CIG vezér: A járvány miatt nagyot nőtt a kockázati életbiztosítások iránti igény 

Interjú2021. aug. 24.Szabó Anna

Összességében az életbiztosítási területen az öngondoskodási hajlam emelkedésében mindenképpen érződik a pandémia hatása - mondta a növekedés.hu-nak adott interjúban Polányi Zoltán, a CIG Pannónia Biztosító Igazgatóságának elnöke, vezérigazgatója, akit az első féléves eredményekről is kérdeztünk.

Hogyan értékeli a legfrissebb jelentésének számait?

A második negyedév gyorsjelentésének legfontosabb mondanivalója, hogy mind növekedési, mind pedig profitoldalról elmondható: jó irányba halad a CIG Pannónia Biztosító.

Ezt támasztja alá, hogy az adózott eredményünk az első félévben 24, a biztosítási díjbevételünk pedig megközelítőleg 68 százalékkal nőtt, ami igen jelentős eredmény – ebből 16 százalékot tett ki a tényleges biztosítási díjbevétel, mely döntőrészt az életbiztosítási üzletágnak köszönhető, hiszen a nem-életbiztosítási területen most zajlanak az újbóli piacra lépést előkészítő munkálatok.

Az idei év eddigi legfontosabb feladata egyértelműen a közép és hosszú távú stratégia megalkotása volt, mely a Q2-es negyedévben meg is született. 

Emellett természetesen folyamatos célunk, hogy profit- és díjbevétel tekintetében is növekedési pályára álljunk, ehhez pedig elengedhetetlen (ezáltal szintén prioritásként kezelendő) a HR terület, illetve ezzel párhuzamosan az employer branding fejlesztése, hiszen csak megfelelően kvalifikált és motivált munkatársi csapattal tudjuk az ügyféligényeket a legmagasabb szinten kezelni. Terveink szerint az év eleji száz fős munkavállalói létszám gyakorlatilag a másfélszeresére, 150 főre duzzad az idei év végére.

Az előttünk álló időszak következő fontos stratégiai feladata, hogy őszre készen álljunk a nem-életbiztosítási tevékenységünk újraindítására.

Első körben a nagyvállalati termékek tekintetében tervezzük az újbóli piacra lépést, így a felelősségbiztosítás, a vagyonbiztosítás, illetve a gépjármű flotta, valamint a casco biztosítás kerül a fókuszba.

Folyamatosan törekszünk tehát arra, hogy termékeinkkel és szolgáltatásainkkal minél szélesebb célcsoportokat tudjunk kiszolgálni és a felmerülő ügyféligényeket a lehető legmagasabb szinten kezeljük.

Ezt támogatja megújult marketing stratégiánk és annak aktivitásai is: első körben a márkaismertségünk megerősítésére koncentrálunk. Országos óriásplakát kampányt indítottunk, termékkampánnyal city light felületeken vagyunk jelen a fővárosban, CIG-es színekben úszik a Kisfaludy komp a Balatonon és az online térben is egyre növeljük a jelenlétünket.

CSR vonalon is elindultunk és együttműködünk a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálatával, közös roadshow-t szervezünk a Balatonon, ahol prevenciós programokat tartunk és életmentő technikákat tanítunk.

Hogyan hatott a pandémia CIG Pannónia tevékenységére, eredményeire?

A személybiztosítási területen azt láttuk, hogy az igények a kockázati életbiztosítások és az egészségbiztosítások iránt egyaránt nőttek lakossági oldalról. Ugyanez megfogalmazódott munkáltatói oldalról is, tehát a csoportos biztosítások iránt is nagyobb kereslet mutatkozik.

Ugyanakkor a másik oldalon a biztosítói kifizetések is növekedtek a járvány hatására, hiszen a kockázati életbiztosításoknál a bármely okból történő halál esetén, természetesen a koronavírus fertőzés miatti elhalálozásra is fizettünk ügyfeleinknek. Azaz a bevételek és a kiadások is nőttek ezen a területen.

Összességében életbiztosítási területen úgy értékelem, hogy az öngondoskodási hajlam emelkedésében mindenképpen érződik a pandémia hatása.

A pandémia okozta megváltozott szokások (gondolok itt a home office előtérbe kerülésére vagy a teljes lezárás időszakára) a gépjármű biztosítások piacára is hatással voltak. Itt jellemzően kevesebb káresemény történt, ezáltal a biztosítótársaságok részéről alacsonyabb volt a kiadás, ugyanakkor a bevétel (a biztosítási díj) folyamatosan érkezett.

Összességében életbiztosítási területen úgy értékelem, hogy az öngondoskodási hajlam emelkedésében mindenképpen érződik a pandémia hatása.

Az egészségbiztosítások területén mit érzékelnek? Hogyan hatott erre a területre a járvány?

Véleményem szerint az egészségbiztosítások piaca az egyik legérdekesebb terület szakmai szempontból, várhatóan itt történnek majd a legjelentősebb változások a jövőben.

A biztosítók jelenleg elsősorban a járóbeteg ellátást tudják biztosítani, a fekvőbeteg ellátás azonban egyelőre nem igazán jelenik meg a magánegészségbiztosítási piac kínálatában.

A növekedés motorja elsősorban a csoportos egészségbiztosítás lehet. Ennek egyik módozata az összeg jellegű egészségbiztosítás, amikor egy konkrét esemény bekövetkezésekor egy előre meghatározott összeget fizet a biztosító az ügyfélnek, amelyből saját maga finanszírozhatja – jellemzően magán úton – egészsége helyreállítását. Ebben az esetben a biztosító nincs közvetlen kapcsolatban az egészségügyi szolgáltatóval.

A másik szolgáltatás – ami jelenleg feltörekvő fázisban van – az a költségfinanszírozó egészségbiztosítás, amikor a biztosító egy szervező cégen keresztül az egészségügyi szolgáltatóhoz irányítja a biztosítottakat. Ebben az esetben előre meghatározott feltételek – összeghatár, beavatkozások fajtája – szerint a biztosító állja a kezelés költségeit, ebben akár önrésze is lehet a biztosítottaknak.

Ezeken a területeken, mint mondtam, a csoportos biztosítások adják a növekmény nagy részét, azaz a munkáltatóval szerződik a biztosító, ezáltal jutnak a szolgáltatáshoz munkavállalók.

Az olasz kárügyek hogyan állnak? Mennyibe kerül mindez a biztosítónak?

Heti rendszerességgel küldjük a Magyar Nemzeti Banknak az olasz ügyekkel kapcsolatos riportokat. A szükséges tartalékolások megtörténtek, a szavatoló tőkénk megfelelő nagyságú, a szükséges felülvizsgálatokra is sor került.

Összességében elmondható, hogy jelentős, negatív változások ezekben az ügyekben idén nem történtek. Ezek folyamatban lévő, meglehetősen bonyolult ügyek és az olasz bíróságoknak is jelentős hatása lehet a végkimenetelre.

A korábbi rossz éveket követően tavaly már nyereséges volt a CIG Pannónia, a tőzsdei árfolyam is magára talált. Miként látja, tartós lehet ez a változás, illetve az új menedzsment tervez-e jelentős változásokat a cégnél?

A tőzsdei árfolyam, ezzel együtt a tulajdonosok elégedettsége elsődlegesen attól függ, mennyire tud hosszú távon, folyamatosan növekedni egy biztosító, mennyire tudja szélesíteni ügyfélkörét. Ennek alappillére a nemrég közzétett, hazai környezetbe ágyazott növekedési stratégiánk, mely egyértelmű feladatokat és célokat határoz meg a CIG Pannónia számára.

Természetesen mind jobban törekszünk rá, hogy a hazai tőzsdei jelenlétünkből fakadó előnyöket kihasználjuk, ez prudenciánk további – nem csak az ügyfeleink, hanem a befektetőink számára is – megjelenített fokmérője.

Ugyanakkor nem szabad szem elől téveszteni, hogy a biztosítási, azon belül is a személybiztosítási területen kötött szerződések általában hosszú távúak: egy nyugdíjbiztosítás leghosszabb tartama például 47 év is lehet.

Ehhez pedig hosszú távon kell megbízhatóan gazdálkodni a biztosítónak, vagyis hosszú távon is nyereséget hozó részvénybefektetéseket kell eszközölni.

Összefoglalva elmondható, hogy az emelkedő részvényárhoz és a tulajdonosi igényeket is kielégítő osztalékpolitikához csak az ügyfelek mind teljesebb kiszolgálásával, a terveink és azok megvalósítására tett lépéseink sokaságával és azok transzparens kommunikálásával, továbbá a minőségi munkatársak megtartásával, képzésével, vagyis igazi csapatmunkával tudunk eljutni. Mindez pedig csak akkor válhat valóra, ha eljutunk reménybeli ügyfeleinkhez, segítjük tájékozódásukat és döntéseiket.

Hazai biztosítóként fontos feladatunknak tekintjük az edukációt is, hiszen ma Magyarországon a lakosság alig egy százaléka rendelkezik kockázati életbiztosítással, de hasonló az egészségbiztosítást kötők aránya is, szemben a lakásbiztosítással, amelynek penetrációja eléri a nyolcvan százalékot.

A társadalomra érzékeny, felelősen működő vállalatként azt is különösen fontosnak tartjuk, hogy a fenntarthatóságnak és az ESG-nek (környezet- és társadalomtudatos beruházások) is a zászlóshajói legyünk a hazai piacon - annál is inkább, mert ezt minden biztosító végzi, de elsődlegesen a saját hazájában. 100%-os magyar tulajdonú biztosítóként ezért is érzünk kiemelt felelősséget a témában és szeretnénk minél nagyobb hangsúlyt fektetni erre a jövőben.

A tulajdonos- és menedzsmentváltás során milyen változtatásokat készítettek már elő?

Idén januárban vettem át a CIG Pannónia vezetését, azóta mintegy 30 százalékkal nőtt az alkalmazottak létszáma. Minden újonnan érkezett kolléga legalább tíz éves biztosítói tapasztalattal rendelkezik, elmondható, hogy van egy erős HR-vonzási képessége a biztosítónknak. Érdekes kérdés, hogy miért hagyják el a multinacionális biztosító társaságokat a jól képzett középvezetők? Úgy gondolom egyik legjellemzőbb oka, hogy ezeknél a cégeknél igen erőteljesen központosított a termékfejlesztés, és így a középvezetők, bármennyire is tapasztaltak, minimális a hozzáadott értékük például egy termékfejlesztési folyamat során.

Ezzel szemben nálunk igény van az általuk birtokolt szakmai tudásra, bevonjuk kollégáinkat a termékfejlesztésbe, mégpedig olyan termékek kialakításába, amelyek kifejezetten a magyar piac számára készülnek.

A nemzetközi biztosítótársaságok velünk szemben Kelet-Európa számára fejlesztenek biztosításokat, és a magyar piacon is azokat igyekeznek értékesíteni.

A mi esetünkben külön fókuszt kap, hogy speciálisan a hazai piaci igényekre reagálva, az ügyfelek valós igényeinek figyelembevételével fejlesszük termékeinket, ezzel párhuzamosan pedig egyre jobban szeretnénk a hazai CSR tevékenységre, fenntarthatóságra, edukációra koncentrálni és természetesen egy növekedési pályát bejárni.

A biztosítások területén kifejezetten hosszú távra kell tervezni, egyelőre az első fél év telt csak el, de a kialakított stratégiának megfelelően haladunk ezen az úton már megtettük az első lépéseket, az eredmények pedig azt mutatják, hogy jó irányba.

Mennyiben nyomja agyon a biztosítási piacot a top 3 biztosító?

Tisztában vagyunk azzal, hogy a top 10 biztosító szolgálja ki a piac döntő többségét.

A mi feladatunk, hogy nagyon gyors növekedéssel a lehető legrövidebb idő alatt bekerüljünk első lépésben a legjobb tíz vállalkozás közé, majd ott is haladjunk előre.

Ezt az organikus növekedés mellett segítheti fúzió, amire – a stratégiai irányvonalunk szerint is – készek vagyunk.

Miként érintheti önöket a Magyar Bankholding átalakulása. Bekerülhetnek a holdingba?

A három bank közül az egyikben, az MKB Bankban már jelen vagyunk, hiszen üzleti partnerünk a pénzintézet. A másik két bankkal való együttműködésre is készen állunk, de ennek az együttműködési hajlandóságnak mindig kétoldalúnak kell lennie.

A bankbiztosítás mindig is egy speciális üzletága volt a biztosítási szakmának, amelyre mind értékesítési, mind termékfejlesztési oldalról felkészültünk, megerősítettük HR oldalról a bankbiztosítási csapatunkat, egy szóval nyitottak vagyunk a Magyar Bankholdinggal való együttműködésre.

Annál is inkább, mert éppen ez a terület lehet a növekedés egyik fő hajtóereje a CIG Pannónia fejlődésében.

Korábban kiszálltak több biztosítási ágazatból, például a lakásbiztosításból. Hogyan látják, visszatérnek ezekre a területekre?

Amint említettem, egyelőre az átalakításnak csak az első lépésénél tartunk, a nem-élet terület átalakítását fejeztük be. Ennek első lépéseként terveink szerint idén ősszel a nagyvállalati felelősségbiztosítás, a vagyonbiztosítás és a gépjármű, a flotta biztosítás területén lépünk újra piacra. Azt követően a lakossági terület fejlesztésére, átalakítására szeretnénk koncentrálni.

Ez azonban IT-, logisztikai, és ügyfélszolgálati oldalról is komoly ráfordítást igényel. Ezeken a területeken a változásokat jövőre szeretnénk végrehajtani, így 2022-ben már komplett biztosítási termékportfóliót szeretnénk nyújtani ügyfeleinknek. Ebben benne van természetesen a lakásbiztosítás, a kkv-biztosítás, valamint a gépjármű biztosítás összes lába, nem csak a vállalati flottabiztosítások.  

Milyennek látja a biztosítási piacot, mennyire látja, hogy teljesül a kormány óhaja, amely szerint komoly magyar jelenlétre van szükség a biztosítási szektorban is, ahogy a bankszektorban már mindez megvalósult?

Teljességében magyar tulajdonú, hazai biztosítótársaságként a CIG Pannóniánál folyamatosan azért dolgozunk, hogy a lehető legjobb minőségű termékekkel és szolgáltatásokkal álljunk ügyfeleink rendelkezésére.

Ha ez teljesül és egyre több ügyfelünk mind szerteágazóbb biztosítási igényeit tudjuk kielégíteni, az reményeink szerint együtt jár majd a lehető leggyorsabban üzleti növekedéssel, piaci részesedésünk emelkedésével, amihez tőzsdei, tőkepiaci oldalon egy stabil, kiszámítható osztalékpolitika társul.