BME dékán: "Diploma nélkül nem informatikus az informatikus, legfeljebb kékgalléros asszisztens"

Interjú2021. máj. 12.Devecsai János

Óvok mindenkit attól, hogy népszerűséget keresve hirdesse azt, hogy nem kell diploma - szögezte le a növekedés.hu-nak Charaf Hassan, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Villamosmérnöki és Informatikai Karának (BME VIK) a dékánja.

Az informatika-képzéseknél mennyire jellemző, hogy a cégek elkapkodják a fiatalokat még a diploma előtt?

A mi karunkon az elmúlt öt évben a felvett hallgatók 60-65 százaléka megszerezte a diplomát, de általános tapasztalat, hogy a hallgatók már a képzés alatt munkát vállalnak.

Vannak diákok, akik a tanulmányaik elkezdése után jönnek rá, hogy nekik ez a képzés túl nehéz, és persze olyanok is akadnak, akik még az egyetem elvégzése előtt abbahagyják a tanulmányaikat a munka kedvéért.

Mi a véleménye a pár hetes, illetve a néhány hónapos tanfolyamokról, amelyeket az informatikusoknak indítanak?

Egy egészen sajátos szakma a miénk. A köznyelv informatikusnak hívja azt is, aki bonyolult rendszereket tud leprogramozni, de azt is, akinek a tudása nem terjed tovább annál, minthogy pár kattintással képes honlapokat készíteni.

A tanfolyamok fontosak, hisz akinek van már egy komoly alaptudása, annak sokat segíthetnek. Mi is indítunk cégeknek ilyen képzéseket.

Azonban aki felsőoktatási diploma nélkül mindent csak egy tanfolyamból akar megtudni, az – ha csak nem egy zseniről van szó – ebben a szakmában aligha fog túl messzire jutni. Nyilvánvaló, hogy pár hónap alatt nem lehet olyan szakembereket képezni, akik összetett rendszereket is létre tudnak hozni.

A felsőoktatási intézményeket és a tanfolyamokat emiatt nem lehet és nem szabad egy lapon említeni.

Óvok mindenkit attól, hogy népszerűséget keresve hirdesse azt, hogy nem kell diploma. Diploma nélkül nem informatikus az informatikus, legfeljebb kékgalléros asszisztens.

Mekkora az informatikus hiány Magyarországon?

Pár hete a magyar sajtóban több helyen, így a növekedés.hu-n is megjelent azaz információ, hogy Magyarországon 44 ezer IT szakember hiányzik. De ahogy említettem, az informatikusok között érdemes kategorizálni. Ha azt kérdezzük, hogy mennyi diplomás, vagyis a szakmájában elmélyült informatikus hiányzik a piacról, akkor számuk öt-tíz ezer fő közé tehető.

Az tény, hogy az IT szakemberek között nincs munkanélküli.

Mindenesetre csak a mi karunk idén mintegy ezer diplomát ad ki. A végzősök 60-65 százaléka pedig mérnökinformatikus.

A Műegyetemen hogy alakult az utóbbi időben az informatikus-képzés népszerűsége?

A karunknak nagy a népszerűsége. Tavaly, ha csak az alapképzéseket nézem, mintegy 800 embert vettünk fel az informatikai – mérnökinformatikus és üzemmérnök-informatikus - szakokra.

Idén a tavalyi évhez képest még egy kis növekedés is várható.

Gyakran hallani azt, hogy az informatikusok között kevés a nő. Mi az Önök tapasztalata?

Mi már 2009-ben indítottunk először olyan programokat, amelyekkel igyekeztünk a lányok körében népszerűbbé tenni ezt a szakmát. Akkor a nők aránya 5-6 százalék volt az IT-s képzéseinken. Azóta ezt a mutatót sikerült 15 százalék fölé tornászni. A helyzet sokat javult, de még van tér a fejlődésre.

Vannak országok, ahol a lányok aránya az informatikát tanulók között eléri a 25-30 százalékot is.

Akik a Műegyetemről kerülnek ki, jellemzően mennyit keresnek pályakezdő informatikusként?

A frissdiplomások általában havi 400 ezer forint feletti kezdő fizetésre számíthatnak, s gyorsan emelkednek magasabb kategóriába, de akik a mesterképzésről kerülnek ki, azoknál az induló fizetések átlaga súrolja a 700 ezer forintot.

Hogy látja: hány éves korban érdemes elkezdeni az informatika-oktatást?

Az informatikus szakmában az egyik legfontosabb készségnek a problémamegoldó képesség számít. Ezt pedig már az óvodában is lehet fejleszteni.

A programozás alapjait pedig 13-14 éves kortól el lehet kezdeni, pláne, ha a gyereket érdekli a téma.

Milyen a viszonyuk az üzleti világgal?

A BME-nak nagyon erősek az ipari kapcsolatai. A hallgatók akár céges projektekben is részt vehetnek. De az is előfordul, hogy a vállalati partnerek tartanak nálunk órákat. Komoly figyelmet szentelünk a „soft skill”-ek fejlesztésére, hogy tanulóink céges környezetben is jól megállják a helyüket, hisz fontos, hogy csapatban tudjanak dolgozni.

Maguk a képzéseink pedig roppant rugalmasak. Ha megjelenik egy új fejlesztés a piacon, akkor az hamar beépül a tananyagba.

Szerencsére a kar megítélése annyira jó a vállalatok között, hogy több diákot azonnal, interjú nélkül felvettek, amint kiderült, hogy a BME VIK-en végeztek.