MÁV-vezér: A védekezés költségei mintegy havi 400-500 milliós plusz terhet jelentettek
InterjúAz elővárosi járatokon eltérő arányokat láttunk, de van ahol már 50 százalékos a kihasználtság. A helyzet sajátossága, hogy hiába van kevesebb utas, mégis több járművet állítunk forgalomba, hogy biztosítani tudjuk a megfelelő védőtávolságot - mondta el a növekedés.hu-nak Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója.
A koronavírus-járványnak milyen hatása volt a MÁV-ra?
A nemzetközi forgalom szinte teljesen megszűnt, 99 százalékkal csökkent Európa-szerte. A járvány csúcsidőszakában csak néhány bécsi járat maradt meg. Belföldön a távolsági közlekedés 90 százalékkal esett vissza. A budapesti elővárosi járatoknál, amelyek minden második utast adják a vasúttársaságnál, 80 százalékos volt az utasszám csökkenés. A járványidőszak kezdete óta különböző intézkedéseket vezettünk be a vonatokon és a pályaudvarokon garantálva utasaink egészégének védelmét és maximális biztonságát.
Március közepétől már naponta fertőtlenítettük a teljes, üzemben lévő járműállományt, vagyis mintegy 1200 motorvonat egységet és személykocsit.
Emellett a közforgalmi és az üzemi területeink emelt szintű takarítását-fertőtlenítését is elvégeztük, a nagyobb állomásainkon pedig ingyenes kézfertőtlenítést biztosítottunk. Több mint 1 millió maszkot, 1,5 millió kesztyűt és mintegy 60 ezer liter kézfertőtlenítőt osztottunk szét a munkavállalóinknak.
A kormányrendeletnek megfelelően május óta mind a fedélzeten dolgozó kollégáknak, mind az utasoknak, kötelezővé tettük a maszkviselést. Sikerült megakadályoznunk, hogy kollégáink tömegesen fertőződjenek meg:
négy igazolt koronavírus megbetegedés volt a 38 ezer munkavállalóval rendelkező MÁV-csoportnál a teljes járványidőszak alatt.
A vasúttársaság a továbbiakban is mindent megtesz azért, hogy akik útra kelnek a nyári időszakban hazánkban, és a vasutat választják, biztonságban érezhessék magukat.
A védekezés mekkora kiadásokkal járt?
A bérlet- és jegyárbevételek óriási léptékben, havi több milliárd forinttal estek vissza. Közben a védekezés költségei körülbelül havi 400-500 millió forintos plusz terhet jelentettek a vállalatnak, a pénzügyi hatásokat folyamatosan elemezzük. A helyzet szerencsére most már javul, megindult a visszarendeződés. A járványügyi szabályok fellazultak, látványosan nő az utasok száma. Az elővárosi járatokon eltérő arányokat láttunk, de van ahol már 50 százalékos a kihasználtság.
A helyzet sajátossága, hogy hiába van kevesebb utas, mégis több járművet állítunk forgalomba, hogy biztosítani tudjuk a megfelelő védőtávolságot
Nemrég új balatoni napijegyeket vezettek be. Milyen volt ezeknek a fogadtatása?
Igen, pünkösdkor vezettünk be két napijegyet, amelyek korlátlan utazást biztosítanak a balatoni állomáshelyek között. Az egyik 24 órára szól és a felnőtteknek 990 forintba kerül, a másik 72 órára és a díja 2490 forint. Egyértelműen jók a visszajelzések. A Balaton környékén csak a múlt héten 14 ezer fős utasszámot mértünk.
A KISS motorvonatok bevezetését hogyan érinti a járvány?
Március 15-én és 16-án még ki lehetett próbálni az első emeletes KISS motorvonatot közforgalomban, de aztán a pandémia keresztülhúzta a számításainkat és a nyilvános próbaüzemmel le kellett állnunk, mert a gyártó Stadler visszahívta svájci mérnökeit. Folyamatosak az egyeztetések az emeletes motorvonatok gyártójával, várjuk a tájékoztatásukat, de bízom benne, hogy a nyár folyamán újra elindulhat a KISS a ceglédi vonalon. Közben több beruházás és fejlesztés is zajlik a vasúttársaságnál. Május elején megkezdődött a Nyugati pályaudvar tetőszerkezetének teljes felújítása, kiírtuk a közbeszerzést egy új, korszerű, akadálymentes utascentrum kiépítésére a Keleti pályaudvaron.
Folyamatban van az eljárás 115 mozdony, valamint 50 hibrid villamos motorvonat beszerzésére is.
Zajlik az IC+ kocsigyártásunk Szolnokon, június elején állítottuk forgalomba a 30. és a 31. elkészült kocsit a szombathelyi és a zalaegerszegi vonalakon. Nyáron a balatoni Aranypart/Ezüstpart expresszvonatokon és a Kék Hullám gyorsvonatokon is megtalálhatóak lesznek ezek a modern, kényelmes IC+ kocsik.
Mi lesz a pályahálózattal?
A járműfejlesztés mellett szükség van a leromlott pályahálózat megújítására is, hiszen hiába lesz modern járműparkunk, ha nem tudjuk biztosítani a menetrendszerűséget, főleg az elővárosi legforgalmasabb szakaszokon.
Az előkészítés alatt álló versenyképes vasút programunk lényeges része, hogy emelt szintű, az ideiglenes és állandó lassújeleket is megszüntető karbantartást végezzünk majd.
Az a célunk, hogy egységes színvonalúvá tegyük a törzshálózatot mintegy 2200-2300 kilométeren, a legtöbb megyeszékhely felé a legversenyképesebb eljutási időt biztosítva a fővárosból és erre a következő 5 évben évi körülbelül ötvenmilliárd forintos nagyságrendben költenénk, a források rendelkezésre állása esetén. Fejlesztjük többek között az elektronikus jegyértékesítési rendszerünket, 375 új jegykiadó automatát telepítünk. Bízom benne, hogy 2022-re már egy modernebb, a 21. századi elvárásoknak megfelelő és az utazóközönség elvárásait nagyobb mértékben kielégítő vasúttal találkozhatnak utasaink.