Egyre nagyobb a verseny a hazai szépségiparban

Interjú2020. nov. 15.Szepessy Deborah

A magyar sminkvásárló tudatos, tájékozott és egyre kifinomultabb - állítja Szabó Doris szépségmentor, akit a magyar szépségtrendek változásairól is kérdeztük.

Mit csinál egy szépségmentor?

Egy mentor feladata mindig a támogatás. Ez a kulcs. 

Ki az ön célközönsége? Kiket mentorál?

A mindenkori nőket. És talán pontosan ez a lényeg. Nem kifejezetten egy szegmenst szeretnék támogatni, hanem minden nőnek szeretném megmutatni, hogyan hívhatja elő a legszebb formáját. Szeretnék rávilágítani arra, hogy minden nőben ott pihen a szépség. Fel kell csupán ébreszteni, hagyni kell kibontakozni. Mindezt támogathatjuk egy pozitív szemlélettel, egy-egy klassz termékkel, vagy szépségpraktikával. 

Szükségét érezte annak, hogy megkülönböztesse magát a kozmetikusoktól, sminkesektől?

Ez talán nem is megkülönböztetés, sokkal inkább egyfajta szintlépés. Egy mesterséget elsajátítani hosszadalmas feladat. Sok évnyi tapasztalatszerzés, és a képességek folyamatos finomhangolása szükséges hozzá. A sminkmester megnevezést azonban, amit általában használ a köznyelv, nem érzem pontosnak. És azt is fontosnak tartottam, hogy valahogy jelezzem azt, hogy nem csupán sminkes vagyok. Kozmetikusként kezdtem a pályámat és van egy kommunikációs diplomám, így kerültem közel például az íráshoz is. Ennek köszönhető, hogy megszületett egy amolyan összefoglaló kifejezés. Szépségmentorként, a megszerzett tudásommal támogatni, segíteni szeretném a nőket. Ez nem csupán azt takarja, hogy valamit az évek során professzionálisra fejlesztettem, hanem jele annak, hogy képes vagyok mindezt átadni, hogy más is élni tudjon vele.

Sokaktól hallani, hogy a szépségipar felhígult. Talán ez pont a sminkes szakmára lehet leginkább jellemző, mivel a sminkes szakma nincs OKJ- képzéshez kötve.

Nos, talán ez így, ebben a formában ki is jelenthető. A szépségipar és annak minden szegmense nagyon közkedvelt, vonzó miliő. Sőt, első ránézésre könnyűnek is tűnhet. De pontosan amiatt, hogy önjelölt szakemberek árasztják el a közösségi médiát, egyre nehezebb a verseny. Sokan a kedvező árakkal próbálnak érvényt szerezni, ez azonban sok esetben minőségből eredő kompromisszummal járhat.

Ez mennyiben a social media és mennyiben a képzési rendszer következménye?

Szerintem a kettő együttesen. A social média részben cenzúrázatlan terület. Bárki, bármit kiírhat a neve mögé. Nem szükséges hozzá a végzettség. Ráadásul a fotók is könnyen manipulálni tudják a közönséget. A képzési rendszer talán most kezd el jól reagálni a dömpingre. Elég sok az új szabály, amit bevezetnek, így talán a szakma színvonala kicsit védettebb lehet a jövőben.

Milyen a sminkes szakma Magyarországon?

Egyfelől nagyon jó, sok a jó szakember. Ugyanakkor a sminkesek közül sokan kapják meg a nagyképű jelzőt. Ennek részben oka lehet, hogy a háttérben dolgozó, mégis a szórakoztató-iparban tevékenykedő szakembert (például ilyen lehet egy sminkes is) csupán egy hajszál választ el a színpadtól, sokan vágynak is rá. De mégsem ők vannak elől. Ez pedig néha frusztrációhoz vezethet. A sminkesek legfontosabb feladata a támogatás, ez elsősorban egy háttérszakma. Tudnunk kell, hogy mi kiegészítői vagyunk egy adott produkciónak, vagy eseménynek, nem pedig a főszereplői.

Ön most kilépett a “színpadra”, hiszen írt egy könyvet. Kinek szól ez a könyv?

15 éve foglalkozom a szépséggel és annak ápolásával, és mostanra kialakult bennem egy saját szemlélet, egy gondolatiság a női szépség támogatásáról, és úgy érzem, ezt tovább kell adni másoknak is. Választanom kellett egy közlési módot. Az írást választottam, így született meg a Lélekkontúr című szépségalbum. Úgy éreztem, írásban tudom majd igazán jól megfogalmazni a gondolataimat. Ez egyfajta örökségem is, hiszen a dédnagyapám, Nyírő József, író volt. Azt azonban álmomban sem gondoltam, hogy ennyire sokrétű lesz végül ez az album.

Akkor ez az album nem egy klasszikus step by step könyv. Hogyan válik értelmezhetővé a szépségipar és az irodalom kombinációja?

Először az volt a terv, hogy elkészülnek a sminkek, és hozzá a leírások, klasszikus, magazin stílusban. Végül összesodort az élet egy baráttal, akinek meséltem a könyv ötletéről, s ő jókor, jókat kérdezett, és arra inspirált, hogy az album legyen olvasmányosabb. Kicsit irodalom is. Miért ne lehetne szépen megírni? És tényleg! Miért ne? Ez a szépégalbum több módon is forgatható. Az első része leginkább a hogyanokról szól, a bőrről, alaptermékekről, eszközökről. A második fele pedig az inspirálásról, és egy cseppet a költészetről. 21 csodálatos ismert hölgyet válogattam be az albumba, akik arcukkal és gondolataikkal támogatják a publikáció eszmei értékét. A sminkeket klasszikus, illetve kortárs költők versei ihlették, mindez továbbgondolásra inspirálhatja az olvasót, ráadásul 4 férfi karakter is elmondja gondolatait a női szépségről, annak témaköréről.

Hogyan látja a sminkes szakma jövőjét?

Magyarország pici piac, de jelentős a kereslet. Egyre nagyobb az igény, a vásárlók egyre kifinomultabbak, ráadásul igen tapasztaltak is, rendkívül tudatosak. Sokan jól ismerik a különböző sminkirányzatokat, eszközöket, termékeket, fontos számukra a szakember képzettsége, tapasztalata és manapság egyre inkább a személyisége is. Igény tehát van, a minőségi, kedves és professzionális szolgáltatásra.