A bűnözőket tartsa távol a pénzétől – Figyeljen az internetes tranzakcióknál!

Pénzügy2023. szept. 15.Növekedés.hu

Néha elég csak rossz helyre kattintani a világhálón és a bizalmas adataink máris csalók kezébe kerülhetnek. A kiberbűnözés Magyarországon is egyre nagyobb méreteket ölt, ezért összegyűjtöttünk néhány tippet, amely segíthet abban, hogy biztonságban tudja a megtakarításait.

A kibervilág bűnözői ma már többnyire roppant szervezetten dolgoznak. Komoly erőforrásokra támaszkodnak és hálózatban működnek. Akadnak csoportok, akik olyan professzionálisan dolgoznak össze, mintha csak egy vállalat tagjai lennének.

A könnyű pénz reményében a netes alvilághoz egyre többen csatlakoznak.

Bárkire lecsaphatnak, ezért nem lehet őket figyelmen kívül hagyni. A kiberbűnözés éves költsége mára elképesztő magasságokba szállt: a teljes összeg eléri a 10,5 billió dollárt.

Ha nem akar az áldozatok közé kerülni akkor pár jó tanácsot érdemes szem előtt tartania.

A váratlan rossz hír csapda is lehet

A csalók sokszor stresszhelyzetbe akarják hozni az áldozatot, hogy ennek súlya alatt hirtelen döntsön – hívja fel rá a figyelmet Nemes Máté, a Mastercard kiberbiztonsági megoldásokért felelős szakértője.

A bűnözők arra játszanak, hogyha közlik vele, hogy probléma van az előfizetésével, bankszámlájával, az emberek jó része pánikba esik.

Gyorsan meg akarja oldani a problémát, emiatt viszont nem mérlegel megfelelően a döntései előtt – teszi hozzá.

Tipikus eset, amikor a csalók SMS-ben megírják az áldozatnak, hogy innentől már csak korlátozottan férhet hozzá valamelyik pénzügyi szolgáltatáshoz, az adatait ezért feltétlenül és gyorsan frissítenie kell. Az óvatlan felhasználók ilyenkor követik is az üzenet utasításait.

Azt hiszik megoldják a felmerült gondot, pedig csak bűnözőknek adják meg a bizalmas banki információikat.

Fontos tudni, hogy egyetlen pénzintézet, vagy digitális szolgáltató sem fogja hirtelen egyik pillanatról a másikra lekorlátozni a hozzáférésünket. Ha ilyesmi kilátásba kerül előzetesen többször is felszólításokat küldenek az érintett ügyfeleknek.

A kamu bankos oldalak mögött adathalászok állhatnak

A csalók e-mailjeiben vagy sms-eiben rendszerint egy link is szerepel, ami kéretlen, a csalók által üzemeltetett oldalra irányit. Az ezen keresztül megadott adatokat - legyen szó felhasználó névről, jelszóról, bankkártyaadatokról vagy egyéb személyes adatokról - a bűnözök rögtön látják és felhasználhatják a későbbiekben csalásokhoz.

Nehézséget okoz a felismerésük, mivel gyakran szinte tökéletesen lemásoljak bankok, futár cégek vagy közmű szolgáltatok felületeit.

Tartsuk szem előtt: a pénzintézetünket sose keressük fel egy megkattintott linken keresztül. A webcímet írjuk be mi a böngészőbe.

Fő a titoktartás

Vannak olyan információk, amelyeket még a pénzintézetek se kérnek ki. Például bárki is próbálja kihúzni belőlünk a bankos appunk belépési kódját, ne dőljünk be! Azt kizárólag a hivatalos alkalmazásában szabad használni.

Legyünk roppant körültekintőek, ha be kell ütni egy felületen a kártyánk lejárati időpontját, vagy a hozzá tartozó CVC számot. Ha ezekről valaki akár mobilon vagy e-mailben érdeklődik, ne válaszoljunk.

Előfordul, hogy a csalók a kétlépcsős azonosításnál használt egyedi biztonsági kódról kérdezősködnek.

Mondjuk, mert az állításuk szerint nem sikerült a hitelesítés ezért szeretnék, ha megadnánk az átküldött karakter-sort. Bárki kér ilyet, ezt semmilyen körülmények között ne tegyük meg – figyelmeztet a Nemes Máté.

A bankunk által küldött hitelesítő üzenetet (sms, push értesítés) mindig figyelmesen olvassuk el, legyen szó vásárlásról, kártyánk digitalizációjáról vagy utalásról – teszi hozzá.

A pénzügyi vállalat egyébként már hosszú ideje óriási hangsúlyt helyez a digitális rendszerekben elkövetett csalások beazonosítására.

A Mastercard-nál a napi egymilliárd tranzakció mindegyikénél 50 ezredmásodperc alatt végzik el a biztonsági elemzést.

Nemes Máté, a Mastercard kiberbiztonsági megoldásokért felelős szakértőjeNemes Máté, a Mastercard kiberbiztonsági megoldásokért felelős szakértője

Gyanús hívás? Inkább tegyük le!

Amikor a csalók telefonon hívják az áldozatokat sokszor úgy tesznek mintha a beszélgetés apropója egy tranzakció, egy felmerült hiba vagy egy adategyeztetés lenne.

Ha egy hívás gyanússá válik, mondjuk mert kényes adatokra kérdeznek rá, inkább rakjuk le és kérdezzünk rá a pénzintézetünk ügyfélszolgálatánál, hogy tényleg a bank keresett-e minket.

Csak akkor beszéljünk telefonon a pénzügyeinkről, ha vonal túlvégén lévő személyben teljesen megbízunk.

Olcsó áru, könnyű nyeremény mindig gyanús

A közösségi oldalakon előfordulnak olyan hirdetések, amelyek fantasztikus nyereményeket ígérnek, vagy fantasztikus akciókkal csalogatnak.

Ezeket is érdemes óvatosan kezelni, és különösen körültekintőnek lenni, mert nem ritka, hogy a csalók ilyenekkel gyűjtik a számukra értékes, az ügyfél számára érzékeny adatokat.

Érdemes véggigondolni, hogy mennyire reális az ajánlat, megnézni, hogy pontosan ki is az eladó, vagy a nyereményjátékot szervező cég.

Ha a felsorolt jótanácsokat betartja akkor már roppant sokat tesz azért, hogy a pénze biztonságban legyen.