Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

A biztosítási szektorban még nem történt meg a digitális áttörés - Keszthelyi Erik írása

MAG2020. nov. 10.Növekedés.hu

Az elmúlt időszakban nagyon kemény kihívásokkal került szembe a hazai biztosítási és alkusz piac, a közvetítőknek és a biztosítótársaságoknak is reagálniuk kellett az egyik napról a másikra megváltozott életkörülményekre, új működésre kellett átállni és az ügyfelekkel való kapcsolattartásban is lépni kellett.

Az eddigi tapasztalatokból és a piaci folyamatokból az is jól látszik, hogy az olyan, jól standardizálható termékek, mint például a kötelező gépjármű felelősségbiztosítás, az online ügymenet kiválóan működik.

Azonban, ha összetettebb megoldásokról van szó, mint például a lakás- vagy életbiztosítás, akkor az online szerződéskötés pénzügyi tanácsadó segítsége nélkül, az ügyféltől komoly biztosítási előképzettséget igényel.

A régivágású biztosítási szakemberek közé sorolom magam, és úgy vélem, személyes értékesítésre mindig is szükség lesz.

Nem szabad, hogy annyira felgyorsuljanak a dolgok, hogy a személyes kapcsolattartás és az ezzel járó mélyebb szakmaiság, illetve edukációs lehetőség kikopjon a piacról.

Persze, az már más kérdés, hogy a személyes kontaktus milyen formában valósul meg, hiszen az elmúlt hónapok bebizonyították, hogy videóhívásokon keresztül is működtethetők óriási vállalatok, és köthetők biztosítások.

Hiszem, hogy lépést kell tartani a világgal és a technológiai fejlődéssel, haladni kell a digitalizációval, ezt mutatja a mi példánk is, hiszen amikor kitört a járvány, 3 hét alatt a hazai biztosítási piacon az elsők között vezettük be a teljes mértékben elektronikus szerződéskötési folyamatot az életbiztosítási termékekre, a KKV és lakossági üzletágunkban.

Bár sokszor hallani azt a vélekedést, hogy a mostani járvány miatt a digitalizáció szintet lépett a biztosítási szektorban, én árnyaltabban látom a helyzetet, és azt gondolom, hogy igazi, nagy áttörés még nem történt.

Maradva csak a közvetítői szakmánál, eddig is megvoltak az online biztosításközvetítő cégek, adott volt a lehetőség arra, hogy interneten keresztül kössünk üzleteket, az újdonságot az összetettebb életbiztosítási termékek online értékesítése jelenti.

A legnagyobb problémát én abban látom, hogy a biztosítótársaságok részéről nincsen egyértelmű, pontos válasz arra vonatkozóan, hogy mit jelent ma a biztosítások esetében a szakmának és az ügyfeleknek a digitalizáció.

Hogy miért nincs ilyen válasz?

Nos, talán azért, mert a biztosítók nem is igazán kérdezik meg közvetlenül a saját ügyfelük véleményét, pedig ők számítanak a legfontosabb véleményformálónak a folyamatban.

Az elmúlt években is rengeteget beszéltünk arról, hogy mennyivel jobb lesz, ha különböző digitális megoldásokat alkalmazunk a biztosítások esetében is, azonban úgy látom, hogy kimaradt egy nagyon fontos lépés a folyamatból: az igények felmérése.
Én bb mint 15 éve foglalkozom biztosítás közvetítéssel, de még egyetlen biztosító sem kérdezte meg tőlem, vagy attól a cégtől, ahol dolgoztam, hogy mire lenne szükségem ahhoz, hogy jobban tudjam a biztosítási termékeit értékesíteni.
De az a kérdés sem hangzott el, hogy kedves ügyfél, mire lenne szükséged ahhoz, hogy jobban érezd magad, amikor biztosítást kötsz.
Évtizedek óta dolgozom ezen a területen, de még én sem tudom fejből felsorolni, hogy az egyes biztosításaim mely biztosítónál vannak és pontosan milyen biztosítási fedezetet tartalmaznak termékenként.
Akkor gondoljunk csak bele, hogy valakinek, akinek nem ez a szakmája, milyen nehéz lehet felmérni, hogyan is áll biztosításokkal.
Ebben például nagy segítséget jelentene, ha a digitalizáció eredményeként egy felületen láthatnák az összes szerződésüket ahelyett, hogy papírhalmokat kellene átböngészniük.
Vagy érdemes lenne megvizsgálni például azt is, hogy amikor webes felületen, vagy akár mobilon indítanak el egy folyamatot az ügyfelek, hol van az a pont, ahol elakadnak, miben lenne szükségük segítségre, hogyan lehetne megoldani, hogy minél kevesebb adat bevitelével is boldoguljanak, illetve az online folyamatban mikor jutnak el oda, hogy személyes tanácsadás nélkül már nem tudnak továbblépni.

Kétségtelen, hogy a biztosítótársaságok és a nemzetközi alkuszcégek is elindultak azon az úton, hogy a személyes értékesítés mellett bizonyos területeken digitálisan is ki tudják szolgálni ügyfeleiket, azonban úgy látom, hogy

egyelőre nem érzékelhető még a piacon az a tudatosság, hogy az ügyféligények felmérését követően, az ügyfélélmény felől közelítsenek a digitalizációhoz, és ez alapján fejlesszenek különböző platformokot.

Ez a fajta megközelítés pedig azért is fontos lenne, mert a magyar lakosság biztosításokhoz való hozzáállásában is sokat segíthetne, hogy ne egy szükséges rosszként gondoljanak az emberek a biztosításra, hanem egy olyan szolgáltatásra, ami értéket képvisel és anyagi biztonságot nyújt számukra.

Keszthelyi Erik, a Hungarikum Alkusz Cégcsoport alapító, társtulajdonosa