Mi is valójában egy Pénzmúzeum? A döntéshozatal játszótere!
Interjú"A pénzügyi ismeretek gazdaságaink és társadalmaink középpontjában állnak." Ezekkel a szavakkal indult néhány napja a Magyar Pénzmúzeum és Látogatóközpontban tartott konferencia. A "Pénzügyi oktatás új korszaka" konferenciára a világ minden tájáról érkeztek nemzetközi szakértők, akiknek hivatásuk a gazdasággal és pénzügyekkel kapcsolatos ismeretek átadása. A növekedes.hu a konferencia napján páros interjút készíthetett Silvia Singerrel, a mexikói Museo Interactivo de Economía (MIDE), avagy a világ első gazdasági múzeumának vezetőjével, valamint Philippe Gineste-vel, a francia Citéco gazdasági múzeum igazgatójával, mely intézmény 2019 júniusában alakult, így az egyik legfiatalabb a Pénzmúzeumok sorában.
A pénz- és gazdasági múzeumok szakemberei interaktív és szórakoztató módon oktatják a nagyközönséget. Az intézmények kiemelt hangsúlyt fektetnek a fiatalok pénzügyi oktatására. Milyen csatornákon keresztül, illetve milyen módszerekkel támogatják a társadalom és különösen a fiatalok oktatását?
Silvia Singer: A mexikóvárosi Interactive Museum of Economics (MIDE) célközönsége 15 és 25 év közötti, de kiemelt figyelmet fordítunk a nem rendszeres látogatókra és az idősebbekre is. Úgy gondolom, hogy a sikerünk egyik kulcsa, hogy képesek vagyunk olyan tanulókat megszólítani, akik most kezdik vagy kezdték el saját pénzügyi és gazdasági tevékenységüket. Ez egy nagyszerű kor számukra pénzügyi ismereteik elmélyítéséhez.
Mexikóvárosban több mint 160 múzeum található. A verseny kifejezetten erős. A közönség számára érdekessé kell tennünk a közgazdaságtant és a pénzügyeket. Fontos, hogy a látogatók találjanak valamit, ami megszólítja őket.
A látogatóink képesek kiválasztani a kiállítás legrelevánsabb részeit, amelyek leginkább megfelelnek érdeklődési körüknek. Kiállításunk méretét figyelembe véve javasoljuk, hogy többször is térjenek vissza.
Létrehoztunk továbbá egy sikeres tervezési módszert. A tervezőink számára az a szabály, hogy minden játék vagy kommunikáció során használt példának kapcsolódnia kell a mindennapi élethez.
A második szabályunk pedig az, hogy a játékoknak döntésekre kell sarkallniuk a látogatókat. A múzeumunk tehát a pénzügyi és gazdasági döntéshozatal játszótere. A látogatók úgy érzik, hogy a múzeum beszél hozzájuk.
Philippe Gineste: Alapvetően nem könnyű a munkánk, mivel a célközönség 15 és 25 év közötti. A közgazdaságtan ebben az életkorban nem mindig vonzó. Ennek ellenére nagyon sok olyan látogatónk van, akik sokáig maradnak múzeumban, mert bőven van mit megtapasztalni.
A diákok és szülők számára is szervezünk programokat. Múzeumunkban minden korosztály talál megfelelő elfoglaltságot. A fő kiállításunkhoz szükséges látogatási időtartam 12 óra. Ennek tükrében segítünk a közönségnek a számukra megfelelő kiállítás kiválasztásában.
Hogyan fejlesztik a fiatalok döntéshozatali képességét a pénzügyi területen?
Silvia Singer: Ezt a kérdéskört nagyon egyszerűnek találom. Lényegében minden pillanatban döntéseket hozunk. Ezek a döntések akkor válnak pénzügyi döntésekké, ha a pénzt is érintik.
Az a kulcs, hogy olyan példákat vagy játékokat találjunk, ahol minden korosztály dönthet. Segítünk megérteni a diákoknak, honnan származik a pénz, és hogyan költsék el.
A múzeum segít a különböző korcsoportoknak a tanult tartalmak elsajátításában. Munkatársaink mind olyan fiatalok, akik széleskörű képzésben részesülnek, hogy ezáltal még hatékonyabban tudják oktatni a fiatal látogatókat.
Érdekesnek tartom, hogy a fiatalabb generációk felkészültebbek és nyitottabbak a bonyolultabb témák irányába, mint a felnőttek.
Silvia Singer, a mexikói Museo Interactivo de Economía (MIDE) vezetője
Philippe Gineste: Van például olyan látogatási lehetőségünk, amely segít elmagyarázni a pénz és a közgazdaságtan funkcióit minden korosztály számára. A látogatók speciális tevékenységeket is kipróbálhatnak, vagy igénybe vehetik munkatársaink segítségét a még jobb élmény érdekében.
Melyek az Önök országában működő pénz- és gazdasági múzeumok legfontosabb funkciói és céljai?
Philippe Gineste: Az egyik célunk, hogy a közgazdaságtant mindennapi példákkal magyarázzuk. Igyekszünk kaput nyitni egy kulturális világ felé. A közgazdaságtant a kulturális tevékenységeken belül helyezzük el. Ezzel kapcsolatban gyönyörű helyek vannak a múzeumunkban.
Emellett számos eszközzel rendelkezünk, például látogatási útmutatóval, zenével, művészettel és watch-drop lehetőséggel, amelyek végig vezetik az embereket a múzeumban tett utazásukon.
Philippe Gineste, a francia Citéco gazdasági múzeum igazgatója
Silvia Singer: Amikor 20 évvel ezelőtt elindítottuk a múzeumot, számos kutatást végeztünk, hogy megértsük, mi vonzza az embereket. Megpróbáltunk valami újat kínálni.
Az első dolog, amit megtudtunk, hogy az embereknek nagyon negatív benyomásuk volt a pénz fogalmáról.
Amikor megkérdeztük őket, azt mondták, hogy a pénz korrumpál, és ez nem jó dolog. Az volt az első kihívás, hogy pozitív módon kommunikáljunk a pénzről.
Az idő múlásával megváltozott a helyzet. A pénzügyi oktatást napjainkban a magánszektor intenzíven támogatja.
Nemrég terveztünk egy új múzeumot a jegybank számára. Egy fontos sarokkőre építünk: a pénz és a jegybank alapja a bizalom. A pénz ugyanabban az időben jelent meg a világ minden kultúrájában, és nem valami, amit importáltuk.
A központi bankok bizalmat keltenek a társadalmakban, hogy a pénznek vásárlóereje van. A bizalom emiatt kulcsfontosságú.
Melyek a múzeumok kiállításainak legfontosabb részei? Online is elérhetőek?
Philippe Gineste: Igen. Néhány napon belül online is elérhetővé tesszük kiállításainkat. Ez azért fontos, mert Franciaországban 67 millió ember él, de mindössze 2 millióan élnek Párizsban, ahol a múzeumunk is található. A többi 65 millió általában ritkán jön a fővárosba. Egy virtuális látogatás a szélesebb társadalom számára is elérhetővé teheti kiállításunkat.
Mindemellett több videót is elérhetővé tettünk a you Tube csatornánkon, melyek tantermekben is lejátszhatók, így több diákhoz juthatunk el.
A legjobb élményt a látogatók azonban a múzeumban szerezhetik meg családjukkal, barátaikkal vagy az osztálytársaikkal. Ráadásul arra emlékszünk a legjobban, amit személyesen csinálunk.
Silvia Singer: Amikor a járvány elkezdődött, a legtöbb múzeum feltette a gyűjteményeit az internetre. Nagyon izgatottak voltunk. De tudja, mit tapasztaltunk? Az emberek csak nagyon rövid online látogatást tettek.
Az átlagos online látogatás körülbelül 4 percig tartott, illetve nagyon sok látogatót elvesztettünk.
Emiatt eltérő dizájnt kellett találnunk az online csatornához.
Ezenfelül a fizikai múzeumlátogatás társadalmi élmény. A webes túra sokkal személyesebb, hacsak nem tudunk olyan online játékot létrehozni, ahol például a francia és a mexikói látogatók együtt játszanak. Sajnos azonban a múzeumok szegények. Nem rendelkezünk a szükséges erőforrásokkal ahhoz, hogy ilyen közösségi játékokat fejlesszünk, és ezáltal több közösségi élményt adjunk az online látogatóknak.
Milyen fontos oktatási célokat tűztek ki az elkövetkező évekre?
Silvia Singer: A múzeumban ezen sokat gondolkodtunk. Próbáljuk megérteni, mi lesz másképp az elkövetkező években. Egy befogadóbb diskurzust szeretnénk kialakítani. Ahhoz, hogy sikeres múzeumunk legyen, be kell vonnunk az embereket. Olyan témákról kell beszélnünk, amelyek a látogatókat érdeklik, például a fenntartható fejlődés gazdasági és pénzügyi vetületeiről.
Mostanság fajsúlyos események zajlanak társadalmainkban. Úgy gondolom, hogy valós problémákról kell beszélnünk, nem csak arról a képzelgésről, hogy a gazdaságok megfelelően működnek.
Legfontosabb célunk, hogy lehetővé tegyük az emberek számára, hogy felfedezzék, miből áll a jólét. Olyan új élményt szeretnénk tehát nyújtani, amely segíti a látogatókat abban, hogy felfedezzék az általunk jóllétnek nevezett kirakós darabjait.
Philippe Gineste: Nagyon fontos célunk a következő 5 évben a közgazdasági gondolkodás és a gazdaságtudomány népszerűsítése a társadalmi életben.
Vett már részt valaha olyan pénzügyi konferencián, mint a Budapesten megrendezett „pénzügyi oktatás új korszaka” konferencia?
Silvia Singer: Igen. Van egy csoport, melyben pénzügyi múzeumok társulnak. Ezt a csoportot Pénzügyi Múzeumok Nemzetközi Szövetségének hívják. Évente egyszer gyűlünk össze. Éppen most van a találkozójuk Rómában. Meglátásom szerint jó lenne, ha a Magyar Pénzmúzeum is részt venne ezeken a nemzetközi találkozókon.
A nemzetközi intézmények aktuális problémákon és célokon gondolkodnak. Megosztják egymással ötleteiket. A világ megváltozott a koronavírus óta, és ehhez nekünk is igazodnunk kell.