Felgyorsulhatnak az Erste digitalizációs fejlesztései
InterjúTovább bővíti az Erste Bank a szolgáltatáspalettáját a digitalizációs megoldásoknak köszönhetően, melyeket az ügyfelek a bankfiókokon kívül is elérhetnek. Bek-Balla László, az Erste Bank Digitális Csatornák és Contact Center Igazgatóság vezetője beszélt a növekedés.hu-nak adott interjújában a Neobankok nyújtotta veszélyekről, és a fintech cégekkel való együttműködési lehetőségekről.
Melyek jelenleg a legfontosabb fejlesztések, prioritások az Erste Banknál a digitalizációs területen?
Jövőre tervezzük bevezetni George nevű új, digitális platformunkat, amely leváltja a jelenlegi netbanki és mobilbanki alkalmazásunkat, és az elsődleges digitális banki kiszolgáló alkalmazása lesz az Erste Banknak.
Emellett folyamatosan fejlesztjük digitális értékesítési folyamatainkat annak érdekében, hogy az ügyfelek minél szélesebb termékpalettát tudjanak elérni anélkül, hogy egy bankfiókot fel kellene keresniük.
Harmadrészt nagyon fontos törekvésünk, hogy az ügyfeleink számára a lehető legalkalmasabb időpontban, a számukra legrelevánsabb ajánlatokkal és a leginkább személyre szabott módon jelentkezzünk.
Milyen fontosabb céljai vannak az Erste Bankspiration nevű programjának?
Ahogy a program neve is jelzi, alapvetően inspirációt keresünk olyan európai fintech cégek segítségével, melyek megoldásai jól illeszkedhetnek az üzleti stratégiánkhoz és segíthetik, gyorsíthatják a banki digitalizációs törekvéseinket.
A program másik célja, hogy bővíteni tudjuk a szolgáltatáspalettánkat az ügyfeleink számára valódi értéket teremtő kiegészítő szolgáltatásokkal.
Mekkora kihívást jelentenek az egyre jobban elterjedő új fintech megoldások és alkalmazások – az Apple Pay, a Google Pay vagy a Revolut – az Erste Bank számára?
A különböző fintech megoldások különböző kihívások elé állítják a bankcsoportot. Egyik oldalról van ennek egy pozitív hatása, hiszen az éledező verseny óhatatlanul is kikényszeríti a digitalizációs folyamatok felgyorsulását.
Másrészt a fent említett új fintech megoldások egyes termékeinknek a jövedelmezőségét támadhatják. Ennek fényében az a feladatunk, hogy olyan alternatívát kínáljunk, hogy az ügyfeleinknek ne érje meg szolgáltatót váltani még egy résztevékenység tekintetében sem.
Mennyire erősödhet a verseny, és milyen téren várható együttműködés a bankok és a fintech szolgáltatók között?
A Bankspiration nevű új programunk jól példázza az együttműködés lehetséges irányát. A bankok és a fintech cégek egyre inkább együttműködnek mindkét fél jól felfogott érdekéből.
A bankoknak van egy széles ügyfélbázisa, nagy a márkaismertségük, rendelkeznek egy nagyfokú bizalommal az ügyfeleik részéről, vannak fizikai kiszolgálási csatornáik, illetőleg még számos olyan előnyük, mellyel a fintech cégek nem rendelkeznek.
A fintech vállalatok ezzel szemben olyan technológiai megoldásokat és fejlesztéseket tudhatnak magukénak, mely a bankok előnyére válhat, ha beépítik azokat a szolgáltatásaikba.
Ideális esetben ez a két eltérő szempontrendszer egymásra találhat az elkövetkezendő években.
Milyen hatása van a banki költségekre a bankok és a fintech cégek közötti versenynek?
Egyik oldalról a digitalizáció rengeteg beruházást igényel, ami nagyon markánsan megjelenik a bankok költségstruktúrájában. Az Erste Bank esetében ez sok milliárd forintos éves beruházási keretet jelent, amely az évek során az értékcsökkenésen keresztül a működési költségeinkben is megjelenik.
Ugyanakkor minden olyan digitalizációs törekvés, amely élőmunkát vált ki, valamit automatizál, az a másik oldalról hozzájárulhat ahhoz, hogy a bank az így felszabaduló erőforrásokat költségcsökkentésre vagy a szolgáltatások minőségének javítására fordítsa.
Mekkora kihívást jelentenek az Erste Bank számára a neobankok?
A neobankok megjelenése kétségkívül erősíti a versenyt. Neobankoknak azokat az új, jellemzően kizárólag vagy dominánsan digitális szolgáltatásokat nyújtó bankokat nevezzük, amelyeknek nincs vagy csak nagyon csekély fizikai jelenléte van, és a szolgáltatásaik nyújtásának elsődleges terepe a digitális tér.
A neobankokkal szemben a hagyományos bankok számos előnnyel rendelkeznek, például fiókhálózattal, amelyre ügyfelek nagyobb része továbbra is igényt tart, még ha a fiókok elsődleges funkciója át is alakul. Másrészről, ha az ügyfélnek bármilyen gondja van vagy kérdése merül fel, akkor az ügyintézés összehasonlíthatatlanul különböző a két banktípus között.
Emellett a szolgáltatások terén is lényeges a különbség. A neobankok túlnyomó többsége nem nyújt univerzális szolgáltatásokat. Egy hagyományos banknál ezzel szemben az egyes ügyfélszegmensek esetében gyakorlatilag a teljes termékpaletta elérhető.
Növelik-e az új fintech megoldások és fejlesztések a biztonsági kockázatot?
Mi csak olyan digitális megoldásokat nyújtunk, amelyek 100 százalékban biztonságosak. Ezt szabályozza számos olyan rendelkezés, amely sok esetben megköveteli a fizikai csatornákhoz képest még nagyobb fokú biztonsági védelmet annak érdekében, hogy az ügyfélbizalom fennmaradjon.