A világ előtt - Kurtisz Krisztián írása
MAGA költségek azonnali lefaragása a működési kiadások csökkentésével, a marketing visszafogásával és a fejlesztések leállításával – többnyire ezek a tipikus reakciók a vállalkozások részéről egy olyan válsághelyzetre, mint amiben most vagyunk.
A túlélésért tesszük – indokolják maguknak a menedzsment tagjai a meghozott intézkedéseket, de azt kell mondjam, nincs feltétlenül igazuk, és bár rövid távon lehet, hogy elérik a céljukat ezekkel a lépésekkel, hosszabb távon nagyon komoly hátrányba kerülhetnek.
Úgy gondolom, még ebben a helyzetben sem szabad feladni a fejlesztésre és a terjeszkedésre vonatkozó elképzeléseket, főleg, ha olyan iparágban dolgozunk, ami előtt nagyon komoly lehetőségek állnak. A biztosítási szektor pedig igenis ebbe a körbe tartozik, hiszen a már a COVID-19 járvány előtt elindult digitalizációs folyamatokat a krízis rendkívüli mértékben felgyorsította és évek helyett mindössze hetek kellettek ahhoz, hogy a szolgáltatók és a fogyasztók is korábban nehezen ledönthetőnek gondolt gátakat törjenek át.
A mostani időszak ideális arra, hogy a személyes találkozások szükségességét minimálisra csökkentő megoldásokat hozzunk létre és próbáljunk ki, és
most arra is lehetőségünk van, hogy Magyarország az insurtech területen az éllovasok között legyen, sőt, Európa vagy akár a világ előtt járjunk. Nagyjából öt évvel ezelőtt fogalmaztunk meg egy, a lakossági szektorra vonatkozó új biztosítástechnikai modellt, ami alaposan átformálja a klasszikus értékláncot. A konstrukció révén a biztosítottak jobban tudnak alkalmazkodni a változásokból adódó kihívásokhoz, játékos formában csökkenthetik kockázataikat és ráadásul még jótékony célokat is támogathat ez a veszélyközösség.
Ez a fajta megközelítés mára már mintegy 150 ezer ember érdeklődését keltette fel, ennyien regisztráltak ugyanis az új modell alapján működő, 2018 őszén elrajtolt CHERRISK felületein. Ez az újszerű megoldás pedig pontosan mutatja azt az utat, hogyan válhat egyszerre több szempontból is előnyössé nem csupán egy szolgáltató, de akár az egész ország számára az a mélyreható átalakulás, ami a biztosítási ágazatban zajlik.
Pilot projektként indultunk el Magyarországon és mára egy olyan projektté nőtte ki magát, ami már közel 100 ember teljes, illetve részmunkaidős foglalkoztatását teszi lehetővé itthon. Ráadásul ezek a szakemberek magas hozzáadott értékű munkát végeznek. De itt még messze nem állnak meg a kedvező gazdasági hatásai a kezdeményezésnek, ugyanis
most lehetőségünk nyílt arra, hogy a modellt – egyelőre teszt jelleggel -, külföldön is kipróbáljuk.
Németországban, Európa egyik legfejlettebb biztosítási piacán a napokban kezdtük meg a rendszer béta tesztelését. Ez lesz lényegében a próbája annak, hogy lehetséges-e klasszikus, lakossági biztosítási termékeket országhatárokon át, egy fejlesztési központtal, egy kockázatviselővel a háttérben értékesíteni.
A fejlesztés azonban a jövőben is marad Magyarországon.A kérdés, hogy lesznek-e hasonló, előremutató kísérletek, amelyek révén a magyar kreativitást, tudást, innovációs készséget kihasználva hozunk létre nemzetközi szinten is versenyképes pénzügyi termékeket, képesek leszünk-e tényleg a világ előtt járni.
Úgy gondolom, hogy például a Magyar Nemzeti Bank részéről megnyilvánuló támogató magatartás kedvez annak, hogy éljünk a lehetőséggel és ott legyünk a nemzetközi élvonalban.
Azért is lenne ez fontos, mert arra kell felkészülni, hogy nem csak a biztosítási szektor hagyományos szereplőivel kell majd megvívni az ügyfelek kegyeiért, hanem az insurtech vállalkozásokkal, illetve a bigtech cégekkel, vagyis a Google-höz, Apple-höz, Amazonhoz hasonló óriásokkal.
A szerző a Uniqa Biztosító vezérigazgatója