A francia adóhatóság már az Instagramra feltöltött szelfiket is felhasználhatja adócsalás felderítésére
MAGA francia alkotmánybíróság zöld lámpát adott a francia hatóságok hároméves, tömeges adatgyűjtésre épülő online monitoring kísérletére.
A francia parlament által december végén elfogadott törvényjavaslat szerint a hatóságok jogosultak lesznek a közösségi médián fellelhető adatokat felhasználni potenciális adóelkerülés és adócsalás jeleinek felderítésére. Ezzel a lépéssel tovább bővül a francia adóhatóság eltitkolt jövedelmek feltárására szolgáló eszköztára.
2020-tól a francia adóhatóság illetékesei adatokat gyűjthetnek olyan közösségi oldalakról, mint a Facebook, Instagram vagy Twitter olyan posztok és fényképek után kutatva, melyek bizonyítékként szolgálhatnak a magánszemélyek által be nem vallott jövedelemre.
Az adóhatóság a közösségi médián túl az érintettek online vásárlási tevékenységének egy részére is rá fog látni (például az eBay platformon folytatott tranzakciókra).
A jogalkotók szerint az online adatgyűjtés segítségével feltárhatóak lesznek a magánszemélyek által bevallott jövedelem és a közösségi médián hirdetett életstílus közötti ellentmondások.
A javaslat egyik ötletgazdája, Gérald Darmanin költségvetési miniszter szerint az adóhatóság látni fogja, ha valaki több fotót feltölt magáról egy luxusautóval a közösségi médiára, úgy, hogy ehhez nincsenek meg a szükséges anyagi forrásai (a jövedelemadó bevallásai alapján). Ebben az esetben feltételezhető, hogy az érintett adóalany hitelből finanszírozta az autót vagy egyéb, be nem vallott jövedelemből.
Az eltitkolt jövedelem mellett az adóügyi illetőség tisztásában is segíthetnek a közösségi média által szolgáltatott adatok.
„Ha azt állítod, hogy nem vagy francia adóalany, miközben folyamatosan Franciaországból posztolsz képeket az Instagramra, abból probléma lehet”
– nyilatkozta Gérald Darmanin a francia Le Figaro lapnak.
Az alkotmánybíróság azonban csak azzal a feltétellel hagyta jóvá a törvényjavaslatot, hogy a jelszóval védett tartalmak az adóhatóság adatgyűjtési hatókörén kívül maradnak, csupán a nyilvánosan elérhető tartalom használható fel adóügyi célokra.
Az adatvédelemmel foglalkozó CNIL francia szervezet – bár elismerte a kezdeményezés céljának jogosságát – aggályát fejezte ki az egyéni szabadságjogokkal kapcsolatos kockázatokkal kapcsolatban. A szervezet szerint az adóhatóság masszív adatgyűjtése jelentős hatással lesz az emberek viselkedésére az online térben, ugyanis az érintett platformokon nem fogják tudni magukat olyan szabadon kifejezni, mint korábban.
A szerző az EY szenior adótanácsadója