Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

A dráguló költségek miatt az MNB folytatja bankszámlaválasztó kampányát

Okos Pénztárca4 órájaNövekedés.hu

Az MNB folytatja a tudatos bankszámla-választással kapcsolatos fogyasztóvédelmi kampányát a dráguló banki terhek miatt. Az ügyfelek tavalyi éves számlaköltségeiről január végéig kézhez kapott díjkimutatás és a jegybank Bankszámlaválasztó programja ajánlatainak összevetésével eldönthető, hogy érdemes-e számlacsomagot, vagy – egyszerűsített ügyintézéssel – bankot is váltani. A számlák éves összköltsége között hússzoros különbség is lehet.

Az ügyfelek jelzései, illetve a piaci szolgáltatások 2025. januári inflációját erősítő banki költségemelések nyomán a Magyar Nemzeti Bank (MNB) meghosszabbította a tudatos bankszámlaválasztáshoz kötődő, év elején indított „Mennyi az annyi? – Spóroljon a bankszámláján!” fogyasztóvédelmi kampányát. E fogyasztóvédelmi lépés hozzájárulhat a bankszámlák piacának átláthatóbbá tételéhez, illetve – az ügyfelek mobilitásának támogatásával – a bankok közötti árazási és szolgáltatási verseny erősödéséhez.

A jegybank gyorselemzése szerint ugyanis idén januárban a piaci szolgáltatások éves árindexe a teljes inflációhoz képest jóval magasabban, 9,6 százalékkal nőtt. Jelentős részben azért, mert számos bank a tranzakciós illeték megemelését január elejétől teljes mértékben áthárította a lakosságra az ügyfelek tranzakciós díjainak emelésével. A bankkártyás fizetés és a qvik szolgáltatások ugyanakkor továbbra is minden ügyfél számára ingyenesek.

A banki folyószámlával rendelkező lakossági ügyfelek január 31-ig kapták meg egyéni éves díjkimutatásukat hitelintézetüktől. Ez postán vagy elektronikusan érkezett, a bankkal megszokott kapcsolattartási forma szerint.

Számos hazai piaci szereplőnél a díjkimutatás mobilbanki applikációban nem, csak az internetbankban nyitható meg (ezek elérési útvonalát az MNB bankonként most összegyűjtötte), és több bank még értesítést sem küldött ennek elérhetőségéről az ügyfeleinek (az értesítőt csak a fő számlatulajdonos kapja meg). Amennyiben a bank nem küldte meg a fenti határidőig a díjkimutatást, akkor az MNB a fogyasztó kérelmét kivizsgálja, illetve hivatalból is vizsgálódhat.

Az egységes formátumú, közérthető díjkimutatás a bankszámlához, tranzakciókhoz, bankkártyához, folyószámlahitelhez, egyéb szolgáltatásokhoz kötődő díjakat, tranzakciószámokat mutatja be, s összegzi az ügyfél éves összes költségét, illetve (kamat)bevételeit is.

A díjkimutatás és az MNB Bankszámlaválasztó programja révén az ügyfelek összehasonlíthatják ezt más számlacsomagok ajánlataival. A kalkulátorban egyedileg megadhatók a jellemző fizetési szokások, s ezek segítségével kiszámíthatók az adott bankszámlák várható havi és éves összes terhei is. Évente vagy új élethelyzetbe kerüléskor (pl. munkahelyváltás, GYES stb.) mindenképp ajánlott felülvizsgálni a bankszámlát, illetve a költési szokásokat.

Ez alapján dönthető el, hogy érdemes-e a bankon belül új számlacsomagot igényelni, vagy –  az akár 13 munkanap alatt végrehajtható egyszerűsített bankváltással új hitelintézettel szerződni.

Az MNB Pénzügyi Navigátor honlapján összeállított tematikus tartalmakból, a jegybank közösségi médiacsatornáin, a vármegyeszékhelyeken elérhető Pénzügyi Navigátor Tanácsadó irodákban, illetve az MNB Ügyfélszolgálatán is kapható segítség a bankszámlák kapcsán.

A díjkimutatáshoz, illetve a bankszámlákhoz kötődő kedvezőtlen jelenségek – például az, hogy alig van olyan piaci szereplő, akinél lehetőség van a digitális számlazárásra, miközben az ugyanilyen számlanyitás már a legtöbb helyen biztosított – csökkentik az ügyfelek döntési szabadságát, mobilitási lehetőségeit. Ezzel ellentétben például Nagy-Britanniában 2021-ben a lakosság 1 százaléka élt – az önálló márkanévvel is ellátott – bankszámlaváltás lehetőségével az ottani elszámolásforgalmi intézmény, a Pay.UK koordinálásával. Írországban pedig 2022-ben (kivonulások nyomán az ottani bankpiac átrendeződésének időszakában) szintén saját brand, a Big Move segítségével támogatták az ügyfelek bankváltásait.