Tesco-vezér: négy éve vittünk ki először osztalékot Magyarországról
InterjúFolyamatosan egyeztettünk partnereinkkel, és minden területen időben lekötöttük a volumeneket. Felkészültünk a karácsonyi szezonra – nyilatkozta a növekedés.hu-nak Pálinkás Zsolt. A Tesco Magyarország vezérigazgatója szerint az áruházlánc online értékesítései a közeljövőben duplázódhatnak. A sofőrhiány a Tesco ellátási láncára nincs hatással. Hozzátette, a frissárukínálat közel 70 százalékát szerzik be magyar termelőktől, de egy adott hazai termék szezonjában és bizonyos termékkategóriákban, mint például a friss tej, tojás, baromfi ez jellemzően 100 százalék. Pálinkás Zsolt rámutatott, az első hipermarketet 25 évvel ezelőtt nyitották, osztalékot viszont először a 2017/18-as üzleti évben fizettek.
Érezhető-e Magyarországon a globális ellátási láncok akadozása? Ha igen, milyen termékek esetében?
Nem tapasztaltunk fennakadást vagy mennyiségi ingadozást a hazai ellátási lánc teljesítményében.
Amit látunk az az, hogy a tengeri áruszállítás nehézségei miatt néhány, nem élelmiszer jellegű termék esetében vannak kisebb késések, illetve emelkedtek a szállítási költségek is.
Emelkedett-e a termékek átlagos beszerzési ideje és költsége?
A kép vegyes, melyen belül az erőforrásokhoz, az energiához vagy a távol-keleti szállításhoz kapcsolódó szolgáltatások és termékek esetében látunk emelkedést. Törekszünk arra, hogy ezek hatását mérsékelni tudjuk a teljes logisztikai költség kiegyensúlyozásával.
Az Egyesült Államokban több nagykereskedelmi vállalat vezetője úgy nyilatkozott, hogy már késő megmenteni a karácsonyi vásárlási szezont. Több termékből hiány alakulhat ki. Önök hogyan ítélik meg a kilátásokat Magyarországon?
Habár ebben a helyzetben semelyik kereskedő helyzete nem könnyű, felkészültünk a karácsonyi szezonra.
Folyamatosan egyeztettünk partnereinkkel, és minden területen időben lekötöttük a volumeneket, valamint szállítmányozó partnerünkkel is megállapodtunk a növekvő karácsonyi tételek kiszállításáról.
Érzékelik-e már a munkaerőhiányt? Mennyire könnyű megbízható munkatársat találni?
A KSH adatai is altámasztják, amit személyesen is tapasztalunk, hogy miközben az élelmiszer-kereskedelem volumene növekszik, a kereskedelemben foglalkoztatottak száma egyre csökken. Ehhez az is hozzájárul, hogy a járvány kezdetén munkájukat vesztett és így a kiskereskedelemben elhelyezkedők a szigorítások feloldásával sok esetben más területen folytatják munkájukat.
Folyamatosan alkalmazkodnunk kell tehát az éppen aktuális járványhelyzet miatt átalakuló munkaerőpiachoz. Azt látjuk, hogy a jelenléti oktatás elindulásával párhuzamosan csökkent a diákmunkaerő elérhetősége is.
Emellett logisztikai munkára is egyre nehezebb embert találni. Október elején ezért toborzókampányt indítottunk 500 új áruházi munkatárs felvételére a megnövekedett forgalom és a karácsony előtti időszakban még tovább fokozódó kereslet megfelelő kiszolgálására.
Több vállalkozás jelentős sofőr hiányról beszél. Önöknek milyen tapasztalataik vannak e téren?
Magyarországon és Közép-Európában valóban észlelhető hiány ezen a téren, a Tesco ellátási láncára azonban szerencsére nincs hatással.
Partnereinkkel szoros együttműködésben mindent megteszünk annak érdekében, hogy közösen kezeljük az átmeneti nehézségeket.
Milyen mértékben változtatta meg a járvány vásárlói szokásokat?
A járvány egyes fázisait követve a vásárlói szokások is folyamatosan változtak. Az első hullámban a pánikvásárlásokat kellett kezelnünk, miközben rendkívül gyorsan kellett működésünkben reagálni a folyamatosan változó körülményekre.
Ekkor indítottuk el valaha volt leggyorsabb toborzási kampányunkat, melynek során mintegy 400 határozott időre szerződtetett kollégánk segítette például a Tesco Otthonról szolgáltatásának működését és a megnövekedett rendelések kiszolgálását.A fokozott munkavégzés a csapatok és csapattagok közötti kooperációt még szorosabbá és gördülékenyebbé tette, így a következő hullámoknak már felkészülten vágtunk neki, és fel tudtuk gyorsítani a fejlesztéseket.
Az első hullámban tapasztalt pánikvásárlások viszonylag hamar alábbhagytak, mivel a háztartások inkább visszafogták a kiadásaikat.
A járvány hatására a tranzakciók száma 15-20 százalékkal esett, viszont ehhez hasonló mértékben nőtt a vásárlói kosár értéke. Ma már egyre ritkább, hogy valaki csak beugrik egy tejért vagy kenyérért a boltba.A tavalyi év második félévétől – ami nálunk szeptemberben kezdődik – volt inkább megfigyelhető az egyenletesebb, tudatos vásárlás. A kijárási tilalom tavaly november 11-i elrendelése után azt tapasztaltuk, hogy a korlátozáshoz a vásárlók egészen január közepéig nem igazán tudtak hozzászokni. Felborult a hagyományos vásárlások tervezése, időzítése.
A sikeres oltási programnak köszönhetően ugyanakkor itthon hamarabb sor kerülhetett a korlátozok enyhítésére és kivezetésére, mint a többi közép-európai piacunkon.Ez jelentős könnyítés volt a vásárlók számára, ami abban is látszik, hogy bátrabban járnak vásárolni, elkezdődött a visszarendeződés. Ugyanakkor például az online csatorna népszerűsége töretlen.
Mekkora a magyar beszállítók aránya a Tescónál?
A frissárukínálatunk közel 70 százalékát szerezzük be magyar termelőktől, de egy adott hazai termék szezonjában és bizonyos termékkategóriákban, mint például a friss tej, tojás, baromfi ez jellemzően 100 százalék.
Emellett nagy hangsúlyt helyezünk az exportra is. Idén például több mint 2,7 millió kilogramm magyar dinnyét szállítottunk a cseh és a szlovák Tesco üzletekbe. A régió három országában pedig összesen több mint 7 millió kilogrammot értékesítettünk. A csomagolt csirketermékeinket is hazai beszállító, a Master Good biztosítja.
A csemegeárunál a hazai beszállítók aránya több mint 50 százalékos. Sajátmárkás termékeink szegmensében közel 320 partnerrel dolgozunk régiós szinten, 42 százalékuk pedig helyi, magyar vállalkozás.
Az online értékesítések mekkora hányadát teszik ki a forgalmuknak?
2013-ban a versenytársak között elsőként indítottuk el online szolgáltatásunkat, amely az iparágban akkor még szinte kuriózumnak számított. Mára azonban gyakorlatilag elvárás a fogyasztók részéről, amit a járvány tovább erősített.
A tavalyi év elején megfogalmazott hároméves célunkat a járvány hatására egy év alatt megvalósítottuk, mivel gyakran duplázódott, de volt rá példa, hogy triplázódott az online forgalom.
Jelenleg a teljes árbevétel egy kisebb százalékát adja az online csatorna, de a közeljövőben ez az arány akár meg is duplázódhat. Azok közül, akik a pandémia idején próbálták ki ezt a kényelmes vásárlási formát, sokan továbbra is ragaszkodnak hozzá, amit a korábbihoz képest tartósan megnövekedett rendelésszámok is alátámasztanak.
Tavaly két etapban összesen 9 új régióval bővítettük a Tesco Otthonról lefedettségi területét. Pár hete pedig a gödöllői és érdi hipermarketjeinket is bekapcsoltuk a Tesco Otthonról szolgáltatásába.
Így vásárlóink már országszerte több mint 2,3 millió háztartásában kérhetik élelmiszerek és egyéb termékek házhozszállítását vagy átvételi ponton történő átvételét, legyen szó nagybevásárlásról vagy akár a karácsonyi ajándékok beszerzéséről.
Októberben pedig a házhozszállítás gyorsaságát is fejlesztettük, így a Budapesten és környékén élő vásárlóink már aznapi kiszállítással is rendelhetnek tőlünk a Tesco Otthonról felületén.
2020-ban vezettük be a Tesco Doboz Webáruház szolgáltatást több ezres termékkínálattal a tartós élelmiszerektől a háztartásban hasznos termékekig (például kozmetikumok, tisztítószerek, babápolási termékek, állateledelek). A Foodpandával kötött együttműködésünknek köszönhetően pedig Budapesten kívül már további 6 megye 8 településén érkeznek házhoz akár fél óra alatt az interneten rendelt termékek a Tesco Expresszből.
Az agrárminiszter idén azt nyilatkozta, hogy a külföldi kiskereskedők rengeteg nyereséget visznek ki az országból. Önök az éves nyereségük mekkora hányadát viszik ki, illetve milyen beruházásokat valósítanak meg Magyarországon?
Csak tavaly több mint 10 milliárd forintot fektettünk be a hálózatunkba. 2010 óta összesen több mint 160 milliárd forintot ért el a Tesco befektetések értéke. A több mint 25 éves magyarországi működésünket tekintve pedig több száz milliárd forintot tesz ki az összeg.
Mindezekkel párhuzamosan 2010, 2011 óta közel 250 milliárd forint adót fizettünk. Az első hipermarketünket 25 évvel ezelőtt nyitottuk, osztalékot viszont először a 2017/18-as üzleti évünkben fizettünk.Meggyőződésünk, hogy minden formátumban a legjobbat kell nyújtanunk, hiszen felméréseink szerint csak a vásárlók 4 százaléka vesz igénybe egyetlen csatornát, azaz a többi 96 százalék tetszőleges kombinációban látogatja a hiper- és szupermartekeinket, kényelmi boltjainkat vagy veszi igénybe online szolgáltatásaink valamelyikét. A kiskereskedelem is egyre inkább a perszonalizáció irányába megy, egyéni igényekre kell egyedi válaszokat adnunk.
A hipermarketcsatorna erősítése az egyik üzleti prioritás számunkra. Idén 11 áruházunk újul meg, a következő három évben pedig az összes. Emellett az online szolgáltatás fejlesztése továbbra is folyamatos.
Továbbá a töltőállomásokban látunk még fantáziát. Jelenleg 23 Shell töltőállomáson biztosítunk a megszokottnál jóval szélesebb termékválasztékot a mini shopokban.
Azon dolgozunk, hogy az együttműködést fejleszteni tudjuk.
Év végén partnereikkel közösen több adománygyűjtést is szerveznek. Milyen hatással van a járvány ezekre a kezdeményezésekre?
Évek óta szorosan együttműködünk a Magyar Élelmiszerbank Egyesülettel, hogy élelmiszer-feleslegünket eljuttassuk a helyi közösségek rászorulóihoz.
Tartósélelmiszer-gyűjtő akciókat is rendszeresen szervezünk velük áruházainkban, ahol vásárlóinkat bátorítjuk élelmiszer-adományozásra az Egyesület és partnerszervezetei számára.
Az élelmiszer-adományozást a koronavírus-járvány idején is folytatjuk, hiszen ebben az időszakban még többen kerültek nehéz helyzetbe. A legutóbbi, adventi gyűjtésben is részt vettünk, sőt, december 5-ig a Tesco Otthonról online szolgáltatásunk felületén keresztül még mindig lehet adományozni mindössze néhány gombnyomással.
Az összegyűjtött tartós élelmiszerek értékének 20 százalékával pedig pénzadomány formájában támogatjuk az Élelmiszerbank működését és a nélkülözők év közbeni ellátását.
Másik stratégiai partnerünk, az Ökumenikus Segélyszervezet szeretet.éhség adománygyűjtő kampánya december 24-ig fut a Tesco áruházakban és december 6-24. között online, ahol a vásárlók kuponok vásárlásával támogathatják a rászoruló gyerekek és családok karácsonyát.