Két szektor, ahol nagy az osztalék szerepe 

Pénzügy2021. jún. 21.Fellegi Tamás
A rovat támogatója:

A Magyar Telekomnál örökös kérdés az osztalék mértéke, de az olajcégeknél is érdekes folyamatok zajlanak a részvényesi juttatások tekintetében.

Opus

A Trend FM Prémium kategória műsorának egyik vendége ezúttal Dzsubák Attila, az Opus Global vezérigazgatója volt, aki elmondta, hogy a társaság egyedülálló a régióban, miután négy stratégiai iparággal foglalkozik, ezek az ipar, a mezőgazdaság, a turizmus és az energetika. Utóbbit erősíti, hogy megszerezték a Tigáz 50 százalékát, és lépést tettek a Titász megvételére is.

Az árbevétel szerkezetét illetően Dzsubák Attila elmondta, hogy a turizmust nehéz becsülni, hisz az első negyedév gyenge volt, tavaly még nem számítottak harmadik járványhullámra. Míg tavaly az első negyedévben az árbevétel 13 százaléka adódott turizmusból, most csak 2 százalék. Ami az energetikát illeti, szükség lesz a megszerzett vállalatok konszolidációjára, a szinergiákat kiépíteni, ez időt vesz igénybe.

Telekom

A műsor második vendége, Gál Gellért, a Concorde Zrt vezető elemzője elmondta, hogy a Magyar Telekom 24 millió sajátrészvényt vásárolt június 10-én 429 forintos átlagáron, ami az előző napi árhoz képest 3,8 százalékos prémium. Ez magasabb. mint tavaly: akkor 1,7 százalék volt, ráadásul idén kétszer annyi részvényt vásároltak. Az idei aukció így mindenképpen kedvezőbb eredményt mutat, jobb lett a részvényvásárlás megítélése.

Az elemző szerint a jelenlegi 25 forinttal szemben 70 forintot is részvényesi juttatásokra fordíthatna a cég, ezzel szemben a fennmaradó 45 forintot inkább adósságcsökkentésre fordítják. A mérték nőhet, miután a következő években nem lesz a cégnek jelentős kiadása, nem lesznek nagy összegű frekvencia aukciók.

A Concorde célára 560 forint a szabad cashflow alapján, a mostani áron alulértékeltnek tekintik a papírt. Ez természetesen elméleti érték, hisz az aktuális árat mindig a piac határozza meg: az elemző szerint akkor lenne reális az érték elérése, ha a cég megkezdené a részvényesi juttatások dinamikus növelését.

Olajcégek

Korábban az olajtársaságok jelentős osztalékfizetők voltak (5-7 százalékos osztalékhozam), majd jött a járvány miatti olajár zuhanás, és lecsökkentették az osztalékot, még a Shell is, amely évtizedek óta nem tett ilyet. Most ugyan az olajár már magasabban van, mint a járvány előtt, de a cégek már nem teljes mértékben a korábbi osztalékfizetéshez térnének vissza, hanem részben ők is sajátrészvény-vásárlásba kezdenek. Tény, hogy tavaly az olajcégek jelentős adósságot halmoztak fel, így ennek visszafizetésére is jelentős összeget kell fordítaniuk.

A teljes műsor itt hallgatható meg.