Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Meghívásos gazdasági versenyeken érnek el nagy sikereket magyar diákok

Interjú2020. máj. 26.Növekedés.hu

Az elmúlt években számos nemzetközi versenyen mérették meg magukat a kolozsvári Babes-Bolyai Tudományegyetem Közgazdaság- és Gazdálkodástudományi Magyar Intézetének diákjai. 2014 és 2020 között hallgatóik összesen 29 globális gazdasági versenyen, 15 különböző országban mérkőzhettek meg a világ legjobb egyetemeinek hallgatóival. Ezek közül is az egyik legkiemelkedőbb, a közelmúltban Bergenben megrendezett világszínvonalú NHH International Case Competition nemzetközi esettanulmány verseny, ahol az erdélyi magyar nyelvű közgazdászképzés máig legjelentősebb sikerét érték el. A versenyekre való felkészülésről, sikereik titkáról a megszerzett tapasztalatokról beszél a Növekedés.hu-nak a hallgatókat felkészítő Szász Levente dékánhelyettes.

„A kiemelkedő gazdasági esettanulmány-versenyek szinte kivétel nélkül meghívásos rendszerben működnek, és minden egyetem törekszik arra, hogy az általa szervezett versenyre a világ legjobb egyetemeinek csapatait hívja meg. Tíz év kemény munkánkba került, amíg azokat a regionális versenyeredményeket el tudtuk érni, amelyek belépőt biztosítottak a világ legjobbjai közé. Elmondhatjuk, ma már abban a helyzetben vagyunk, hogy válogathatunk a rangosabbnál rangosabb meghívók között”

– mondja Szász Levente.

A választásnál azt a szempontot mérlegelik, hogy hol erősebb a mezőny, hol rangosabbak a résztvevő egyetemek, és hol fejlődhetnek többet a diákjaik.

A felkészülésnek két fontos pillére van: az egyetemi oktatás minősége és a Gazdasági Tanácsadó Klub (GTK) szakkollégium munkája.

A sikeres felkészülés csak úgy lehetséges, ha az alapok rendben vannak, és az oktatás minősége kiemelkedő színvonalú. A hallgatóink által világszinten elért eredmények azt igazolják, hogy a Babeș-Bolyai Tudományegyetem Közgazdaság- és Gazdálkodástudományi Karának magyar tagozatán ez a feltétel mára már biztosított. A Gazdasági Tanácsadó Klub szakkollégiumban pedig a közel 900 fős kolozsvári magyar tagozatos közgazdász hallgató közül felvételi eljárással kiválasztott 20-25 hallgatónak órarenden kívüli haladó gyakorlati, így menedzsment és pénzügy tematikájú képzéseket nyújtanak, különös hangsúlyt fektetve az esettanulmány alapú megközelítésekre. Túlnyomórészt ebből a szakkollégiumból kerülnek ki azok a hallgatóink, akik képviselik az egyetemet a nemzetközi versenyeken.

„A csapat összeállításánál figyeltünk arra, hogy mindegyik csapattag rendelkezzen kiemelkedő szintű szakképzettséggel, a kisebb versenyeken szerzett tapasztalattal és a haladó angol nyelvtudással. Azt is szem előtt tartottuk, hogy a csapat gazdasági szakterület szerint lehetőleg heterogén legyen.

Jakó Zsolt Menedzsment, Barabási Tamás és Molnár Eszter Gazdasági informatika, Borsos András pedig Pénzügy és bank szakos hallgatónk, mindannyian Pallas Athéné Kiválósági Ösztöndíjban részesülnek. Mi, felkészítők nem szoktuk meghatározni a csapaton belüli munkamegosztási szerepeket. A csapaton belül fontos az összhang, amit úgy próbálunk elérni, hogy a szakkollégiumi felkészülés során rotációval változtatjuk a csapatokat, arra szoktatva a tagokat, hogy bárkivel együtt tudjanak működni. Talán ennek köszönhető, hogy a csapatban annak ellenére kiváló volt végig a munkahangulat, hogy ez a verseny volt az első alkalom, ahol ebben a felállásban dolgoztak együtt” – hangsúlyozta a dékánhelyettes.

Az esettanulmány módszerről Szász Levente elmondta:

a Harvard Egyetemen fejlesztették ki, és rövid idő alatt meghatározóvá vált a gazdasági, ezen belül pedig főként a menedzsment oktatásában világszerte.

Romániában ezt a módszert elsőként a Babeș-Bolyai Tudományegyetem Közgazdaság- és Gazdálkodástudományi Karának magyar tagozatán alkalmazták, komoly sikerekkel. Az esettanulmány egy valós vállalati döntési szituációt mutat be, amelyre a hallgatóknak megalapozott megoldási javaslatot kell adniuk.

A versenyeken is ez történik, a hallgatói csapatok az esettanulmányt adó cég problémáján dolgoznak egy meghatározott idő – általában 24 óra – alatt, majd a megoldásukat a vállalatvezetőkből álló zsűrinek prezentálják. Itt legtöbbször az esettanulmányt adó cég vezetője maga is a zsűriben foglal helyet.

„A Bergenben elért második helyezésünkre mindenki felfigyelt, akik kapcsolatban állnak velünk. A partneregyetemek intenzívebben keresik a velünk való szakmai kapcsolatot, hiszen most már a nemzetközi porondon is világosan látszik, hogy a mi képzésünk az, amelyik vezető szerepet tölt be a romániai és ezen belül az erdélyi gazdasági felsőoktatás területén. Számunkra az a legfontosabb, hogy alázatos munkával folytatni tudjuk a megkezdett utat, mind a nemzetközi esetversenyzés, mind pedig az oktatás fejlesztése és a kutatás területén. Szeretnénk elérni, hogy stabilan dobogóesélyesek legyünk egy-egy ilyen versenyen. Tudjuk, hogy ez még sok munkát feltételez mind a hallgatók, mind pedig az oktatók részéről. Mindezt szeretnénk úgy megtenni, hogy egy pillanatra se tévesszük szem elől, hogy az igazi cél a hallgatóink szakmai fejlődése, személyes sikere és felívelő karrierje.

Minden elért versenyhelyezés csak pozitív “mellékhatás” lehet, semmiképpen sem önmagában vett cél”

– zárta a beszélgetést Szász Levente.