Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

A magyarok idén rengetegen utaznak külföldre

Interjú2019. júl. 2.Kamasz Melinda

Rendkívül sikeres éve lehet a kiutazó turizmusnak az idei. Az utasszám és az elköltött összegek is nőnek. A magyar kiutazók elvárásai azonban az évek folyamán jelentősen átalakultak – nyilatkozta a növekedés.hu-nak Békefi Veronika, a Neckermann utazási iroda ügyvezetője.

Milyen szezon várható, mit lehet látni már a foglalásokból?

Bombasztikusan induló és jónak ígérkező szezon előtt állunk, álltunk. Nagyon korán megkezdődtek a foglalások. Ennek oka az is lehet, hogy

sokan már tudják, az előbb megrendelt utakhoz lényegesen jobb áron jutnak hozzá, és szélesebb a szállás választék is.

De a szezon végén az is kiderülhet, hogy idén sokkal többen szeretnének utazni. Ezzel együtt az biztos, hogy növekszik az utasok száma, és Törökország újra az egyik legkedveltebb úticéllá vált. Gyakorlatilag ismét teljesen tele van, egy-két szabad helyet találni.

Törökországban a terrortámadások miatt esett vissza a turizmus?

Igen, de most szerencsére csend van. Azért egy-két évnek el kell telnie egy ilyen esemény után, hogy a turisták visszamenjenek. Megfigyelhető ez most az arab területeken is. Ennek ellenére kezd kissé népszerűbbé válni ez a környék is. Főleg azok a részek, amiket hagyományosan kedvelnek a magyar utasok. Görögországot mindig látogatják a hazaiak, Spanyolország kicsit ingadozó magyar turistacélpont. De például, ha az arab részek nem elérhetők politikai okok miatt, mint most, a Kanári-szigetekre nagyobb figyelem irányul.

Nyáron is mennek a Kanári-szigetekre?

Igen, nyáron is.

Ez egy tévhit itt, a keleti piacon, hogy a távoli, déli úti célok nyáron nem jók a túlzott meleg miatt. A tengerek, az erősebb szél miatt, sokszor akár kellemesebb, mint valamelyik Földközi-tengeren lévő sziget.

Például a Kanári-szigeteken állandóan fúj a szél, ezért kiváló szörfös paradicsom. Dubai-ban más a helyzet, ott nyáron korán kezdődik az élet a tengerparton, majd egy úgynevezett pláza időszak jön. A dubai-i plázák híresek a hűtöttségükről, illetve, hogy túl a vásárláson, a síeléstől, korcsolyázásig, bármit lehet ott csinálni. Utána pedig a kora esti, esti időszakban az idő szintén újra kellemes.

Akkor Dubai nyáron is foglalt úticél?

Már most tele van. Az árak is sokkal jobbak ilyenkor, mint április-májusban. Ha valaki esetleg nem tudja megengedni magának főszezonban, mert túl drágának találja, akkor nyáron el tud jutni megfizethető áron.

Mikor kezdődnek a nyári szezonra a foglalások?

Aki időben foglal, sokkal jobb áron és jobb szobát kaphat. A családosoknak kifejezetten ajánlott ez, mert ők általában többen vannak, és a családi szobák kelnek el a leghamarabb. Ma már nálunk is korán elindul a foglalási időszak.

A héten megnyílt a jövő nyári foglalás, ami viszonylag új a Neckermann-nál.

Évről évre korábban kezdjük a szezon töltését, régebben még sokan emlékeznek rá, a márciusi Utazás kiállítás körül indult be a szezon foglalása. Ma már ez jóval korábban megtörténik.

Ez csak Magyarországon újdonság, vagy külföldön is az?

Külföldön a korai foglalásnak hagyománya van. Angliában akár két évvel a nyaralás előtt le lehetett foglalni a kívánt szállást, természetesen lényegesen kedvezőbb áron. 

Mennyire utaznak az internet korában irodával a turisták?

Egyre több utas tér vissza az utazási irodákba a jó feltételek miatt. Nekünk is van egy úgynevezett dinamikus packing csomagunk, ahol az utas maga válogathatja össze a kedve szerint a feltételeket. Nálunk viszont van felelősségvállalás. Például, ha egy légitársaság csődbe megy, mint annak idején az AirBerlin, a repülőjegy elúszott, de nem akkor, ha az utas ebben a dinamikust csomagban van. Hiszen az utazási iroda felelősséget vállal az utasaiért és muszáj eljuttatnia az úticélhoz. Az irodák is haladnak a korral.

Aki velünk utazik, azt nem fogják olyan meglepetések érni, hogy tele van a szálloda, vagy éppen koszos és rossz.

Persze mindig lehet reklamálni, de az ember nem tud túl sokat tenni, ha gyerekkel van vagy éppen nem ismeri a nyelvet. Főleg a távolabbi desztinációknál nagy a kockázat. Akár puccs is előfordulhat, és a Thomas Cook-Neckermann hazahozza az utasokat, míg ha interneten keresztül foglal valaki egyénileg, maga kell, hogy hazajusson. Pont ilyen szituáció miatt egyébként már szereztünk vissza utasokat.

Sri Lanka nem éreztette hatását?

Nem igazán. Talán jövőre lehet majd érezni, de Magyarországról nem mennek túl sokan Sri Lankára. Másrészt sokan rájönnek, hogy ha valahol történik valami kedvezőtlen esemény, az nem azt jelenti, hogy máskor is fog.

Budapestről utaznak a legtöbben, vagy vidékről is?

Mindkettő nőtt. 2008-ban nagyon jó évünk volt, de a válság hosszabb időre tönkretette a turizmust. Nyugaton is visszaesett minden, és át is rendeződött a foglalás, szóval nehéz volt nagy számokat produkálni az irodáknak. Mi most fogjuk elérni a 2008-as szintet.

Mára lényegesen jobb a helyzet, ha az árdifferencia nem túl nagy, akkor a drágább, de jobb minőséget választják a hazai utasok.

Érdekes például, hogy a magyar utas mindig vízparton szeretne lakni, annak ellenére, hogy nem megy be a tengerbe, hanem inkább a medencét szereti. Viszont a tengerparti szállodák sokkal elhasználtabbak és régebbiek, mint azok, amik kicsit beljebb találhatók. A csehek és a lengyelek nem ragaszkodnak a vízparthoz, így ők jobb szállodákba is el tudnak jutni.

Mostanában a magyarok is kezdik felfedezni, hogy ha kicsit távolabb vannak a tengertől, jobb minőséget kapnak.

Mennyire népszerűek az all-inclusive utak?

Ezeket a világon mindenhol szeretik. Vannak azonban olyanok, akik nem rajonganak érte. Társaságoknak, családoknak ideális, mert nem kell mindig azon vitatkozni, hol étkezzenek. Ma már egyébként az all-inclusive-nek is több kategóriája van, akár prémium csomagok is elérhetőek ezen belül is.

Luxusárkategóriába esnek a tengeri hajóutak?

Ma már egyáltalán nem. Elérhető áron lehet nagy hajókkal utazni, főleg ha a kikötő autóval is megközelíthető, és nem kell repülni, amely jóval költségesebb. A Karib tengeren sem a hajózás a drága, hanem az odajutás.

Mennyire érzi biztonságosnak az utazási iroda piacot jelenleg? Korábban szinte minden évben volt egy-két utazási iroda csőd.

Szerintem most nyugalom van. Az utasnak se jó, ha az irodák túlságosan versenyben vannak egymással, hiszen bár olcsóbban, de rosszabb minőséget fognak kapni. Vannak irodák, amelyek négy hónappal az út előtt hirdetnek last minute utakat, amik nem azok természetesen. De ma már normálisabb a helyzet.

Az airbnb mennyire jelent konkurenciát?

Nem nagyon. Ez inkább a városokban probléma. Nyaraláskor nem biztos, hogy toronyházban akarnak lakni, és maguknak főzni egy vadidegen környezetben. Ez egy másfajta turizmus, nem mondanám klasszikus nyaralásnak. Számunkra ez nem igazán konkurencia.

A fiatalok utaznak még irodával?

Ez változó.

A Cook’s Club kifejezetten a fiatal utasok számára készült termékünk.

Az erre befizetők nem all-inclusive ellátást kapnak, hanem kreditet, és ha a fiatal csak vörösbort akar sajttal, akkor azt kap. Elképesztően nagy sikere van.  A Casa Cook magasabb szintű szolgáltatásokat ad, inkább az idősebb vendégeket célozza meg. Ez a Neckermann-Thomas Cook válasza az online történő saját foglalásokra. Ami nálunk van, az biztos, hogy kényelmes, megbízható, tesztelt. Különböző igényeket, különböző szolgáltatásokkal szolgálunk ki.

Mi magyarok milyen vásárlóerővel, utazási kedvvel rendelkezünk a V4-ek között?

Kicsit lassabban nőttünk.

A csehek meglepő módon, sokkal hamarabb elkezdtek utazni a válság után. A lengyelek negyven millióan vannak, az egy nagy piac jóval nagyobb utasszámmal. De most már mi is ráhúztunk, a hazai vendégek is egyre több helyre mennek.

Nálunk gondot okozott az is, hogy az utazási irodák nem egy platformon foglaltak. Ez egy rosszul értelmezett verseny miatt alakult így. A Neckermann-nak mindig jó helyzete volt, mert mi egy nagy csoport vagyunk és más piacokon, például Erdélyben is foglalunk. De könnyebb lett volna szerintem mindenkinek, ha nagyobb lett volna az együttműködés.

Van elég munkaerő a kinti helyszínekre?

Oda találunk, itthon nem annyira. Szerencsére nálunk régi, összeszokott a gárda, de az irodákba nehéz találni értékesítő kollegát. A kinti munkaerő toborzása, képzése nagyon flottul megy, de a hazaival azért megküzdünk.