Hamarosan az új, benzines autókba már be se ülhetünk - alaposan feladták a leckét a járműgyártóknak

Interjú2024. jún. 20.D.J.

Lehet, hogy 2035-ben 15-17 millió e-autó kéne kiguruljon az EU üzemeiből. Nem tudni biztosan, hogy lesz-e elég a gyártáshoz szükséges erőforrásokból, pláne úgy, hogy ezeknek egy jó része eleve Afrikából és Kínából jön be Európába - mondta el Krisztián Róbert, a Magyar Suzuki Zrt. vezérigazgató-helyettese.

Jelenleg úgy áll, hogy 2035-ig az Unióban be kell szüntetni az új dízel- és benzinüzemű autók értékesítését. Hallani olyan véleményeket, melyek szerint ez a határidő tarthatatlan. Ön hogy látja ezt a kérdést?

Ha csak műszaki oldalról nézem akkor a határidő tartható. Az üzemek 11 éven belül át tudnak állni arra, hogy csak elektromos autókat gyártsanak. A nagy kérdés az, hogy ezt a váltást miként fogadja a piac. Tényleg hajlandó mindenki 2035-től csak elektromos autókat vásárolni? Itt már van rizikó. Mert ha sokan inkább maradnak a régi benzines autójuknál az nem csak rosszat tesz a környezetnek,

de mellette kitolja majd az átlagos járművek életkorát is.

Ahhoz, hogy az elektromos autók el tudjanak terjedni meg kell nyerni az emberek bizalmát.

Kin múlik ez elsősorban?

Ez egy többszereplős történet. Az autógyártóknak nyilván felelőssége, hogy olyan elektromos modelleket gyártsanak, amelyek megfelelnek a vásárlói igényeknek. A remények szerint csökkentve a költségeket idővel olyan elektromos autókkal tudunk megjelenni, amelyek az ár terén hasonló szinten mozognak, mint egy hibrid autó.

De ez önmagában még nem elég. Emellett megfelelő töltési infrastruktúrára is szükség van. Ez viszont már nem a jármű-gyártókon múlik. A töltő-hálózatok kiépítése az EU-nak, a kormányoknak, illetve az ezzel foglalkozó magáncégeknek a feladata.

Ráadásul úgy vélem, hogy a szabály- és törvényalkotóknak is tenniük kell azért, hogy növeljék az emberek tudatosságát. Nem elég az autógyártókat presszionálni, hogy készítsenek elektromos modelleket.

A vásárlókat is fel kell világosítani, hogy miért lehet nekik jó, ha ilyen kocsikat vásárolnak.

Mindehhez hozzáteszem: jelenleg senki nem tudja garantálni, hogy a teljes elektromos átálláshoz meglesznek a szükséges alapanyagok. Ma egy átlagos elektromos autóban 500 kilogramm akkumulátor van. Lehet, hogy 2035-ben 15-17 millió e-autó kéne kiguruljon az EU üzemeiből. Nem tudni biztosan, hogy lesz-e elég a gyártáshoz szükséges erőforrásokból, pláne úgy, hogy ezeknek egy jó része eleve Afrikából és Kínából jön be Európába.

Mennyire lehet abban bízni, hogy a 2035-ös határidő még változni fog?

Az biztos, hogy az autóipar Európában elkötelezett az elektrifikáció irányába. Szerintem nincs autógyártó ma a kontinensen, amely ellenkezik. Készek vagyunk áttérni, emiatt rengeteg beruházást viszünk végbe. A K+F költéseink nagy része is ebbe a területbe folyik be.

Tényleg csak az a kérdés, hogy az átállásra 2035-ben a piac kész lesz-e. De az irány egyértelmű.

Tavaly még Magyarországon zsugorodott az új autópiac. Idén milyen évre számítanak?

Az első négy hónapban már emelkedésnek indult a magyar piac. Az idei évben összességében egy egyszámjegyű növekedésre számítunk. Mivel a reálbérek elkezdtek emelkedni, a vásárlói bizalom is nőtt.

Jobban belemernek vágni az emberek egy-egy nagyobb beruházásba, például egy autóvételbe is.

A Magyar Suzukinál idén azt a 75 millió eurót, amelyet a beruházásokra költenek el, elsősorban milyen területekre fogják fordítani?

Egyrészt továbbra is folytatjuk a dekarbonizációt. Ahol tudjuk kiváltjuk a gázfogyasztásunkat. Amellett, hogy igyekszünk átállni hőszivattyús rendszerekre, tovább elemezzük, hogy miként tudjuk bővíteni a napelemparkunkat. A tetőink már le vannak fedve, úgyhogy ha lesz egy következő fázis az már más megoldást igényel.

Vizsgáljuk a lehetőségeinket.A másik fontos terület: az automatizáció és a robotizáció, nem csak a gyártás, hanem az ellenőrzések terén is, hisz így tudjuk garantálni a stabil minőséget. Felkészülünk arra az időszakra, amikor az említett területeken már mesterséges intelligenciát (MI) fogunk használni. Az MI-nak adat kell, ahhoz pedig, hogy minél több adat keletkezzen automatizált rendszerekre van szükség.