A válság hazavágta, a koronavírusra immunis a motorpiac

Interjú2021. jan. 1.Kovács Dániel

Akár jobb évet is zárhatnak a hazai motorkereskedők, mint 2019-ben, úgy tűnik, a koronavírus sem vetette vissza az eladásokat, ahogy azt az új autók értékesítésnél tapasztalhattuk – mondja lapunknak Mező János, a Motorrevü főszerkesztője hozzátéve, a 2008-as gazdasági válság viszont annyira padlóra küldte a magyar motorpiacot, hogy érdemben csak az elmúlt két évben tudott elindulni a fejlődés.

Az autópiac nagyot zuhant a járvány miatt. A motorkerékpárokat is nehezebb lett idén eladni?

Ezt a történetet korábban kezdeném, 2008 volt az az év, amely hazavágta a magyar motorpiacot.

A gazdasági válság előtti évben közel húszezer nagy, azaz százhuszonöt köbcentisnél magasabb lökettérfogatú motorkerékpár talált gazdára, ebben az 50-es kisebb motorok, robogók nincsenek benne.

Ez egy év leforgása alatt kétezer eladott darab alá esett vissza, gyakorlatilag a tíz százalékára zsugorodott az értékesítés. Sokáig nem is javult a helyzet, évről évre egy-két százalékos volt a növekedés, ami alig több a semminél. 2018 volt az első olyan év, amikor már egy mérhetőbb eredményről beszélhettünk, kicsit több, mint háromezer darabot sikerült eladni. Majd jött 2019 közel négyezerszáz eladással, ami még mindig csak az egynegyede a válság előttinek, de a fejlődés látható volt, és ezt a koronavírus sem tudta tönkre tenni. 2020-ban úgy állunk, hogy október végéig sikerült 3444 darabot eladni, tehát járványhelyzet ide vagy oda jó eséllyel túl fogjuk szárnyalni a tavalyi eladásokat.

Akkor elmondhatjuk, hogy míg a gazdasági válság hazavágta a motorpiacot, a koronavírus nem fogott ki rajta…

Igen, sőt azt sem tartom kizártnak, hogy a pozitív változás némileg összefüggésben van a koronavírus-járvánnyal. Tavaly január-február-márciusban meredek emelkedés volt az eladásokban, ez idén is pontosan így alakult. És bár a tavaszi lockdown tetőpontján, március-áprilisban volt egy kis visszaesés, májusban közel ötszáz eladott motorkerékpárral szépen elindult ismét a növekedés. Megfigyeltük, hogy általaban a tavaszi hónapok, és az év vége szokott erős lenni, most viszont augusztusban is sikerült túlszárnyalni a tavalyi eredményt, ahogy szeptemberben és októberben is. Korai lenne még véleményt formálni arról, hogy mindez a járványnak köszönhetően, vagy annak dacára alakult így, az azonban biztos, hogy a motorpiacot közel sem érintette úgy a koronavírus, mint az autóeladásokat.

A motorkerékpár szabadidős termék, aligha nem a tavaszi bezártság után sokan kaptak kedvet hozzá, hogy vegyenek egyet és nekivágjanak…

Tavasszal azért voltak gátló tényezők is. Sokfelől hallottuk, hogy elszaporodtak a motorosokat érintő rendőri intézkedések, mintha finoman abba az irányba akarták volna tolni az embereket, hogy most inkább ne motorozzanak. Szemben például Ausztráliával, ahol - mint rekreációs tevékenység – kifejezetten támogatták. A hazai helyzet amúgy sem ösztönzi az impulzusvásárlásokat.

Egész Európában ilyen könnyen vette a járványt a motorpiac?

2008 után mindenhol elindult a fejlődés, ám ha az egész kontinens adatait nézzük, ezt némileg visszanyeste a koronavírus. Az igazság kedvéért tegyük hozzá, hogy Nyugat-Európában a gazdasági válság nem vitte annyira padlóra a motorpiacot mint nálunk, nem kellett olyan mélyről felkapaszkodni. Inkább a normál ügymenetben okozott némi bizonytalanságot a járvány, amit megfejelt az is, hogy most élesedik az euro 5-ös szabvány, a gyártóknál nagy a zűrzavar, próbálnak új határidőket kilobbizni.

Említette, hogy a hazai környezet nem ösztönzi az impulzusvásárlásokat. Miért?

Mert rendkívül körülményes és nem is olcsó mulatság a sorozat forgalomba helyezési engedély megszerzése. Míg egy személyautó eladásánál mások a körülmények, többet adnak el egy-egy típusból, a márkaképviseletekben van saját vizsgasor, így ez nem okoz fennakadást.

Ezzel szemben egy eladásra váró motorkerékpárt el kell vinni a viszonylag kevés kiemelt vizsgaközpontok egyikébe az engedélyért. Budapesten én kettő ilyen központról tudok, ezek a Mozaik és Vas Gereben utcai vizsgaállomások.

Ráadásul pár hónapja a Mozaik utcai központról korrupciós ügyek derültek ki, a NAV is kiszállt, letartóztatások voltak, utána egy darabig ketten látták el a feladatokat.

Egy kereskedő mondta nekem a minap, hogy ha most eladna egy motorkerékpárt, csak március közepe-végére tudna vizsgaidőpontot kapni, addig persze a vásárló nem használhatja a motorját. Ez a körülményes és hosszú vizsgáztatás pedig elriasztja a szezonális és impulzusvásárlók többségét, akik nyilván nem akarnak hónapokat várni arra, hogy nyeregbe üljenek.

Arról nem is beszélve, hogy az állam is rosszul jár az agyon bonyolított, rugalmatlan rendszerrel. Vegyünk példának egy egymillió forint bruttó áras motort - ennek az árából az importőr és a viszonteladó együtt nem keres tíz százalékot, azaz százezer forint bruttó haszon alatt van a nyereségük, miközben az állam bevétele a háromszázezret is meghaladja, vagyis a jól felfogott érdeke az lenne, hogy minél több motor találjon gazdára. 

Mit javasolna a döntéshozóknak, hogyan lehetne élénkíteni a motorpiacot?

Köztudott, hogy a nagyvárosokban problémás a közlekedés. Egy autó három-négy négyzetmétert, vagy még többet foglal el, túlnyomó részükben egy ember utazik. Ezzel szemben a motor kis helyen is elfér, a dugóban is könnyebben tud mozogni, ráadásul kevesebbet is fogyaszt, kisebb a környezetterhelése. Aki motorral közlekedik a városban, az megússza a dugóban vánszorgással járó idegeskedést is. Budapesten a kerékpározás mellett a motorozást is lehetne támogatni, ezzel is lehetne könnyíteni a forgalmi helyzeten. Adhatnának támogatást a százhuszonöt köbcentis motorok vásárlásához, ez bőven nem a luxus és a hobbi kategória, hatszázezer és egymillió-ötszázezer forint között mozog az ára. Viszont megvan benne minden, ami a biztonságos és egészséges közlekedéshez kell – négy ütem, katalizátor, egy ilyen motor két litert fogyaszt százon.Az sem ördögtől való megoldás, amit az Unió több országában helyen is régiós szomszédainknál láthatunk. Csehországban és Szlovákiában pár éve vezették be, hogy B kategóriás jogosítvánnyal és pár év forgalomban szerzett rutinnal mindenféle vizsga nélkül át lehet ülni egy százhuszonöt köbcentis motorra.

Kicsit balesetveszélyesnek hangzik. Azért más ez, mint robogót vezetni. Nem szaporodtak meg emiatt a balesetek?

Sehol nem láttunk ezzel kapcsolatban negatív tapasztalatokat

Mennyire pörgött meg az új szabályozás hatására a motorpiac?

Láttuk a saját szemünkkel, éppen teszten voltunk Szlovákiában egy importőrnél a szabály bevezetése után. Elmondta, hogy az európai piacról, elfekvő raktárkészletekből összevásárolt három konténernyi százhuszonöt köbcentis motort. Mondta, hogy tippeljünk, mennyi idő alatt fogyott el a készlet. Két-három hetet mondtunk rá, mire közölte, hogy huszonnégy óra alatt online foglalásokon keresztül mind elfogyott. Egy-egy ilyen lépés nagyon meg tudja dobni a keresletet, ráadásul az izmosabb járgányok eladását is meg tudja tolni, ugyanis aki vesz egy százhuszonötöst, és rákap a motorozás ízére, az előbb-utóbb elkezd gondolkozni, hogy jó lenne mondjuk a Balatonra is leugrani két keréken, ennek pedig az esetek többségében az a vége, hogy vesz egy nagyobb motort.