A biztosítási szektorban még nem történt meg a digitális áttörés - Keszthelyi Erik írása
MAGAz elmúlt időszakban nagyon kemény kihívásokkal került szembe a hazai biztosítási és alkusz piac, a közvetítőknek és a biztosítótársaságoknak is reagálniuk kellett az egyik napról a másikra megváltozott életkörülményekre, új működésre kellett átállni és az ügyfelekkel való kapcsolattartásban is lépni kellett.
Az eddigi tapasztalatokból és a piaci folyamatokból az is jól látszik, hogy az olyan, jól standardizálható termékek, mint például a kötelező gépjármű felelősségbiztosítás, az online ügymenet kiválóan működik.
Azonban, ha összetettebb megoldásokról van szó, mint például a lakás- vagy életbiztosítás, akkor az online szerződéskötés pénzügyi tanácsadó segítsége nélkül, az ügyféltől komoly biztosítási előképzettséget igényel.
A régivágású biztosítási szakemberek közé sorolom magam, és úgy vélem, személyes értékesítésre mindig is szükség lesz.
Nem szabad, hogy annyira felgyorsuljanak a dolgok, hogy a személyes kapcsolattartás és az ezzel járó mélyebb szakmaiság, illetve edukációs lehetőség kikopjon a piacról.
Persze, az már más kérdés, hogy a személyes kontaktus milyen formában valósul meg, hiszen az elmúlt hónapok bebizonyították, hogy videóhívásokon keresztül is működtethetők óriási vállalatok, és köthetők biztosítások.
Hiszem, hogy lépést kell tartani a világgal és a technológiai fejlődéssel, haladni kell a digitalizációval, ezt mutatja a mi példánk is, hiszen amikor kitört a járvány, 3 hét alatt a hazai biztosítási piacon az elsők között vezettük be a teljes mértékben elektronikus szerződéskötési folyamatot az életbiztosítási termékekre, a KKV és lakossági üzletágunkban.
Bár sokszor hallani azt a vélekedést, hogy a mostani járvány miatt a digitalizáció szintet lépett a biztosítási szektorban, én árnyaltabban látom a helyzetet, és azt gondolom, hogy igazi, nagy áttörés még nem történt.
Maradva csak a közvetítői szakmánál, eddig is megvoltak az online biztosításközvetítő cégek, adott volt a lehetőség arra, hogy interneten keresztül kössünk üzleteket, az újdonságot az összetettebb életbiztosítási termékek online értékesítése jelenti.
A legnagyobb „problémát” én abban látom, hogy a biztosítótársaságok részéről nincsen egyértelmű, pontos válasz arra vonatkozóan, hogy mit jelent ma a biztosítások esetében a szakmának és az ügyfeleknek a digitalizáció.
Hogy miért nincs ilyen válasz?
Nos, talán azért, mert a biztosítók nem is igazán kérdezik meg közvetlenül a saját ügyfelük véleményét, pedig ők számítanak a legfontosabb véleményformálónak a folyamatban.
Kétségtelen, hogy a biztosítótársaságok és a nemzetközi alkuszcégek is elindultak azon az úton, hogy a személyes értékesítés mellett bizonyos területeken digitálisan is ki tudják szolgálni ügyfeleiket, azonban úgy látom, hogy
egyelőre nem érzékelhető még a piacon az a tudatosság, hogy az ügyféligények felmérését követően, az ügyfélélmény felől közelítsenek a digitalizációhoz, és ez alapján fejlesszenek különböző platformokot.
Ez a fajta megközelítés pedig azért is fontos lenne, mert a magyar lakosság biztosításokhoz való hozzáállásában is sokat segíthetne, hogy ne egy „szükséges rosszként” gondoljanak az emberek a biztosításra, hanem egy olyan szolgáltatásra, ami értéket képvisel és anyagi biztonságot nyújt számukra.
Keszthelyi Erik, a Hungarikum Alkusz Cégcsoport alapító, társtulajdonosa