Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Már kapható a megyei és az országos éves e-matrica

Interjú2019. dec. 6.BGA

December elsejétől vásárolhatók meg a 2020-ra érvényes éves megyei és országos úthasználati jogosultságok, azaz az e-matricák – mondta a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) Zrt. vezérigazgatója a Növekedés.hu-nak adott interjúban. Bartal Tamás bevételi rekordról is beszámolt: tavaly a vállalat bruttó 315 milliárd forintot termelt a költségvetésnek, de az idén ez akár a 364 milliárd forintot is elérheti. A sikeres működés a hatékonyabb ellenőrzéseknek, innovatív fejlesztéseknek is köszönhető.

Mikortól kaphatók a megyei és az országos e-matricák?

Nem érdemes a legnagyobb januári tumultusra várni, ajánlatos előre megvásárolni a 2020-ra érvényes éves megyei és az országos úthasználati jogosultságot. A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató már december elsejével elindította a jövő évre szóló e-matricák értékesítését. A korábbi éveknek megfelelően a 2020-as éves országos és megyei e-matricák érvényességi ideje 2020. január 1-jén 0 órakor kezdődik, és 2021. január 31-én éjfélig tart. A most decemberben megvásárolt jövő évi e-matricák is csak a következő év első napjától használhatóak a hazai sztrádákon, tehát az idei év utolsó hónapjára nem biztosítanak érvényes úthasználati jogosultságot.

Aki viszont most először vesz éves e-matricát, az 13 hónapon át használhatja, azaz ennyi időn keresztül nem kell figyelnie arra, hogy az autópályára való felhajtás előtt még e-matricát is vegyen.

A NÚSZ az autósoknak és a motorosoknak az ematrica.nemzetiutdij.hu oldalt ajánlja. Ez az egyetlen olyan elektronikus felület ugyanis, amelyen kényelmi díj nélkül vásárolhatók meg az úthasználati jogosultságok.

Bartal Tamás: a kiszabott pótdíjak befizetését a külföldiek sem tudják megúszni
(Fotó: NÚSZ Zrt., Fülöp Ildikó)

Mennyit lehet így spórolni?

Érdekesség, hogy az ügyfeleink idén és tavaly közel félmilliárd forintnak megfelelő összeget spóroltak meg azáltal, hogy a NÚSZ-t, és nem valamelyik viszonteladóját választották. Az említett oldalon nincs jutalékfelszámítás. A befizetett kényelmi díjak, azaz a jutalékok összege tavaly egyébként 440 millió forint volt, idén pedig már az első 10 hónapban elérte a 450 millió forintot.

Mennyit kell fizetni jövőre az országos és a megyei matricákért?

Az éves országos matrica ára 2012 óta, a megyei vignettáé pedig a 2015-ös bevezetése óta változatlan. Előbbi 42 980 forintba, utóbbi 5 ezer forintba kerül D1-es díjkategóriába tartozó személygépkocsira.

Ezekért jövőre sem kell többet fizetni, annak ellenére, hogy folyamatosan nő Magyarország közúti lefedettsége, és az autópálya-hálózat kiterjedtsége is nagyobb, mint számos környező országban.

Ha már szóba kerültek az árak, a NÚSZ mire számít a bevételeit illetően?

Nemzetgazdasági szempontból kiemelkedő szerepet betöltő állami vállalat vagyunk, amelynek bevételei a magyar állami költségvetés egyik stabil pillérét adják évről évre, hozzájárulva a GDP-bővüléshez. Tavaly a NÚSZ bruttó 315 milliárd forintot termelt a költségvetés számára, várhatóan ez a szám 2019-ben rekordértékben, 364 milliárd forint körül alakulhat. 2018. január 1. és november 21. közötti időszakban közel 282 milliárd, 2019 ugyanezen időszakában pedig ennél 16 százalékkal többet, 327 milliárd forintot tett hozzá a NÚSZ az államkasszához.

Hogyan alakul a bevételek megoszlása?

A NÚSZ alapfeladata elsősorban az úthasználati jogosultság értékesítése, másodsorban pedig a jogos úthasználat ellenőrzése.

A bevételek 75 százaléka az e-útdíjból érkezik. Ez a 3,5 tonna megengedett össztömeg feletti járművek úthasználatából befolyó bevétel. A fennmaradó 25 százalék az e-matricarendszerből folyik be.

Érdekesség, hogy a járművek és a használók számosságát tekintve fordított az arány. A NÚSZ tehergépjárművek útdíjfizetését lehetővé tevő HU-GO rendszerében több mint 400 ezer jármű és közel 115 ezer fuvarozó ügyfél regisztrált, külföldi és belföldi összesen. Az e-matricás rendszerben éves szinten közel 15 millió darab matricát ad el a NÚSZ 8 millió különböző, külföldi és belföldi rendszámra.
 
A többi matricatípusból miként alakul a forgalom?

Adataink szerint a heti jogosultságok értékesítésének bővülése lassul, a korábbi években tapasztalt évi 6 százalék körüli növekedés 2018-ra 3 százalékra esett vissza, az idei év első 11 hónapjában pedig már csökkenni kezdett az eladás. Ebből a matricatípusból öt százalékkal kevesebb fogyott 2018 ugyanezen időszakához viszonyítva. Eközben a havi e-matricákból viszont idén eddig mintegy 13 százalékkal, éves országosból 11 százalékkal, az éves megyeiből pedig közel 9 százalékkal több fogyott az előző év azonos időszakához képest.

A megyei matricák közül melyek a toplistásak?

A Pest megyei a legnépszerűbb, több mint 1,1 millió darab értékesített vignettával. Ezt követi Fejér mintegy 230 ezer, Győr-Moson-Sopron közel 147 ezer, Heves több mint 83 ezer, valamint Somogy megye körülbelül 77 ezer darabbal.

A díjkategóriák terén melyik a legnépszerűbb matrica?

A csökkenés ellenére még mindig az a D1 díjkategóriára vásárolt heti (10 napos) vignetta a legnépszerűbb, ebből több mint 7,5 millió darab fogyott 2019. november 21-ig. Ez az összes idei évre eladott e-matrica 57 százalékát teszi ki.

Beszélnünk kell a fejlesztésekről is. Milyen eredmények, előrelépések történtek ezen a téren? 

Kiemelendő a nagyvásárlói programunk. A bürokráciacsökkentő intézkedés nyertesei a járműflottával rendelkező hazai vállalkozások, melynek köszönhetően gyorsan és kényelmesen tudnak nagy mennyiségben e-matricát vásárolni. Ezzel időt és pénzt spórolhatnak meg. 

A vállalkozások elkerülhetik a sorban állást, a saját irodájukban ülve vásárolhatnak úgy, hogy nem kell több száz rendszámra egyesével megvenniük a matricát.

Ráadásul akár utólag is fizethetnek. 

Mennyibe kerül ez a szolgáltatás?

Maga a szolgáltatás teljesen díjmentes, az azt igénylő vállalkozások saját ügyintézőt kapnak, a csatlakozó járműveik számára pedig nincs alsó vagy felső korlát, a NÚSZ a jutalékkiáramlás volumenét mérsékelheti a lépéssel. Az év végéig több mint 160 vállalattal köt a NÚSZ nagyvásárlói szerződést. Kisvállalkozások is jöhetnek, nincs alsó korlát. A Volánbusszal nemrég írtuk alá, a MÁV-val van most folyamatban a szerződéskötés. Szinergiák kihasználását, az állami vállalatok közötti együttműködést nagyon fontosnak tartjuk. Csak úgy, mint az üzemanyagkártyás fizetési lehetőséget.

Erről mit kell tudni?

Nagy a kereslet a nem banki, de kártyás fizetési lehetőségekre. Erre való tekintettel a NÚSZ a saját ügyfélszolgálatain a DKV, Eurowag és ReLoad üzemanyagkártyákat is elfogadja idén ősztől az euroShell és a Routex mellett. A NÚSZ Zrt. tapasztalatai szerint az ügyfelek jellemzően e-útdíj egyenlegfeltöltésre használják ezeket az üzemanyagkártyákat. Jövőre jön a hatodik üzemanyagkártya, az UTA bevezetése. Nem állunk le a fejlesztésekkel, új szolgálatások bevezetését is tervezzük.

Például?

Jön majd a térképes útvonal- és matricatervező, amely az optimális jogosultság- és útvonalválasztást teszi lehetővé az ügyfeleknek.

Nem lehet megkerülni a kérdést: sok tisztességesen fizető autóst zavarnak a bliccelők. Ezen a téren mi a helyzet? Várható szigorítás?

Idén fokoztuk az ellenőrzést. A rendszámmal trükközők leleplezésére tavasszal bevezettük a menet közbeni ellenőrzést, ami beváltotta a hozzá fűzött reményeket.

Öt speciális kamerás autóval indultunk, jövőre ezek számát 12-re emeljük, és a főúthálózat mellett a gyorsforgalmi utakon, az autópályákon is bevetjük őket. Nem csak a teherautókat, hanem a  személygépjárműveket is ellenőrizni fogják.

Ez a fejlett technológia 100 százalékban magyar fejlesztés, a megoldás egyedülinek számít a világon. Nem került sokba, és sokkal több trükközőt tudunk lebuktatni a segítségével. Viszont amiből eddig csak a 3,5 tonna alatti járművek vezetői kaptak, abba idén ősztől már a kamionosok is belekóstolhatnak: az autópálya-pihenőkben, a helyszíni megállításoknál már a 3,5 tonna feletti járműveket is fokozottan ellenőrizzük, különösen a külföldieket, mert esetükben több visszaélést látunk.

A külföldiekkel szemben mennyire hatékony a behajtás?

Sokan azt hiszik, hogy nem, pedig egyre eredményesebbek vagyunk a pótdíjbehajtás terén: eljárásaink révén ugyanis a kiszabott pótdíjak befizetését a külföldiek sem tudják megúszni. Nem engedhetjük meg a tisztességes fizetőkkel szemben a csalást, a bliccelést. Fontos azonban megjegyezni, hogy a 3,5 tonna feletti járművek esetében a bírságokat a rendőrség szabja ki és hajtja be. Magyarország tranzitország, észak-déli és nyugat-kelet gyorsforgalmi közúti folyosók keresztmetszetében található. Ennek köszönhetően a teljes útdíjbevétel közel ötven százalékát külföldiek fizetik meg a magyar állam számára. Ez azért fontos, mert így az úthálózat bővítésének és karbantartásának költségeit külföldiekkel tudja megfizettetni a magyar állam.