A hazai utasvárók egyre interaktívabbak
InterjúA holnap okosvárosai várhatóan a digitális utcabútorok szolgáltatásaira épülnek majd - mondta el Samu Tímea, a JCDecaux Hungary közterületi reklámcég vezérigazgatója.
A koronavírus-járvány kiforgatta a sarkából a világot. Hogy hatott a pandémia a közterületi reklámok piacára?
Számunkra a legfontosabb az, hogy az outdoor megtartotta azt a 8-9 százalékos részarányt, amelyet a teljes médiapiaci költésben elért az elmúlt években. Ez annak fényében különösen nagyszerű teljesítmény, hogy egyáltalán nem volt könnyű dolgunk: a világjárvány berobbanásával komoly nehézségeket élt meg tavaly a reklámpiac.
Ez kiemelten érvényesült a mi szegmensünkben, ugyanakkor a kutatások szerint itt várható a leggyorsabb növekedés is, miután normalizálódik a helyzet. Szerencsére a pandémia második és harmadik hulláma sem okozott akkora sokkot, mint a legelső, így az idei folyamatok már kifejezetten biztatóak.
Tavaly hogy alakult az éves forgalom az első járványhullám sokkja után?
Az év utolsó három hónapjában kiemelkedő kereslet mutatkozott.
Az ünnepekhez közeledve az általános keresletnövekedés mellett amúgy is jelentősebb az igény az emberi oldalt előtérbe helyező kommunikációra, és erre tavaly még nagyobb szükség volt.
Ennek kiszolgálására az outdoor tökéletes eszköz mivel a fizetőképes fiatal, mobilis városi célcsoportot szólítja meg.
Őket más tömegmédiumon keresztül csak jóval nehezebben lehet elérni, az out-of-home eszközökkel viszont hatékonyan és célzottan, ráadásul a vásárlás vagy fogyasztás pillanatában.
Igaz hogy bizonyos feltételekért cserébe ingyen kapják a megállókat? Milyen üzleti modellben működik a JCDecaux?
A JCDecaux üzleti modellje 1964-re nyúlik vissza, amikor az alapítónk, Jean-Claude Decaux megépítette az első utasvárót, amely egyszerre volt funkcionális utcabútor és hirdetési felület. A több mint 50 éve és neves dizájnerek bevonásával zajló fejlesztések célja, hogy a városokban az utcaképbe illeszkedő eszközöket láthassunk.
Ma már világszerte 85 ország nagyvárosaiban – többek között New Yorkban, Londonban, Párizsban, továbbá Budapesten és a magyarországi megyeszékhelyeken is – találkozhatunk ezekkel a megoldásokkal.
Az egységes, letisztult utcabútorokkal és minőségi szolgáltatásainkkal egyaránt azt kívánjuk elérni, hogy a városaink fenntarthatóbbak, vonzóbbak és korszerűbbek legyenek. Eszközeinket folyamatosan takarítjuk, karbantartjuk, így a városoktól átvállaljuk az ezekkel összefüggésben rendszeresen felmerülő feladatokat és költségeket.
Ezzel az üzleti modellel tehát az önkormányzatoknak semmibe nem kerül, a reklámok pedig hosszútávon finanszírozzák a beruházást, takarítást, karbantartást.
Mit hoznak a következő évek? Hogy mutatnak majd a jövőbeli kültéri reklámok?
A jövő minden bizonnyal az intelligens, a valós életteret a virtuális világgal összekötő utcabútoroké lesz.
Ennek első jelei már ma is látszanak a wifivel, illetve a telefonokkal kommunikáló utasvárók formájában.
A holnap okosvárosai várhatóan a digitális utcabútorok szolgáltatásaira épülnek majd, ami azt jelenti, hogy az előrelátó városvezetők az okosvárossá válás költségeinek jelentős részét finanszírozhatják meg gyakorlatilag önerő nélkül, a közösségi funkciójú reklámeszközök segítségével. A JCDecaux Budapesten és a megyeszékhelyeken is telepít ilyen eszközöket, és folyamatos innovatív megoldásokkal szépíti és korszerűsíti a városképet.
Tehát a digitális megoldások egyre inkább előtérbe kerülnek a kültéri reklámoknál. Mondana erre egy konkrét példát?
Az AR technológia húsvétkor is bizonyított: az E.ON megbízásából olyan egyedi megállókat alakítottunk ki, amelyekben a várakozók tojásokat festhettek a virtuális valóság segítségével.
A közterületi reklámok piacán mennyire kiélezett a verseny?
Az óriásplakátpiaci volumen megközelítőleg egyharmad-egyharmad-egyharmad arányban oszlik meg két nagy piaci szereplő és a náluk kisebb többi cég között.
Az egyik nagy szereplő mi vagyunk, a JCDecaux. A citylight piacon ugyanakkor messze a legnagyobbak vagyunk, és a prémium lokációk tekintetében ez még hangsúlyosabban érvényesül.
Összességében a JCDecaux Magyarországon és világszinten egyaránt piacvezető.
A járvány úgy tűnik csak nem akar véget érni. Önöknél milyenek az idei kilátások?
Noha a bizonytalanság immár több mint egy éve velünk van, én roppant bizakodó vagyok, hogy mindez csak átmeneti állapot: a fogyasztás vissza fog térni a járvány előtti szintekre, ez pedig a reklámpiacon is fellendülést hoz.
Örömteli, hogy a fokozatos nyitással egyre közelebb jutunk ahhoz, hogy újra a normál kerékvágásban haladhassanak a dolgok.