Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Innováció a vendéglátásban: hogyan lett egy hazai társaság a magyar konyhatechnológiai piac meghatározó szereplője? 

Interjú2025. márc. 9.Kovács Dániel

A Coninvest sikertörténete a 90-es években indult, és mára az ország legnagyobb konyhatechnológiai projektjeinek kivitelezője lett. Nevükhöz olyan éttermek konyháinak megalkotása kötődik többek között, mint az Onyx Műhely, a Spago Budapest by Wolfgang Puck vagy az Essencia Budapest, az utóbbi években pedig dolgoztak olyan gyárak menzájának kialakításán, mint a BMW, a kínai CATL vagy a Daimler Mercedes Benz üzeme. A Coninvest vezetőjével, Kertész Mirjammal beszélgettünk arról, hogy a minőség hosszú távon olcsóbb – de vajon a piac is így gondolja?

A Coninvest több mint 30 éve van jelen a konyhatechnológia és belsőépítészet területén. Melyek voltak a legjelentősebb mérföldkövek a cég fejlődésében az elmúlt három évtized során?

A Coninvest céget főiskolás koromban alapítottam 21 évesen. Nem volt akkor még egyértelmű számomra, hogy ezzel a lépéssel letettem a vállalkozói lét alapkövét az életemben, de valahol követtem a szüleim példáját, akik egy életen át kereskedtek és vendéglátással foglalkoztak. Mondhatom, hogy ezt a mintát kaptam otthonról.

Három olasz kifejezésből született meg a Coninvest elnevezés: Consulenza per Investimenti all’Est – ami azt jelenti: tanácsadás keleti befektetésekhez.

A hiánygazdaság végén minden iparcikk kelendő volt, ami a fejlett nyugatról jött, illetve sorra érkeztek az olasz vállalatok, akik a német nyelv és kultúra felé orientálódó Magyarországon egy közvetítő nélkül nem tudtak szót érteni és üzletelni. 1993-ban még olasz építőipari darukat és munkagépet állítottunk ki a Construma kiállításon tavasszal, de ősszel már az ipari hűtőkamrákat gyártó Consuma családdal álltunk kapcsolatban, akikkel a Hoventa vendéglátóipari kiállításon debütáltunk.

Szinte észrevétlenül, hirtelen a kiállításon eladott kamrák szállítmányozási, vámkezelési és telepítési bonyolításában találtam magam.  Egy sikeres év után a kamrák mellé az olaszok konyhagépeket is küldtek a következő kiállításra, hiszen ahova kell hűtéstechnika, ott általában főznek is. Itt eldőlt, hogy ebben a szektorban maradok és specializálódom. 

A konyhatechnológia, belsőépítészet, retail & café és szerviz üzletágak közül melyik terület mutatja a legnagyobb növekedést, és mi ennek az oka?

A konyhatechnológia a versenylovunk, ezzel érjük el a leglátványosabb sikereinket és nyerjük meg az ország legnagyobb projektjeit. Ennek következtében is nagyon szépen fejlődik a szerviz cégünk, hiszen minél több konyhát és konyhagépet adunk át, annál nagyobb állományt kell karbantartani és javítani.

A belsőépítészeti üzletágunk a szerelem projektünk. Egyértelmű, hogy bútorokból és asztalokból nagyon nagy volument kell megforgatni, hogy árbevételben versenyezni tudjon a konyhatechnológiai projektjeinkkel, ahol akár egy darab sütő vagy mosogatógép olyan értékű, mint amennyiből egy teljes vendégteret be lehet rendezni.

Ettől függetlenül nagyon szépen fejlődik, és szemet, szívet, lelket gyönyörködtetően szép tereket, enteriőröket alkot a csapatunk designerekkel és belsőépítészekkel karöltve. Új sóskúti székházunkban már megkapta ez az osztályunk is a kiteljesedéséhez szükséges teret és eszközöket. Érdemes minket már csak a bútor osztályunk miatt is meglátogatni, kolleganőim a nemzetközi trendeket figyelve hozzák el Milano legújabb darabjait és mutatják be a hazai közönségnek. Olaszországban és a világ fejlettebb országaiban a divat olyan markánsan issza bele magát az emberek hétköznapjaiba, hogy egy adott szín, anyag, hangulat a legapróbb használati tárgyakig visszaköszön a környezetünkben.

A Retail&Café a legfiatalabb üzletágunk, a nemzetközi láncokat célozza meg - benzinkút shopokat, kávézókat, szupermarketeket. Beszállítói vagyunk a MOL, a Spar, a Tchibo, a Starbucks üzleteinek is, sokszor akár csak egy-egy termékkel, de a láncok hihetetlen terjeszkedése miatt ez is egy fejlődő üzletágunk.

Milyen kihívásokkal szembesülnek jelenleg a konyhatechnológiai piacon Magyarországon és nemzetközi szinten, érzik már a gazdasági nehézségek hatását?

Sokan kérdezik tőlem, hogy kilábal-e a vendéglátás a gazdasági válságból. Sajnos itt is csak azt tudom elismételni, hogy a hagyományos vendéglátás nagyon nehéz helyzetben van. A 80-as évek aranykora, amikor bárki bármihez nyúlt, a lángosozótól az előkelő esküvő bonyolításig, és profitábilisan tudott működni, csak dolgozni kellett, véget ért.

Csak azok az egységek tudnak a megemelkedett nyersanyag-, energia- és munkadíjak mellett fennmaradni, akik koncepciójukban kitűnnek a tömegből, jót szolgáltatnak, szigorúan ellenőrzik a költséghányadaikat, vagy az egyik fő turista ütőerünkön találhatók.

A Coninvest több lábon áll, hiszen nem csak és kizárólag a vendéglátóipart szolgálja ki, hanem minden olyan ágazatot, ahol ételt készítenek - a magánházaktól kezdve a közintézményeken át a szállodaiparig és gyármenzákig. Ez utóbbi a legerősebb felvevőpiaca cégünknek.

Már a 90-es, 2000-es években is kiviteleztük - akkor még kisebb üzemcsarnokok – menzáit, mára pedig felnőttünk arra a szintre, hogy a legnagyobb hazai gyár beruházások menzáinak kivitelezésében valamilyen módon szereplők vagyunk. Megbízható, tőkeerős, profi projekt bonyolító és idegen nyelveket beszélő céget keresnek erre a külföldi megbízók, ezért esik ránk a választás a BMW, Mercedes és a CATL gyárak tenderén is.

Nehéz éveken vagyunk túl. Az infláció és a fogyasztói szokások változása hogyan befolyásolják az Önök piacát? 

Nagyobb árérzékenységet észleltünk a hazai beruházásokon, aminek hatására alakítottunk mi is a termékportfóliónkon. Nem csak a legmagasabb minőségű, kizárólag prémium termékeket kínáljuk, hanem az ügyfeleink igényeihez alkalmazkodva ajánlunk olyan B és C opciót is, amihez még nyugodt szívvel adjuk nevünket és szolgáltatásunkat.

Az autóiparnál maradva azt mondanám hasonlatként, hogy a Lamborghini mellett megtalálható a Fiat, a Volkswagen mellett a Skoda is. Az ügyfél dönt!

Terveznek-e új üzletágakba vagy piacokra belépni a közeljövőben?

Meg szeretnénk tartani és erősíteni elnyert vezető pozíciónkat a hazai vendéglátótechnikai szakcégek körében. Ha a hazai piac kicsinek bizonyul, ki kívánunk lépni a nemzetközi platformra a környező országokkal kezdve. Barátkozunk a gondolattal és készülünk rá szervezetileg, de egyelőre a hazai megbízások annyira lekötnek, hogy még nem mertünk fejest ugrani ebbe a következő kalandba.

Hogyan látja a konyhatechnológia és a belsőépítészet jövőjét, és milyen trendekre számít a következő években?

Én meggyőződéssel hiszem azt, hogy ki fog hullani a „bóvli”. Elkövetkezik az a korszak, amikor már minden szereplő túl van az első „bóvli-ócskavas” vásárlásán és megérti, hogy a minőség hosszútávon olcsóbb. Sok ilyen ügyféllel találkoztam már, de még mindig gyakori a „Köszönjük, de egy olcsóbbat választottunk” válasz.

Főleg azoknál a nagy beruházó csoportoknál lep ez meg, akiknél nem a büdzsé allokáció a probléma, mert lenne forrás, viszont annyira képzetlen a beszerző, hogy meg van győződve róla, hogy ugyanazt a minőséget veszi meg féláron. Sokat teszünk ennek a felfogásnak az átformálásában és folyamatosan szervezzük az ügyfeleket edukáló, orientáló programjainkat. Idén indítjuk szakközépiskolásokat célzó rendezvényeinket is, amelyekkel a magyar vendéglátós utánpótlásért szeretnénk tenni és a legfiatalabbak kedvét meghozni. Csodaszép ez a szakma, és lehet ezt nívós, profi körülmények között is művelni.