Autópiaci szakértő: az akkumulátorgyárakra szüksége van Magyarországnak, ha az autóipart fent akarjuk tartani
InterjúJelentős akkumulátor-gyártó kapacitásokra van szükségünk, ha az autóipart szeretnénk legalább középtávon fenntartani Magyarországon, és az a cél, hogy az ország az ágazat szemében továbbra is fent maradjon a térképen - mondta el a növekedés.hu-nak Várkonyi Gábor autóipari szakértő, kereskedő és autóvásárlási tanácsadó.
Az elektromos autózás átalakítja a járműipart. Most, amikor az ágazat jelentős változásokon esik át, milyen esélyei vannak az európai autógyáraknak a kínai és az amerikai konkurensekkel szemben?
A kontinensünk autóiparát sajnos hátráltatja, hogy a gyártókat az európai politika nem segíti, hanem gáncsolja. Az EU egészen másként áll a szektorhoz, mint az USA. Amerikában az Infláció Elleni Törvénycsomag (Inflation Reduction Act) jelentősen támogatja a helyi gyártókat, illetve azokat a külföldi szereplőket, akik a befektetéseiket legalább részben átviszik az Egyesült Államokba.
Közben Kína azon dolgozik, hogy a külföldi márkákat kiszorítsa a saját piacáról, ami nagyon fog fájni az európai autógyártóknak.
Ráadásul komoly esély van rá, hogy Kína az elektromos autóival le fogja rohanni az európai piacot. Az export stratégiájukat megkönnyíti, hogy az áraikat roppant alacsonyan tudják tartani. Hogy ha ez így folytatódik,
akkor Európában tíz éven belül lényegtelenné törpül az autóipar, főleg az olcsó villanyautók piacán.
Arról az autóiparról beszélünk, amelyhez jelenleg az Uniós foglalkoztatottság 8-9 százaléka tartozik. A piaci szereplőkhöz az EU-ban a K+F költéseknek a harmada köthető.
Az autóipar pedig összességében az uniós GDP 8-9 százalékáért felel.
Az akkumulátorgyárakat érdemes Magyarországra csábítani?
Ez egy roppant bonyolult kérdés. Az biztos, hogy jelentős akkumulátor-gyártó kapacitásokra van szükségünk, ha az autóipart szeretnénk legalább középtávon fenntartani Magyarországon,
és az a cél, hogy az ország az ágazat szemében továbbra is fent maradjon a térképen.
Már csak azért is mert a villanyautó gyártás egyik sajátossága, hogy az akkumulátorok mozgatása nehézkes, ezért célszerű, hogy az akkumulátor az autógyár közelében készüljön.
Ha a gyártókapacitások nem hozzánk jönnek, akkor minden bizonnyal valamelyik szomszédos országban kötnének ki.
Szerintem nagyon jó döntés volt az akkumulátorgyártás hazai megerősítése. Az egy másik kérdés, hogy mint mindennek, ennek is ára van, és nyilván erről az aspektusról nyíltabban kéne beszélnie a kormányzatnak.
A hazai autópiac, hogy bírja a mostani válságot?
Az elmúlt másfél évben felfúvódott piaci buborék kipukkadt. A keresleti átalakult egy kínálati piaccá. Ennek több oka is van. Csak párat említenék: szinte elviselhetetlenül drágák lettek az autók, ráadásul a felhasználók egyre jobban tartanak az új kocsiktól, mivel egyre borsosabb a szervizelésük.
Mivel azafajta autóhiány, ami tavaly volt mostanra megszűnt, a friss és drága használtautók ára elkezdett csökkenni.
A kiszámíthatatlan árfolyamhelyzet is gáncsolja a kereskedőket. Jópáran ugyanis még 400 körüli euró-árfolyam mellett rendelték meg az autójukat, úgy hogy sok esetben a kereskedő a vásárláshoz még foglalót se kért.
Ám most hogy befutnak a rendelt kocsik, a vevők jó része elbizonytalanodik, hisz az euró árfolyam lement 370-re. Van, aki kompenzációt kér, másoknak megéri lemondani a régi rendelést és indítani egy újat még úgyis ha így várni kell a kocsira.
A legnagyobb problémát az jelenti, hogy a mostani helyzetben a készletfinanszírozás terheit egyre nehezebben viselik el a kereskedők, akiket most rengeteg oldalról éri a nyomás.
Ezt a helyzetet egy jól látható részük nem fogja túlélni. Itt a következő egy-másfél év szerintem eléggé kritikus lesz.
A válság ráadásul láthatóan elérte a luxusautók világát is.
A chiphiány mostanra elmúlt?
Azt nem mondom, hogy nincs chiphiány, de már nem okoz akkora autóhiányt mint 2022-ben. Aki rugalmas az autóvásárlásnál és nem ragaszkodik egy bizonyos típushoz, meg bizonyos extrákhoz, az ma már viszonylag könnyen tud jó vételekhez jutni.
Az autók átlagéletkora most mennyi Magyarországon?
Tizenöt év, és ez a mutató folyamatosan romlik.
Eljuthatunk oda, hogy luxus lesz a saját autó?
Persze. Nálunk lényegesen jómódúbb országokban is komoly esély van erre a forgatókönyvre. Erről már Németországban és Franciaországban is nyíltan ír a sajtó.
Néhány éve 12-15 ezer euróért teljes értékű belsőégésű motorral ellátott kisautót lehetett venni újonnan.
A CO2 szabályozás ezt drasztikusan felvitte, mivel ilyen autókat nem éri meg gyártani, a közelgő Euro7 norma pedig még tovább fogja lehetetleníteni az egyszerű autók gyártását. Hamarosan 22-25 ezer euró alatt egyáltalán nem lesz elérhető új autó, ez pedig az egész kontinensen rossz hatással lesz az autópark átlagéletkorára.