Trendforduló az autópiacon
InterjúHatalmas kihívásokkal, új trendekkel szembesülnek az autópiac szereplői. Hódítanak a hibridek, a pickupok, de egyre népszerűbb a közösségi közlekedés is, köszönhetően az innovatív megoldásoknak – nyilatkozta a növekedés.hu-nak Ormosy Gábor az AutoWallis Nyrt. vezérigazgatója. Mint mondta, eljött a trendforduló ideje.
Az egyik legdinamikusabban fejlődő ipari ágazat az autógyártás. Milyen trendfordulónak lehetünk most részesei?
Hatalmas sebességgel törnek előre a technológiai vívmányok, köszönhetően az egyre innovatívabb megoldásoknak. Például a hajtástípusoknál tapasztalunk változást, a szabályozások szigorodása miatt egyre jobban elterjednek az elektromos meghajtású autók. Ha pár évtizeddel ezelőtt azt mondja valaki, hogy a robbanómotornak konkurenciája lehet a hidrogénalapú motor, kétkedve néztek volna rá. A másik lényeges változás, hogy a digitalizáció elérte az autóipart is. A legfejlettebb innovációs megoldásokkal találkozhatunk a gépjárművekben, olyanokkal, amelyek az adatokra, adatkapcsolatokra, tehát az infokommunikációra épülnek.
Elképesztő technológiai és informatikai, valamint infokommunikációs változások történnek az autóiparban, illetve megjelentek az erre épülő új üzleti modellek is.
Ezek mind olyan változások, amelye új kihívások elé állítják a gyártókat és a forgalmazókat is.
Hogyan tudnak lépést tartani ezekkel a kihívásokkal?
Természetesen az új trendeket figyeljük és meghatározzuk, hogy melyek azok a rezdülések, amelyek akár azonnali, netán későbbi válaszlépést igényelnek. A piac legapróbb elmozdulása is érinthet bennünket, nem csak itthon, hanem külföldön is.
Ormosy Gábor: Elképesztő sebességgel törnek előre az autóipari innovatív megoldások
Ennek az az oka, hogy az AutoWallis csoport a közép-kelet-európai régió 14 országában (Albánia, Bosznia-Hercegovina, Csehország, Bulgária, Horvátország, Koszovó, Lengyelország, Románia, Szerbia, Szlovákia, Szlovénia, Macedónia, Magyarország, Montenegró) van jelen.
Miként tudnak megfelelni a mostani kihívásoknak?
Nem csak gépjármű forgalmazással, hanem alkatrész kis- és nagykereskedelemmel, szerviz szolgáltatásokkal, rövid- és hosszú távú gépjármű-kölcsönzéssel is foglalkozunk. Nemrég újabb országban, Koszovóben szereztük meg a Jaguar és Land Rover járművek és alkatrészek exkluzív importőri jogát. Azaz növekszünk, és a tavasszal meghirdetett, 2024-ig szóló stratégiánkban azzal számolunk, hogy organikus növekedéssel a pénzügyi tételektől tisztított, adózás és értékcsökkenési leírás előtti eredményünket (EBITDA) négyszerezzük, árbevételünket megduplázzuk, míg akvizíciókkal ennél is nagyobb növekedéssel számolunk.
Annak ellenére, hogy a nemzetközi statisztikák csökkenést jeleznek?
Álljunk meg egy pillanatra. Azt kell tisztázni, hogy azok a hírek, amelyek a globális autópiac zsugorodásáról szólnak, nem a mi régiónkra, hanem főként Kínára az Egyesült Államokra és Európa legfejlettebb országaira vonatkoznak.
Jó hír, hogy Magyarországon nem kell aggódni, sőt a régiónkban, a cégünk országaiban kimondottan jól teljesítenek az autópiacok.
Nyilván nem szabad hátradőlnünk, hiszen tökéletesen látszanak az eltérő regionális gazdasági trendek.
Például a közép-kelet európai blokkban még mindig kevesebb prémiumkategóriás autó fut, mint a klasszikusnak számító nyugati országokban. Az viszont kedvező, hogy az egykori szocialista országok autópiaca egyre inkább felzárkózást mutat a nyugati szinthez. Ha úgy tetszik ez is egy trendforduló, igazán gyors változással.
Ma egy disztribútornak a versenyképesség megőrzéséhez, erősítéséhez hányféle tevékenység kell?
Az biztos, minél több. Most már sok-sok lábon kell állni, számos értéklánc-elemet kell felvonultatni. Ez a gyártóknak is és nekünk is újabb és újabb feladatot ad. Nálunk a forgalmazáson kívül logisztika, kereskedelem és az ehhez kapcsolódó autóipari szolgáltatásokról beszélünk. Plusz azokról az innovatív megoldásokról, amelyeket a beszélgetésünk elején említettem. Három üzletágban tevékenykedünk: nemzetközi, illetve belföldi disztribúció, míg a legnagyobb fejlődési lehetőséget a szolgáltatások terén látunk.
Ezek közül melyik a legizgalmasabb terület?
Az autó-mobilitás és az ahhoz kapcsolódó szolgáltatások, hiszen a megosztásalapú gazdaság elterjedése az autóiparban is megjelent. Budapesten például már három autómegosztó cég is működik, a legegyszerűbb közlekedést kínálva az autósoknak. Sok esetben még a taxinál is kedvezőbb áron. Ráadásul az autómegosztás számos egyéb más megosztási lehetőséggel egészülhet ki.
Például?
Már Magyarországon is itt vannak az autó-, a bicikli-, a rollermegosztók, azaz az újfajta közösségi közlekedési eszközök és az egyedi felhasználási lehetőségek, azaz ezek megjelenésével egy újabb fordulóponthoz érkeztünk: átalakulóban van a tömegközlekedés is. A közlekedők, azaz az ügyfelek abszolút nyitottak ezen új szolgáltatások iránt. Ez ötven évvel ezelőtt elképzelhetetlen lett volna, hiszen az autó birtoklása státusszimbólum volt.
Ma az autó birtoklása a Z generációhoz tartozó esetében inkább szolgáltatást jelent, mint szimbólumot. Használják – és ennyi.
Egy szakmai konferencián a világgazdaság bővülésének lehetséges megtorpanásáról beszélt, amelyet összefüggésbe hozott a konszolidációval. Mire gondolt pontosan?
Abban hiszek, hogy a pénztermelő ágazataink mellett felvásárlásokkal is foglalkoznunk kell, kihasználva azokat a piacokat, amelyek átalakuláson mennek keresztül. Így képesek vagyunk ott is a konszolidációra, ahol vagy így, vagy úgy, de változóban vannak az ágazati szereplők.
Ha már említette a befektetést, a Budapesti Értéktőzsdén az idén jelentős sikert értek el. Milyenek az eddigi tapasztalatai?
A Wallis Csoport autós üzletága az Altera Nyrt. átalakításával lépett a tőzsdére, a kibocsátó neve február 1-jei hatállyal változott át AutoWallisra. Immár teljesen az autóipari tartalommal forog a cég a tőzsdén, amely az egyik legnagyobb árbevételű és kapitalizációjú társaság a BÉT-en.
A kereskedés sikerét bizonyítja, hogy cégünk hamar teljesítette a feltételeket ahhoz, hogy részvényeit a Budapesti Értéktőzsde június végén Standard kategóriából Prémium kategóriába sorolta át.
A vállalat tulajdonában van a Wallis Automotive Europe, a Wallis Motor Duna, a Wallis Motor Pest és a Wallis Autókölcsönző. Az AutoWallis IFRS alapján számított konszolidált árbevétele 2018-ban 65,5 milliárd forint volt. Úgy gondolom, nincs okunk panaszra, sőt – mint említettem – azt tervezzük, hogy az árbevételünket megduplázzuk öt év alatt.
Ekkora az optimizmus?
Abszolút. A balkáni részen átlag feletti növekedés tapasztalható, van keresnivalónk ezeken a piacokon. Akár az új, akár a használt piaci szegmensben, és bízom benne, hogy a szolgáltatások téren is.
Márka és autókedveltségben milyen eltérések mutatkoznak hazánk és a balkáni preferencia között?
Van eltérés. Az egyik a benzin, kontra dízel kérdése. Ott ez utóbbit preferálják, hiszen ott némileg olcsóbb, ráadásul a domborzati viszonyok is más erőátvitelt követelnek. A hegyvidéken szükséges az izmosabb autó.
Hazánk pedig az elmúlt tíz évben a pickupok országa lett, ez az egyik legdinamikusabban fejlődő piac.
De a hibridek szeretetére sincs panasz.
Nem mehetünk el szó nélkül a dízelbotrány mellett sem. Milyen utóhatást érez?
Ez az ügy közel sem volt akkora, mint amilyet a hírekben sugalltak. Persze nem azt mondom, hogy nem hagyott nyomot, sőt, örülünk mi is a hitelesebb méréseknek, ám látjuk a keresleti visszarendeződést. A dízelbotránynak a füstje nagyobb volt, mint a lángja. A visszarendeződés már látszik, a piac lassan megnyugszik. Az viszont vitathatatlan, hogy a környezetvédelmi előírások változása, azaz szigorodása miatt átárazódás megy végbe az autópiacon. Ennek eredményét várjuk, de úgy gondolom a dízeleknek továbbra is meg lesz a helye.