A világ élmezőnyébe már felküzdötte magát, most Kínában hódítana egy magyar cég
InterjúA 3DHISTECH klinikai diagnosztikát és a rák-, valamint gyógyszerkutatást elősegítő megoldásait világszerte ismerik, a cég már huszonöt éve olyan gyártókkal versenyez, mint a Leica, a Hamamatsu és az Olympus. Ezen a pályán ők az egyedüli magyar versenyzők. Most a HEPA által nyújtott Külpiaci Növekedési Támogatás segítségével hódítják meg a kínai piacot - tudtuk meg Molnár Bélától, a cég ügyvezető igazgatójától.
1996-ban alapította a céget, azaz most lett huszonöt éves. Meddig sikerült eljutni az elmúlt negyedszázadban?
A céget közvetlen munkatársaimmal együtt, négyen alapítottuk 1996-ban. Megjegyezném, hogy abból a csapatból hárman máig együtt dolgozunk.
Ez a kis csapat néhány éven belül felépítette az első digitális tárgylemez-szkennert és az azt meghajtó szoftvert,
amely annyira jól sikerült, hogy 2004-től már a világ egyik vezető optikai gyártója, a Zeiss számára gyártottuk ezeket a műszereket, akkor még MIRAX márkanéven. Így léptünk ki a nemzetközi piacra.
Ez az együttműködés 2009-ig tartott. Innentől már a PANNORAMIC márkanéven jelentek meg tárgylemez-szkennereink, amelyek 2010-től sorban nyerték a különféle díjakat a nemzetközi megmérettetéseken, olyan gyártók mellett, mint a Leica, a Hamamatsu és az Olympus.
Ebben az időben már sikereket arattunk az úgynevezett szöveti mikroblokk (TMA) technológia terén is, és sorra fejlesztettük ki a digitális képfeldolgozó alkalmazásokat.
A 2010-es évek végére már a világ több, mint hetven országában voltunk jelen helyi disztribútor partnereinken keresztül, beleértve Kínát, az Egyesült Államokat, Oroszországot és Indiát is – természetesen az Európa minden országát lefedő erős piaci pozíciónk mellett.
Mára pedig már a világ több, mint kilencven országában ismerik a klinikai diagnosztikát és a rák-, valamint gyógyszerkutatást elősegítő megoldásainkat. Magyar középvállalkozásként olyan világcégekkel versenyzünk és utasítjuk őket sok esetben magunk mögé, mint a Philips, a Roche, vagy a már említett Leica és Hamamatsu.
Ön egyaránt ismert gyakorló orvosként és kutatóként. Milyen területen kutat és hogyan segítette ez a cég felépítésében?
Szakterületem a belgyógyászat, ezen belül is a gasztroenterológia, és kutatásaim ennek megfelelően az emésztőrendszeri daganatok, valamint a sejtanalitika és a molekuláris biológia területére koncentrálódnak. Éppen az emésztőrendszeri daganatok indították el a gondolkodásomat abba az irányba, hogyan lehetne a rákdiagnosztikát is a digitális technológia segítségével a XXI. század szintjére emelni.
Mivel foglalkozik a cég? Milyen piacokon terjeszkedik, és mekkora szereplő ezen a pályán?
A 3DHISTECH a klinikai diagnosztikát, valamint az orvosi-gyógyszerészeti célú kutatást segítő megoldásokat kínál. Digitális tárgylemez-szkennereink és szöveti mikroblokk-készítő (TMA) berendezéseink mellett nagy hangsúlyt fektetünk szoftveres megoldásainkra is – ezek közül érdemes kiemelni a klinikai munkafolyamat-szoftvereket, a digitális képelemző alkalmazásokat és a digitális tárgylemezeket rendszerező szerveralapú megoldásainkat.
A digitális patológiai eszközök közel egymilliárd dolláros méretű világpiaca dinamikusan, évente több, mint 12%-kal növekszik.
Ennek megfelelően nagy a verseny is, mind a hardveres, mind a szoftveres megoldások területén. Nemcsak világcégek, hanem sok esetben kisebb helyi gyártók is igyekeznek egy-egy részt kihasítani maguknak a piacból.
Mostanra már a világ minden részén jelen vagyunk, fej-fej mellett versenyezve a világcégekkel. Hazai versenytárs nincs ezen a területen.
Mely országokban vannak jelen, és hogy oszlik meg a külföldön, illetve Magyarországon szerzett bevétel?
A világ több mint 90 országában jelen vagyunk helyi vagy regionális disztribútor partnereinken keresztül. Bevételeink legnagyobb része külföldről jön, magyarországi bevételeink ehhez képest nagyon kis arányt képviselnek. Cégünk éves árbevétele meghaladja a hétmilliárd forintot.
Hol gyártják a termékeiket? Terveznek a közeljövőben kapacitásbővítést?
Termékeink Magyarországon, magyar szaktudás és munkaerő felhasználásával készülnek,
részben saját gyártóüzemünkben, részben beszállító partnerünknél. A gyártás során azonban felhasználunk külföldi alkatrészeket, tartozékokat is – ilyenek például a Zeiss cég világszínvonalú objektívjei, a Fujitsu munkaállomásai vagy az orvosi felhasználásra tervezett Barco monitorok.
Január elején adtuk át hivatalosan is az elkészült új üzemcsarnokunkat, amely komoly kapacitásbővülést tett lehetővé. A kereslet bővülése miatt később elképzelhető, hogy újabb kapacitásnövelésre is szükség lesz majd. Az új üzemcsarnok nagyságrendileg körülbelül 30%-os bővülést jelent.
Milyen célországokban terveznek terjeszkedni, mik a legközelebbi tervek, és hogyan segíthet ebben a HEPA által nyújtott Külpiaci Növekedési Támogatás?
Külpiaci terjeszkedésünk legfontosabb területének a dél- és kelet-ázsiai térséget, ezen belül kiemelten Kínát tartom, ahol éppen mostanában gyorsult fel a digitális diagnosztika térnyerése a hagyományos diagnosztikával szemben.
A HEPA által nyújtott Külpiaci Növekedési Támogatás nagyon komoly, elsősorban pénzügyi segítséget nyújt cégünknek a kínai piacon.
Milyen irányban terveznek tovább növekedni? Milyen beruházásokra készülnek?
A 3DHISTECH-nek lételeme a folyamatos fejlődés, fejlesztés. Bár a piacon egyedülálló módon a legszélesebb portfólióval rendelkezünk, nem állunk meg egy percre sem, folyamatosan korszerűsítjük termékeinket és dolgozunk szoftvereink tökéletesítésén. Ezek mellett teljesen új technológiák kifejlesztésén is munkálkodunk, ezekről azonban korai lenne még részletesen beszámolni.
A koronavírus most számos piacot átrendezett. Önök tapasztaltak visszaesést? Nehezebb, vagy éppen könnyebb lesz most a terjeszkedés?
Minden szomorú velejárója mellett a pandémia újabb lökést adott az egészségügy, ezen belül is a diagnosztika digitalizációja irányában.
A digitális patológia eszköztárát felhasználva a patológus minden eddiginél egyszerűbben, és ami még fontosabb, biztonságosabban tudja felállítani azt a diagnózist, amely a beteg gyors gyógyulásának előfeltétele.
Éppen ennek köszönhetően növekvő érdeklődést tapasztalunk megoldásaink iránt a világ minden tájáról. Ezt nehéz számszerűsíteni, de a különféle csatornákon beérkező ajánlatkérések száma nagymértékben megnőtt.
A pandémia miatt a partnereinkkel, érdeklődőkkel jóval nehezebb a személyes kapcsolattartás, de igyekszünk ezeket a digitális technológia segítségével pótolni – illetve a beoltottság növekedésével párhuzamosan bízunk abban, hogy a korábbi személyes csatornák mihamarabb újra megnyílnak előttünk.