Törley-vezér: a bor most válságállóbb volt a pezsgőnél
InterjúA pezsgő itthon szezonális termék. Rengeteg ember van, aki egy évben csak kétszer iszik pezsgőt: a születésnapján és szilveszterkor. Ezen szeretnénk változtatni - mondta el a növekedés.hu-nak Kovács György, a Törley Pezsgőpincészet Kft. ügyvezető igazgatója.
Önöknél a koronavírus milyen hatással volt a forgalomra?
Március 16-a után, mint szinte minden cég mi is komoly forgalomesést éltünk át. Abban a hónapban a pezsgő értékesítéseink 50 százalékkal, a bor eladásaink pedig 20 százalékkal csökkentek. Azóta beindult egy visszarendeződési folyamat. Hónapról hónapra egyre jobb lett a helyzet. A legfrissebb forgalmi adat már kis híján megközelíti a tavalyi év hasonló időszakában befolyt árbevételt. Az látszik, hogy a pezsgő eladások lassabban zárkóznak fel.
Ami annak is köszönhető, hogy a turizmus és a vendéglátóhelyek forgalma még nem pörgött fel.
Hogy hogy a bor most válságállóbbnak bizonyult?
Ezen a téren még nem készültek átfogó elemzések. A pontos választ ezért még nem tudjuk. De az én teóriám az, hogy a járvány alatt sok ember úgy volt vele, hogy ha már nem kereshetik fel az éttermeket, akkor legalább otthon szeretnének minőségi nedűt inni. Ezért a vásárlók a szokottnál is több bort vettek otthoni fogyasztásra. Megjegyzem: a járvány alatt a kiskereskedelmi üzletekben a bor nem csak nálunk, de Európa-szerte is egész jól fogyott.
A mostani krízis miatt voltak elbocsátások a Törley-nél?
Nem voltak, mivel a kezdetektől azzal számoltunk, hogy a válságnak előbb-utóbb vége lesz, akkor pedig szükségünk lesz a csapatunk minden tagjára. Több intézkedést is hoztunk azért, hogy a munkahelyeket meg tudjuk őrizni.
Egyrészt az export partnereinket megkértük, hogy a nyári illetve az őszi szállításokat hozzuk előre.
Ez a kérésünk több helyen –így például az angoloknál– megértő fülekre talált. Másrészt az alkalmazottakat ahol tudtuk átcsoportosítottuk, néhol 4 és 6 órás munkarendet vezettünk be, volt akiknél kiadtuk a szabadságokat, illetve a kormányzati mentőcsomagot is igénybe vettük, ami nagy segítség volt.
Újra szeretnék pozícionálni a Törley pezsgőket. Miért van erre szükség?
A pezsgő itthon szezonális termék. Rengeteg ember van, aki egy évben csak kétszer iszik pezsgőt: a születésnapján és szilveszterkor. Ezen szeretnénk változtatni. Természetesen itt egy több éves folyamatról van szó. A fogyasztói szokásokat nem lehet egyik napról a másikra átrajzolni. Januárban mindenesetre indítottunk egy óriásplakát-kampányt a Hungária pezsgőnek.
Ez pedig igen csak rendhagyó ötlet volt, hisz a pezsgőt leginkább az év végén, novemberben-decemberben veszik a fogyasztók.
A céljaink között szerepel az is, hogy tudatosabban meglovagoljuk az uralkodó trendeket: itthon például a pezsgőpiacon az utóbbi években láthatóan egyre nagyobb lett az igény a magasabb értékű termékek iránt, illetve nőtt a száraz pezsgők népszerűsége.
Mennyire volt sikeres a Hungária pezsgő kampánya?
Az eladások terén komoly 71 százalékos növekedést értünk el az előző évhez képest. Ami a folytatást illeti: nyárra is vannak terveink, de most a járvány miatt egy ideig a tervezettnél visszafogottabban visszük a marketing-kampányainkat.
Melyek a fő exportpiacaik?
A legfontosabb exportpiacaink Németország, Kanada, illetve a skandináv országok.
De mintegy 40 országba szállítjuk az áruinkat, így többek között Afrikába és Japánba is.
A pezsgők és a borok gyártásához honnan szerzik az alapanyagot?
Büszkék vagyunk rá, hogy csak Magyarországon termett szőlőből dolgozunk. Egyrészt Etyeken megközelítőleg ezer hektáron van saját ültetvényünk. Emellett Balatonbogláron van egy integrációs partnerünk, akitől garantált áron vásároljuk fel a szőlőt. Ezen túl hazai termelőktől mustot és folyóbort is vásárolunk.