Regionálisan meghatározó tényezővé nőtt az MVM Csoport
PénzügyInnováció, folyamatos külföldi terjeszkedés, diverzifikált portfólió és kiemelkedő vállalati kultúra. Az elmúlt évek fejlődésének köszönhetően, mindez elmondható az MVM Csoportról. Fontos részletek derültek ki a vállalat terjeszkedési stratégiájáról és zöld átállásáról.
Az MVM Zrt.-nek, a vállalatcsoport növekedési stratégiájáról tartott sajtóeseményén szó esett a vállalat pénzügyi eredményeiről, a fejlesztések irányáról, innovációról, akvizíciókról és a vállalati kultúráról is.
Kóbor György az MVM elnök-vezérigazgatója vállalatuk fejlődési, terjeszkedési stratégiáját a sakkhoz hasonlítva úgy fogalmazott, hogy az MVM csoport esetében is kiemelten fontos, hogy
Jól meg kell tervezni azokat a lépéseket, amiket végrehajtunk.
Közép-Európa 13. legnagyobb vállalata
Magyarország negyedik, Közép-Európa 13. legnagyobb vállalata az MVM csoport, az árbevétel alapján - ismertette. 6,1 millió ügyfelet szolgálnak ki, több országban, persze a súlypont továbbra is itthon van. Közel 66 ezer kilométernyi hálózati infrastruktúrát üzemeltetnek, de a tároló és az erőművi infrastruktúra is kiemelten fontos a cégcsoport számára.
Soha nem volt olyan sikeres, mint ma
Az MVM csoportnak, mintegy 120 tagvállalata van. Körülbelül 750 milliárd forinttal, tehát a GDP közel 2 százalékával járulnak hozzá a magyar gazdaság teljes teljesítményéhez, adókon, járulékokon, az általuk foglalkoztatottakon és a beszállítóikon keresztül - hangsúlyozta. Az MVM soha nem volt olyan sikeres, mint ma, és minden téren innovációban gondolkoznak - húzta alá.
Kiemelte, hogy az emberek többsége ugyan villamosművekként gondol rájuk, de 2012 óta már gázzal és más iparágakkal is foglalkoznak, úgy, mint informatika, távközlés, biztonság-technika, és egyéb kiegészítő tevékenységek.
Nemzetközi jelenlét
Elmondta, hogy régi vágyuk volt, hogy regionálisan is terjeszkedni tudjanak. Ennek keretében került sor több akvizícióra is.
Jelenleg 18 országban vannak jelen: külképviseleteket tartanak fenn Brüsszelben és Moszkvában, és most tervezik megnyitni a belgrádit. 2025-re 25 százalék külföldről származó EBITDA-t terveznek elérni,most ez az arány 17 százalékon áll. Az elsődleges célpiacok a környező országok, a V4 és a nyugat-balkáni területek - hangsúlyozta.
Tavaly mérföldkőhöz érkeztek
Ahhoz, hogy eljussanak a mostani szintre az első lépést 2013-ban tették ezen a téren, akkor egy mai szemmel kisebb értékű akvizíció által – ismertette. Az áttörést azonban tavaly érték el, hiszen két olyan tranzakciót is végrehajtottak, amelyek mérföldkőnek tekinthetők a csoport életében. Az egyik a cseh Innogy Česká Republika felvásárlása volt, a másik pedig a horvát krk-i LNG terminálban való kapacitás lekötés, melynek során egy hét éves szerződést aláírva biztosították, hogy a következő időszakban diverzifikálni tudják az ellátási forrásokat és útvonalakat, ami geopolitikai jelentőségű ügy.
Emellett jelenleg is folyamatban vannak tárgyalások szerbiai és romániai terjeszkedések vonatkozásában – tette hozzá.
Visszavásárolták az ENEXIO-t
Fontos és szimbolikus akvizíció volt az ENEXIO visszavásárlása is – húzta alá. Ez a cég rendelkezik a Heller-Forgó hűtés technológiai szabadalommal. Ezek azok a hűtőtornyok, amelyeket akár a Mátrában is lehet látni- mondta. Ez egy világszabadalom, így ennek a technológiának a mentén terveznek újabb beruházásokat megvalósítani. Ehhez kapcsolódóan nemrég nyertek el egy megbízást Kínában, amivel kiléptek az európai piacról a világpiacra.
Fejlesztik a meglévő infrastruktúrát is
Természetesen a terjeszkedés mellett, a már meglévő infrastruktúrájuk fejlesztése is elsődleges kérdés számukra.
Elmondta, hogy összhangban az energiastratégiával, az MVM az elsőszámú letéteményese az ellátásbiztonságnak. Első számú prioritás, hogy minden fogyasztó elektromos áramhoz és gázhoz jusson.
Karbonsemleges jövő
Kiemelte, hogy karbonsemleges jövőben gondolkoznak, amelyben fontos szerep jut a nukleáris alapokon termelt villamosenergiának, szintén összhangban az energiastratégiával, hiszen az gyakorlatilag teljesen karbonsemleges. A Paksi Atomerőmű most is egy fontos alappillér, a termelésük meghatározó eleme, 2040 MW-os beépített teljesítménye gyakorlatilag a magyar villamosenergia ellátás 50 százalékát teszi ki bizonyos időpillanatokban.
Megújuló kapacitások
Ők is hisznek a megújuló kapacitások bővítésében - hangsúlyozta. Jelenleg mintegy 150 napelemes erőművet birtokolnak és körülbelül 200 MW-os megújuló kapacitásuk van, melynek nagyobb része fotovoltaikus, kisebb része szél energiából származik. Ennek bővítésén folyamatosan dolgoznak. A céljuk, hogy 2025-re 800 MW-t megújuló kapacitás felett rendelkezzen az MVM csoport- tette hozzá. Azonban, mint kiemelte, különösen fontos számukra az ellátás biztonság, tehát mindezt egy olyan feltételrendszer mellett tervezik megvalósítani, ami a stabilitását is hivatott biztosítani.
Mátrai Erőmű
A Mátrai Erőműről szólva elmondta, hogy ez az átalakítás nem egyedi Európában, viszont a mi áttérési ütemtervünk talán az egyik leggyorsabb. 2025 végéig ugyanis kivezetik a szén alapú termelést a portfólióból, ezzel is növelve a karbonsemleges termelés részarányát és olyan erőműveket építenek be a rendszerbe, többek közt gázoserőműveket, naperőműveket, tiszta szén technológiájú erőműveket, illetőleg hulladékot hasznosító erőműveket, amelyeknek a széndioxid kibocsátása lényegesen kisebb, mintegy ötöde a korábbi értékeknek.
Hidrogén
Ezek mellett az MVM is sokat gondolkodik a hidrogén hasznosításáról.
A hidrogén a mának a története, de jövőnek szól.
-fogalmazott.
Több stratégiai együttműködést is alá írtak már ezen a területen -ismertette. Legutóbb épp két hete a Lindével. A hidrogén sokszínűen felhasználható és bele is vágtak több programba is. A hidrogén technológia kapcsán, a földgáztárolók mellett, napelem termelés, hidrogén bontás és ennek az alternatív felhasználására indítottak el komplex projektek.
Biomassza
Tervezik bővíteni a biomassza portfóliójukat, hiszen mivel hazánk agrárország, ehhez kiváló alapok adottak. Talán kicsit alul is értékelt a portfóliójukban a biomassza szerepe, így ebbe az irányba is terveznek lépéseket tenni- húzta alá.
Gázerőművi kapacitások növelése
Előkészítés alatt áll, két nagy 500 MW-os gázos projekt is – tette hozzá. Egyik a Tiszai Erőmű, másik a Mátrai Erőmű telephelyén. Az idei év során tervezik az ezekhez szükséges feltételes közbeszerzéseket elindítani.
Digitalizáció
Kiemelte, hogy a digitalizáció is része a stratégiájuknak. Például folyamatosan növelik az e-számlát használó ügyfelek számát, de a belső folyamatokat is próbálják digitalizálni.Szinte teljesen átálltak a digitális aláírások használatára. Persze ezek komoly költségekkel járnak, de nagyon jó a digitális fejlesztések megtérülése.
Az infrastruktúrák szerepe meghatározó
Kihangsúlyozta, hogy az infrastruktúrák, meghatározó szerepet töltenek be. Az erőművi infrastruktúra mellett villamosenergia alaphálózati infrastruktúrát, elosztó hálózati infrastruktúrát, gáz elosztó hálózati infrastruktúrát, gáz tározókat kell értenünk, ami mellett rengeteg olyan innovációs hatás éri őket, aminek meg kell felelniük. Fontos például a decentralizáció, erre jó példa a lakossági napelem programoknak a robbanásszerű fejlődése, idén a kormányzati támogatásoknak köszönhetően 75 százalékkal több lakossági HMKE felcsatlakozási igényt kell kezelniük, mint a tavalyi év azonos időszakában, de az energiaközösségek és az aggregátorok megjelenése is ebbe az irányba fog mutatni.
Fontos problémát oldottak meg
Elmondta, hogy apró dolognak tűnik, de sok problémájuk volt, a társasházak kizárásával a gázvételezésből. Immár van egy olyan innovatív technológiájuk, amivel a társasházak kizárása nélkül, nyomás alatt tudják a hálózatot javítani.
Zsombói mintaprojekt
Vannak pilot projektjeik is - ismertette. Például a Zsombón egy okoshálózati mintaprojektet valósítottak meg, egy kicsi tárolóval.
Innováció - FIEK program
Az innovációban is szeretnék magukat vezető megvalósítóként definiálni – hangzott el. Ennek érdekében 2016-ban indult el FIEK program több nagy társaság közös szponzorációjában, ahol alaphálózati és elosztóhálózati szimulációkat lehet végezni, az úgynevezett Smart Power laborban, ami egy nagyon speciális labor, hiszen Európában is csak kettő ilyen van. Elkezdték a közvilágítási projektek integrációját és a távközlési stratégia implementációját is. Emellett számos egyetemmel működnek együtt. A Mobilit alkalmazásuk pedig különdíjas lett az Év applikációja pályázaton. Ezek mellett évek óta foglalkoznak startup inkubációval is- egészítette ki. Az Edison versenyeknek elindították egy junior változatát is, gyerekek számára, Edison Junior 2.0
Növekedés új üzleti területeken
Kiemelte, hogy hozzájuk közvetlenül kapcsolódó szegmensekben is növekedni szeretnének, illetve olyan új üzleti területeket szeretnének keresni, amelyek hasonló logikájúak, mint az övék. Elmondta, hogy itthon e-mobilitásban már abszolút piacvezetők. 600 töltőállomással országos lefedettséget tudnak biztosítani. Egy nemzetközi roaming rendszer segítségével ráadásul 97 országban érhető el a szolgáltatásuk.
Korridor projekt
Belevágtak egy európai hálózatépítési projektbe is, korridor néven -ismertette. Ennek a célja, hogy a cseh-német határtól, Erdélyig, a Székelyföld végéig végig telepítsenek CNG és e-mobilitás töltőkket az úthálózat mentén. Az ehhez szükséges lépéseket megtették, az akvizíciókat megindították. Ehhez fog felzárkózni a hidrogén alapú közlekedés és az LNG alapú közlekedés is – tette hozzá.
A tömegközlekedésbe is beszállnak
A jövőre nézve elmondta, hogy egy vegyesvállalatot hoztak létre a volánnal Mobiliti-Volánbusz Kft. néven, és elkezdték megkeresni azokat a kérdéseket, amelyek az alternatív közösségi közlekedés kapcsán felmerülhetnek, részt vesznek a zöldbizottság munkájában, elkezdték az LNG lehetőségeket feltárni, tárgyalnak az LNG terminál átvételéről. Tovább szeretnék a CNG hálózatukat fejleszteni. Csehországban egyébként fordított módon abszolút piacvezetők CNG-ben, ott elektromobilitásban vannak lemaradva. Szeretnék a két képességet egymással szemben megerősíteni.
Arculatváltás
Ezt a rengeteg változást hivatott képviselni az arculatváltásuk is – hangsúlyozta, melynek során új logót hoztak létre és a vállalatcsoport új neve MVM Energetika lett. Az új arculat a változást és az összetartozást is hivatott képviselni - tette hozzá.
Fókuszban a munkavállalók
Az összetartozás kapcsán kiemelt, hogy a vállalat a fejlődés mellett a munkavállalóira is kiemelt figyelmet fordít. Ezt bizonyítja, hogy a Randstad értékelése alapján az Iparág Legvonzóbb Vállalata lettek 2021-ben, az Év Családbarát Vállalata lettek 2020-ban a Három királyfi, három királylány alapítvány szerint és a második Legvonzóbb Munkahely a 2020-ban a PwC megítélése alapján.
Fontos sikernek tartja, hogy a vállalatnál dolgozó nők aránya folyamatosan emelkedik.
Utánpótlás
Az utánpótlásról is szeretnének gondoskodni – húzta alá. Ennek érdekében villanyszerelő és hegesztő szakmában indítottak akkreditációs képzéseket. Ezt tovább fogják vinni, sőt bővíteni fogják, mert fontos számukra a műszaki utánpótlás.
Támogatják a kultúrát és a sportot
Kiemelt számukra a kultúra és a sport támogatása is. Erre jó példa a Zenergia, a Múzeum+, az MVM koncertek, a Junior Príma, vagy sport terén a MOB, az FTC, illetve Érdi Mária támogatása, és az MVM sportegyesületek.
Környezetvédelem
Emellett a környezetvédelem és a fenntarthatóság érdekében PET-mentes székháza programot indítottak - mondta. Szelektíven gyűjtik a hulladékot, madárvédelmi programjuk van és persze nagyon fontos a karbonsemlegesség irányába haladás.
A vállalat pénzügyi eredményeit Sum János, az MVM Zrt. gazdasági vezérigazgató-helyettese ismertette.
Tavaly a 2019-es rekord bevételt is felülmúlták
Kiemelte, hogy a 2019-es rekord árbevételt az MVM csoport 2020-ban további 25 milliárd forinttal tudta felülmúlni. Kihangsúlyozta, hogy az elmúlt öt év során, közel duplájára emelkedett az MVM vállalatcsoport árbevétele, ami meghaladta az 1800 milliárdot, az idei évi várakozásuk pedig, hogy a 2000 milliárdot is átlépi. Emellett közel másfélszeresére nőtt az EBITDA, legutóbb egy év alatt 31 milliárd forinttal és megduplázódott a munkavállalóik száma.
Több beruházás, növekvő eredmény
Eközben 21 milliárd forinttal növelték a beruházásokra fordított költségeket, ami mellett 1 milliárd forinttal tudott emelkedni a korrigált adózott eredmény. A beruházások ráadásul, nem csak a fenntartást, hanem jelentős részben a fejlesztéseket szolgálták -húzta alá.
Vállalati struktúra
A társaság struktúráját ismertetve elmondta, hogy a csoport EBITDA-jának több mint fele az eszközintenzív és eszköz alapú aktivitásokból adódik. Nevezetesen a termelés és az infrastruktúra, több mint 50 százalékát adják az MVM csoport létének. Ezt a sort folytatja a nagy és a kiskereskedelem. Az egyéb tevékenységek körülbelül 10 százalékot tesznek ki.
Tőkepiaci érettség
Már kapcsolatban állnak a három nagy nemzetközi hitelminősítővel, és szeretnék, hogy külső, független, több irányból megerősített befektetési kategóriára ajánlott státuszt is elérjen az MVM csoport - ismertette.
Az MVM csoport már nem az, ami volt, hanem egy nagy, stabil, színes, sokrétű és szerteágazó tevékenységet folytató, egyre inkább nemzetközi szinten is meghatározó társaság – hangsúlyozta. Jelen pillanatban mintegy 120 cég alkotja az MVM csoport világát, ráadásul ez már nemzetközi elemeket is mutat – tette hozzá.
(Borítókép forrása: mvmi.hu)