A mai gyerekek már megtanulhatják, mik a jó pénzügyi döntések
PénzügyAz elmúlt 10 évben gyökeresen átalakult a pénzzel kapcsolatos gondolkodásmódunk. A pénzügyi tudatosság fejlesztésében pedig egyre nagyobb szerepet kapnak a pedagógusok és az iskolák. A PÉNZ7 rendhagyó foglalkozásai a valós pénzügyi döntésekre is felkészítik a diákokat, ugyanakkor a pénzzel kapcsolatos attitűdök formálásában is szerepet játszanak.
Március 7. és 11. között nyolcadik alkalommal rendezik meg a pénzügyi és vállalkozói tudatosságot interaktív eszközökkel fejlesztő PÉNZ7-et. A széleskörű szakmai, kormányzati és civil összefogás eredményeként létrejött témahét ebben a tanévben a pénzügyi tervezés és megtakarítás, valamint az innovatív vállalkozás témaköreit járja körbe.
Idén is nagy az érdeklődés a PÉNZ7 Pénzügyi és vállalkozói témahét iskolai keretben zajló eseményei iránt. A rendhagyó tanórák megtartásában jelentős számú szakmai önkéntes támogatja az iskolákat.
Matolcsy György, a Magyar Nemzeti Bank elnöke a PÉNZ7-re hangoló, tanóra indító beszédében a kapcsolatok és a tudatos, tervező magatartás fontosságára hívja fel a figyelmet, de tanórát tart a héten Kandrács Csaba, a Magyar Nemzeti Bank alelnöke is.
Ma már nem kérdés, hogy a pénzügyi ismeretek bármilyen életkorban megszerezhetők, de a pénz kezelésével kapcsolatos attitűdök és helyes gondolkodásmód kialakítása gyerekkorban kell, hogy megkezdődjön.
Az elmúlt 10 év nemzetközi és hazai felmérései is megmutatták, hogy nem elég pusztán az ismeretek átadása, a pénzügyi szokások felnőttkorra rögzülhetnek, s azok kijavítására csak válsághelyzetben tesz kísérletet a felnőttek nagy része.
Azonban a válságreakció gyakran már nem hoz kielégítő eredményt, ezért a gazdasági ciklusoktól független, tudatos, tervező magatartásra, a megtakarítással kapcsolatos ökölszabályok belsővé tételére kell törekednünk. Szükség van, arra, hogy kialakuljon a gyerekekben a pénzügyi rendszerrel és a pénzügyi termékekkel kapcsolatos bizalom, alapvetővé váljon számukra, hogy folyamatosan rendelkezzenek minimum három havi megtakarítással, törekedjenek a pénzügyi egyensúlyra, megértsék a tervezés fontosságát és felnőttként majd rendszeresen készítsenek családi költségvetést.
Ahhoz pedig, hogy a pénzzel kapcsolatos pozitív attitűdök kialakuljanak, a száraz tananyagot edutainment, azaz szórakozva oktató módszerekkel lehet hatékonyan átadni.
A PÉNZ7 szervezői is erre törekednek.
A PÉNZ7-re fejlesztett tananyagok segítségével az alsós diákok pénzügyi tervező akadályversenyen vehetnek részt, a felsősök játszhatnak bankosat, a középiskolások pedig megtervezhetnek egy testvériskolai találkozót, de egy hatórás projekt keretében saját digitális társasjátékot is készíthetnek.
A PÉNZ7-en startol a Pénziránytű Alapítvány újdonsága, a MoneySim pénzügyi szimuláció. A pénzügyi döntések játékában különböző karakterek bőrébe bújva szembesülhetnek pénzügyi döntéseik következményeivel a középiskolások. A szimuláció 5 indikátor, a pénzügyi tudatosság, a jóllét, a kockázatvállalás, és a takarékosság, valamint a vagyoni helyzet segítségével mutatja meg a gyerekeknek, hogy egy egyszerű pénzügyi döntés milyen szerteágazó hatást gyakorolhat életükre, ugyanakkor észrevétlenül építi be a tervező, tudatos, megtakarító, egyben egyensúlyra törekvő attitűdöt. Az ingyenesen elérhető MoneySim tanórai felhasználását a PÉNZ7-en is használható minta óraterv segíti.
A PÉNZ7 iskolai keretek közötti megvalósulása, a gyakorlatias, szórakozva oktató tananyagok és programok tehát egyrészt hozzájárulnak ahhoz, hogy a gyerekek később könnyebben eligazodhassanak a mindennapi pénzügyek területén, másrészt a diákok képességfejlesztésének és attitűdformálásának eszköze is lehet.