedési morált az európai viszonylatban?
Csak magánemberként látom a külföldi helyzetet, így erre kérdésre nehezen tudok objektíven válaszolni. A magyar közlekedési kultúrára nagyobb a rálátásom. A kérdőíveink eredményéből kiderült, hogy az emberek nem érzik úgy, hogy a itthon ez javuló tendenciát mutatna, sőt… Olyan dolgok derültek ki a felmérésekből, hogy a gyorshajtással kapcsolatban nagyon elnézőek vagyunk, viszont a büntetőfékezés szinte minden autós szerint elítélendő.
Azt állapítottuk még meg, hogy viszonylag sok az agresszív vezető, és az is egy érdekes kérdés volt, hogy ki, mit gondol a saját vezetési stílusáról. 1-2% volt, aki agresszívnek mondta magát, viszont dinamikusnak sokkal többen tartották magukat.
A saját autónk a biztonságos közlekedésünk alapja. A tél beköszöntével fontos lecserélnünk a gumiabroncsokat, az ablakmosó folyadékot, érdemes gondoskodni a jég vagy a pára eltávolításáról. Van esetleg róla információd, hogy ezen a területen mennyit javult a hazai autósok tudatossága?
A téligumi, nyárigumi, vagy akár a négyévszakos gumi használata, lecserélése, ellenőrzése a média által nagyon felfuttatott téma, ismert az emberek körében.
Az más kérdés, hogy mennyien váltják le a nyári gumit télire, mennyien használnak négyévszakos abroncsot. Sok vitát hall az ember, hogy melyik a megfelelő, de erről a felhasználás alapján kell dönteni. Nem mindegy, hogy az autónkat szinte kizárólag a városban használjuk, vagy évente több alkalommal elmegyünk például síelni. Abban kevesebb a vita, hogy a téligumi és nyárigumi megfelelő használata a legjobb megoldás, de az is látszik, hogy ez költségesebb.
A NÚSZ az eszközeit felhasználja a közlekedésbiztonság érdekében?
Közvetlenül nem, hiszen a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. elsősorban útdíjrendszert működtet. Fő feladatunk, hogy az útdíjjal kapcsolatos teendőket, ellenőrzést és üzemeltetést elvégezzük.
Ezek közvetlenül nem adnak olyan jellegű információt, ami pl. egy sebességhatár átlépését követően bírság kiszabását tenné lehetővé.
Több olyan rendszer van jelen az úthálózaton, amely a járműveket, a forgalmat monitorozza. Az általunk üzemeltetett rendszerek célja az útdíjellenőrzés.
Mennyire számít egyedinek a régióban a magyar útdíjfizetési rendszer, van a térségünkben olyan másik ország, ahol fizikai matricák és fizetőkapuk nélkül tudják megoldani a fizetési rendszert?
Magyarországon egy innovatív, összetett díjellenőrzési rendszer működik. A legtöbb ember az autópálya-matrica, hivatalos nevén e-matrica-rendszert ismeri. Az e-útdíj-rendszert főként az azt használó 3,5 tonna fölötti nehézgépjárművekkel közlekedők ismerik. Nekik a megtett úttal arányosan kell fizetniük.
A magyar útdíjfizetési rendszer azért is egyedülálló, mert a két rendszert együtt tudja kezelni. Az autópálya-matricák esetén pl. van éves vármegyei, éves országos, de országos érvényességűben van napi, heti (10 napos) és éves is.
Ahhoz, hogy a két rendszer megfelelően működjön együtt a forgalom jelentős lassítása (pl. kapuk) nélkül, innovatív megoldásra volt szükség.
Az ellenőrzést a mobil adatgyűjtő járműveink és az úgynevezett portálok segítségével végezzük. A díjellenőrzési rendszerünk nemrég újult meg, már AI alapú adatelemzést használunk.
Ez a rendszer folyamatosan tanul, a kamerákból folyamatosan érkező videókból egyre tökéletesebben határozza meg a járműadatokat, pl. a kategóriát, rendszámot, tengelyszámot. Azt sokan nem tudják, hogy az ellenőrző autóink sok esetben menet közben is végeznek adatrögzítést.
A NÚSZ magyar technológiát használ. Van olyan ország, ahol esetleg átvették a nálunk működő rendszert? Ha nincs, van rá esély a későbbiekben?
Igen, ez magyar technológia. Természetesen vannak olyan elemei, amelyek nem hazai gyártásúak, de alapvetően magyar fejlesztésű a rendszer.
Innovatív megoldásnak számít a mostani díjellenőrzési rendszerünk, de 10 évvel ezelőtt is az volt, amikor bevezettük. A mesterséges intelligenciát 2024-ben kezdtük el használni.
Az országok sokféle megoldás közül választhatnak az útdíjfizetés kapcsán, de sok országban érdeklődnek a magyar rendszer iránt.