Milliárdokat hozott volna az EB döntő, de így sem járunk rosszul
InterjúA legrosszabb esetben is tíz-húsz, de akár százmilliárd forintos bevételt is hozhatott volna Magyarországnak az, ha London helyett Budapest adhat otthont a labdarúgó Európa Bajnokság döntőjének Szabados Gábor sportközgazdász szerint. Panaszkodni azonban így sincs okunk, a nálunk megrendezett négy meccs is temérdek hasznot hoz a gazdaság számos területén.
A napokban felröppent a hír hogy akár Magyarországon is rendezhetik a kontinenstorna döntőjét. Bár hamar kiderült, hogy nem így lesz, játsszunk el a gondolattal. Mennyi bevételt hozott volna ez az országnak?
Az a három meccs-hiszen, bár ez kevésbé volt kihangsúlyozva, de a két elődöntőt is átvettük volna Londontól - gazdasági értelemben lényegesen nagyobb hatással bírt volna, mint az a négy meccs, amit Budapesten rendezünk. Elsősorban azért, mert jóval nagyobb figyelem irányul rájuk, nagyobb a presztízs és a PR-értékük. Emellett a látogatottságuk is nagyobb lesz.
Jól látható volt a Puskás Aréna lelátóin is, hogy az EB első meccseire még viszonylag kevés külföldi szurkoló érkezett. A magyar-portugálon alig tucatnyian voltak a vendégcsapat drukkerei, mikor a franciákkal játszottunk, már többen voltak a vendégszektorban.
Idővel egyre több szurkoló vállalja be, hogy elkíséri a csapatát. A gyenge kezdés nyilván a koronavírus-járvány utóhatása, de valószínű, hogy az elődöntők és a döntő látogatottsága megközelíti majd a pandémia előttit.
Egy budapesti döntő esetében a külföldi vendégek jelentős hatást gyakoroltak volna a fogyasztásra a nálunk elköltött pénzzel, lefoglalt szállással, sokan biztosan több naposra nyújtották volna az itt tartózkodást. Nyugodtan ki lehet jelenteni, hogy ötven, sőt száz milliárd forintban mérhető gazdasági hatása lett volna, nem is beszélve a hatalmas PR-hatásról, ami különösen idén sokat adhatott volna Magyarországnak.
Nem véletlenül iparkodott az angol kormány bejelenteni, hogy készek a kompromisszumokra az UEFA-val.
Mitől lett volna Budapesten extra PR-hatás?
Ha az ember bekapcsol egy meccset a tévében, látja, hogy a stadionok többségében nem ugyanaz a hangulat, mint régen, ez nyilván a járványhelyzet miatt lekorlátozott nézőszámnak tudható be.
A képernyő előtt ülve ennél még az is jobb volt, amikor mesterséges szurkolói hangokat kevertek a közvetítés alá. Ezzel szemben Magyarországon zöld utat kaptak a teltházas mérkőzések, és ezt mindenhol értékelték.
Önmagában ez a lépés jelentősen erősítette az ország, és a főváros imázsát.
Mit hozott nekünk ez a négy meccs?
Elsősorban a Magyarország és Budapest megítélésében beállt változást emelném ki, persze az országimázs javulását nagyon nehéz lenne számszerűsíteni.
Ennek a mechanizmusa rendkívül szerteágazó, szinte mindenre hatást gyakorol, ami Magyarország piaci kapcsolataiban megvalósul. Jó példa erre a turizmus.
Most kezdődött a nyár, szerte Európában véget ér a tanév az iskolákban, lecsengett a koronavírus harmadik hulláma, most biztosan sokan nézegetik a térképet, hogy hova menjenek nyaralni. Így már a mostani szezon számaiban is megjelenhet az EB-hatás.
De ott lesz az üzleti döntésekben is, mondjuk amikor egy cégvezető hezitál, hogy Szlovákiában, vagy Magyarországon fektessen be, vagy nyisson üzemet, az ilyen érzelmi hatások is fontosak lehetenek. Az sem utolsó szempont, hogy az EB-rendezéssel Budapest olyan nagyvárosokkal került egy súlycsoportba, mint London, Amszterdam vagy Róma, ráadásul egy olyan stadionnal, ami európai léptékben is kiváló és olyan hangulattal amely pozitív képet alakít ki.
Ez pedíg a presztízsszempontokon túl kedvezően hat a magyar termékek nemzetközi forgalmára is. Olyan ez, mint a Forma-1. Futamokat általában a világ legerősebb, legnagyobb országai szoktak rendezni, ezért nagyon erős hitelesítő hatása van.
És ha jól ki van használva, akkor a rendezéshez kapcsolódó infrastruktúra fejlesztések is termőre fordulhatnak...
Sőt a Puskás Aréna nagyjából egy éves működése során már otthont adott Bajnokok Ligája mérkőzéseknek, rendeztek itt Európai Szuperkupa-döntőt, és mindezt már az EB előtt. Erre tette fel most a koronát a kontinenstorna.
A kiadási oldalon milyen összegek szerepelnek, mennyibe kerül egy EB-meccs megszervezése?
Ezek nagyon komoly összegek, még úgyis hogy a közreműködők egy jó része önkéntes, így konkrét fizetést nem kapnak. De biztosítják nekik a ruhát, ellátást, és van még egy sor költség, a dekoráció, biztonsági személyzet, satöbbi. Ezeket összeadva akár a százmillió forintot is elérheti egy-egy meccs megrendezése.
Ez kimondva soknak tűnik, de ahogy mondtam, ez tekinthető tisztán még marketing kiadásnak, és az a reklám érték amit cserébe kap Budapest, az lényegesen nagyobb összeg.