Hazai kutatás: Az egyetem melletti szakmai munka a siker kulcsa a fiataloknál
HRTöbb mint 4500 gazdasági frissdiplomás elhelyezkedési lehetőségeit, és az első munkahelyen eltöltött első éveket követte végig két hazai kutató. Nem elég jól tanulni, az egyetem mellett végzett. a tanult szakmához kapcsolódó munka számít igazán a sikernél. A legelégedettebbek azok, akik a munkájuk során hasznosítani tudják a korábbi tanulmányaikat.
Régóta fennálló probléma, hogy a hazai egyetemek nem azokat a készségeket és szakmai tudást biztosítáják a hallgatók számára, amelyeket a munkaerőpiacon is elvárnak, illetve elismerne, jutalmaznak. Különösen szembetűnő a különbség a gazdasági területen végzettek körében.
Egy friss magyar kutatás többek között arra keresett választ, hogy
- mitől függ egy frissen végzett diplomás elhelyezkedési lehetősége,
- a munkahelyi előremenetele,
- valamint a szakmai elégedettsége, vagyis
- az egyetemeknek milyen készségek fejlesztését kellene erősíteni.
Szabó-Bálint Brigitta, a Pécsi Tudományegyetem tanársegédje és Sipos Norbert adjunktus a kutatásukba 2011 és 2014 között végzett 4515 gazdaságtudományi hallgatót vontak be összesen 33 hazai egyetemről, és megvizsgálták, milyen sikereket tudtak elérni a fiatalok 1-5 év alatt a munkahelyükön a diploma átvétele után.
A frissdiplomások karrierjét a szubjektív és az objektív sikeresség szempontjából vizsgálták.
Objektív sikerességi mutatók:
- vezetői felelősség: alkalmazottak/beosztottak száma, és az adott vállalat mérete, a szervezeti hierarchiában elfoglalt hely
- tudás hasznosítása: tanulmányok és a képzettség alkalmazása a munkában
- munkahelyi pozíció
- munkába állás ideje
- fizetés
A szubjektív sikeresség mutatói:
Itt azt a kérdést tették fel a kutatásban, hogy a frissdiplomás mennyire elégedett a
- a munka személyi és tárgyi körülményeivel
- a munka szakmai, tartalmi részével
- szakmai előmenetellel, karrierépítési lehetőséggel
- szakmai presztízzsel
- jövedelemmel, juttatásokkal
A frissen végzettek munkaerőpiaci sikerességét Magyarországon inkább a hagyományos közgazdaságtani mutatókkal mérik, amelyek a jövedelmet, illetve az elhelyezkedés esélyét vizsgálják, noha a siker értelmezése ennél összetettebb.
Kik lesznek elégedettek és sikeresek a munkahelyükön?
- A felmérés kimutatta, hogy a gazdaságtudományi végzettek szubjektív szempontból sikeresebbek mint az objektív szempontok alapján. Ez nem meglepő, hiszen az objektív sikertényezőknél nagyon sokat számít az idő, a vizsgálatban résztvevőknél márpedig csak rövid időt töltöttek el a munkaerőpiacon.
- Másik fontos megállapítás, hogy a tanulmányi eredményt alapul véve a jobb eredménnyel végzettek objektív szempontból (pl.fizetés, beosztás) sikeresebbek. Ez értelmezhető úgy, hogy megéri jobban tanulni, mert például jobban fizetett, magasabb beosztás érhető el.
- Látható, hogy a tanulmányok alatt végzett nem szakmai munka nem annyira jelentős szempont a sikerességben, jellemzően a megélhetési kérdéskörhöz tartozik.
- Ugyanakkor az egyetem alatt végzett szakmai tanulmányok sokkal magasabb szakmai sikerességet hozhatnak.
- A szubjektív siker, a munkahelyi elégedettség nem függvénye a végzés óta eltelt időnek, tehát már fiatalon is elérhető.
- A szubjektív siker nem a jó tanulók kiváltsága: gyengébben teljesítő társaik is elérhetik, sőt, még magasabb arányban is megélik azt.
- A nemek közötti különbség azt mutatta, hogy a férfiak magasabb szintű objektív sikert képesek elérni mint a nők, viszont a szubjektív siker szempontjából hasonlóan teljesítettek.
A sikeresség egyik kulcsa, hogy a munka során mennyire tudják hasznosítani a korábban tanultakat. Vagyis a belső egyéni értékelés szempontjából fontos, hogy olyan munkát találjon a fiatal, amely a tanulmányaihoz jól köthető.
Megéri befektetni a karrier és a fizetés szempontjából a mesterképzésbe, még a magas költségek mellett is.
Érdemes a tanulmányok alatt a szakterülethez kapcsolódó minél több szakmai gyakorlatot végezni.
Megéri befektetni a tanulmányokba, mert az ezáltal elnyerhető ösztöndíjak lehetőséget jelentenek, hogy a magas tandíj miatt ne kelljen elvállalni a szakterülethez nem kapcsolódó munkát a tanulmányok mellett.
Egyetemek számára tanulság
Az egyetemeknek az objektív sikeresség mellett a - mint a fontosabbnak bizonyuló - szubjektívre is jobban oda kell figyelni, és az ehhez kapcsolódó, úgynevezett puha készségeket, kompetenciákat is jobban a fókuszba kellene helyezniük.
- Ha egy egyetem végzettjei képesek gyorsan munkát találni, az rövid távú sikernek könyvelhető el,
- Ugyanakkor, jó, ha az egyetem hangsúlyt fektet arra is, hogy a pályakezdő hallgatók a képzettségüknek minél inkább megfelelő, minőségi munkakört tudjanak betölteni, valamint kellően felkészültek legyenek arra, hogy sikeresen kiépítsék életpályájukat.
Szabó-Bálint Brigitta és Sipos Norbert kutatásának összefoglalója a Közgazdasági Szemle májusi számában jelent meg, pdf-ben itt olvashatja el.