Az óriás optikai fúzió a magyar piacot is erőteljesen befolyásolja - Sir Ashley Fox írása

MAG2020. máj. 26.Ashley Fox

Jelenleg az Egyesült Királyságban egytől egyig minden vállalkozás, méretre való tekintet nélkül, a koronavírus gazdasági kihívásaira és a korlátozások által kiváltott gazdasági következményekre összpontosít. A gazdaság valamennyi ágazatát érintő, szenvedésekkel teli időszak veszi most kezdetét.

Ez a jelenség egész Európára nézve is igaz. Noha mindenki az EU-tól várja a segítséget, valójában az unió mindkét keze tele van.

Kezelnie kell a járványhelyzet okozta gazdasági kiesés problémáját, miközben a többéves pénzügyi keretről szóló egyeztetések és a Brexit tárgyalások sem állhatnak le.

A személyes találkozások korlátozása valamennyi uniós intézmény cselekvési sávját nagyban behatárolta.

Miközben a globális gazdaság a recesszió felé halad, és az uniónak valóban számos nehézséggel kell szembenéznie, ajánlatos lenne azért ha a napi dolgokkal sem maradna el.

Az EU feladata biztosítani azt, hogy az egységes piac továbbra is hatékonyan működjön. E téren különösen fontos szerepet játszik a versenypolitika.

A recesszió mindig a gazdasági hatalom konszolidációjához vezet, mivel a nagyobb szereplők jobban tudnak reagálni a kisebbeknél. Ha a Bizottság most nem jár el megfelelően az összefonódások vizsgálata terén, annak következményei igen káros hatással lesznek az egész gazdaságra, amikor annak újranyitására sor kerül majd.

Az egyik ilyen összeolvadási ügy, amelyet a Bizottság jelenleg vizsgál, az EssilorLuxottica és a GrandVision között zajlik. Az erről szóló uniós döntés hatása az Egyesült Királyságra is kiterjed és jelentős mértékben befolyásolja az egész optikai kiskereskedelem piacát.

Maga az összeolvadás ténye az egész Egyesült Királyság optikai kiskereskedelmi piacára nézve igen káros hatású.

Az EssilorLuxottica 2018-ban jött létre két nagyvállalat összeolvadásával.

Az Essilor világelső cég volt optikai lencsék tervezése és gyártása terén. A Luxottica a világ legnagyobb tervezője, gyártója és kiskereskedője a szemüvegiparban, olyan nagy márkák tartoznak hozzá, mint a Ray-Ban, a Persol vagy az Oakley, összesen1100 kiskereskedelmi üzlettel rendelkezik egész Európa szerte.

Az EssilorLuxottica eladásai jelenleg a szemüvegipar globális értékesítéseinek 25% -át teszik ki.

A cég számos alkalommal mutatta jelét, hogy az agresszív piaci magatartástól sem riad vissza, ha kell, fogyasztói áremelések és a versenytársak kiszorítása által ér célt.

Az 5000 kiskereskedelmi üzlettel rendelkező GrandVision felvásárlásával hozzájuk tartozik többek között Nagy-Britannia harmadik legnagyobb optikája, a Vision Express is - a probléma még súlyosabbá válik, és a brit fogyasztókat is sújtani fogja.

Az új társaság vertikális integrációt kíván kialakítani a lencsék és keretek tervezésétől egészen a gyártásig, forgalmazásig és értékesítésig. Az Egyesült Királyságbeli Optometristák Szövetsége már kifejezte ezzel kapcsolatos aggodalmait.

Számos független optikus attól tart, hogy sokkal kedvezőtlenebb feltételekkel tud majd csak működni, mint azok a kiskereskedők, akik az új óriás tulajdonában állnak.

Amióta a járványhelyzet kezdetét vette, a brüsszeli döntéshozók számos vizsgálatot felfüggesztettek, köztük az EssilorLuxottica és a GrandVision összefonódásának ellenőrzését is.

A felfüggesztés indokaként azt jelölték meg, hogy annak időtartama alatt a Bizottság valamennyi szükséges információt össze tudja gyűjteni.

Éppen ezért meglehetősen különös volt, amikor mindösszesen egy héttel az ellenőrzési eljárás megszakítását követően a Bizottság úgy döntött, mégis folytatja a vizsgálatot.

A Bizottság új határidőt tűzött a végleges határozat meghozatalára, amely július 23.

Talán nem véletlen, hogy ez hét nappal van korábban, mint hogy az összeolvadási megállapodásban szereplő záradék szerint a vételár megemelkedne.

Az irányváltást persze talán nem az okozta, hogy ezzel a döntéssel jelentős mennyiségű pénzt takarítottak meg az EssilorLuxottica számára, de valahogy mégis ennek tűnik a dolog. 

A döntés általános felháborodást váltott ki az optikai kiskereskedelmi piacon, ahol a vezetői csoportoknak nincs idejük százoldalas bizottsági nyomtatványok kitöltésére. Ehelyett ugyanis azzal töltik napjaikat, hogy elbocsátásokról döntenek és kétségbeesetten próbálják biztosítani annak a feltételeit, hogy három hónap múlva is életben legyen a vállalkozásuk.

Arra ugyan nem érkezett magyarázat, hogy a vizsgálatot miért függesztették fel majd indították újra ilyen gyors egymásutánjában, április 7-én azonban ismét a leállításról határoztak. Miközben a Bizottság végül talán meghozta a helyes döntést, a szokásos módon erősített rá “jó hírnevére” – azon a brüsszeli módon, ahogy az ügyeket általában kezelni szokta.

Pontosan ez a fajta egyesülési ügy az, amelyet Brüsszelnek igen körültekintően kell megvizsgálnia. Még akkor is, ha fennáll annak a veszélye, hogy a Covid19 járvány mindenki figyelmét leköti és az Egyesült Királyság miniszterei nem nyitnak most erre fel tüzet.

Manapság folyton arról beszélgetünk, hogy világszínvonaló európai piacvezetőkre van szükség versenytársainkkal, az Egyesült Államokkal és Kínával szemben. Ez természetesen egy jó és fontos irány, azonban ha a szemlélet eredményeként végül egy “versenyellenes behemót”-ot engedünk ki a kezünk közül, amely a fogyasztók rovására növeli a profitját, mindannyian csak még rosszabb helyzetbe kerülünk.

A 2018-os befektetői jelentés alapján láthatjuk, hogy a GrandVision első és második helyen, piacvezető pozícióban áll jelenleg Magyarországon, differenciált márkaképzés mellett működik, ezek a márkák az Ofotért (közepes-alacsony árpozicionálás és 27% -os piaci részesedés) és a Vision Express (közepes és magas árszintű pozícionálás és 21% -os piaci részesedés).

Mindez azt jelenti, hogy a GrandVision 48% -os konszolidált piaci részesedéssel rendelkezik a magyar piacon, megelőzve ezzel valamennyi független piaci résztvevőt, akik együttesen körülbelül 37% -kal bírnak.

 Az összeolvadásról hozott döntésének részletes leírása szerint az Essilor-Luxottica a következő részesedési adatokkal rendelkezik a magyar piacon:

• 35% a szemészeti lencsék;

• 15% a szemüvegkeretek és

• 25% a napszemüvegkeretek területén.

A fenti adatok alapján jogosak az aggodalmak és valóban fennállhat annak a veszélye, hogy az Essilor-Luxottica korlátozni tudja más szemápolási termékek gyártóinak hozzáférését a magyar fogyasztókhoz, amennyiben a a GrandVision kiskereskedelmi üzleteiben az Essilor-Luxottica egyébként is a piac jelentős részét kitevő termékpalettáját részesíti előnyben.

Mindezeken túl az is ismeretes, hogy a betegek nagymértékben támaszkodnak a szemészeti szakemberekre a szemápolási termékekkel kapcsolatos választásaik során. Azzal, hogy a GrandVision jelentős kiskereskedelmi jelenlétet szerez Magyarországon, az Essilor-Luxottica még egy lépéssel közelebb kerül a beteghez.

Mindez pedig még az eddigieknél is nagyobb mozgásteret biztosít ahhoz, hogy indokolatlan mértékű befolyást gyakoroljanak a fogyasztókra, olyan döntésekre ösztönözve ezzel őket, amelyeket kereskedelemi érdekeik vezérelnek, nem pedig azok a célok, amelyek valóban a betegek érdekében állnak.

Minden tiszteletem Vestager biztos asszonyé. Jelentős tapasztalattal rendelkezik a fogyasztók érdekeinek védelme terén. Versenyügyekért felelős biztosként eddig is sokat javított az EU jóhírnevén, mindig hatékonyan lépett fel a gazdasági versennyel kapcsolatos kérdések kezelésének terén.

Így aztán nagyon remélem, hogy végül elutasítja ezt az összeolvadást. Ha pedig mégsem így tenne, akkor azt várom el korábbi kollégáimtól az Európai Parlamentben hogy merjenek feltenni erről kellemetlen kérdéseket azt követően, hogy a Parlament a járványt követően ismét folytatja ülésezését.

Sir Ashley Fox az Európai Parlament brit képviselője volt 2009-től 2019-ig és a brit konzervatívok EP-delegációjának vezetője 2014 és 2019 között.