Hazai kutatás: Az egyetem melletti szakmai munka a siker kulcsa a fiataloknál

HR2021. máj. 28.Sz.A.

Több mint 4500 gazdasági frissdiplomás elhelyezkedési lehetőségeit, és az első munkahelyen eltöltött első éveket követte végig két hazai kutató. Nem elég jól tanulni, az egyetem mellett végzett. a tanult szakmához kapcsolódó munka számít igazán a sikernél. A legelégedettebbek azok, akik a munkájuk során hasznosítani tudják a korábbi tanulmányaikat.

Régóta fennálló probléma, hogy a hazai egyetemek nem azokat a készségeket és szakmai tudást biztosítáják a hallgatók számára, amelyeket a munkaerőpiacon is elvárnak, illetve elismerne, jutalmaznak. Különösen szembetűnő a különbség a gazdasági területen végzettek körében. 

Egy friss magyar kutatás többek között arra keresett választ, hogy

  • mitől függ egy frissen végzett diplomás elhelyezkedési lehetősége,
  • a munkahelyi előremenetele,
  • valamint a szakmai elégedettsége, vagyis
  • az egyetemeknek milyen készségek fejlesztését kellene erősíteni.

Szabó-Bálint Brigitta, a Pécsi Tudományegyetem tanársegédje és Sipos Norbert adjunktus a kutatásukba 2011 és 2014 között végzett 4515 gazdaságtudományi hallgatót vontak be összesen 33 hazai egyetemről, és megvizsgálták, milyen sikereket tudtak elérni a fiatalok 1-5 év alatt a munkahelyükön a diploma átvétele után.

A frissdiplomások karrierjét a szubjektív és az objektív sikeresség szempontjából vizsgálták.

Objektív sikerességi mutatók:

  1. vezetői felelősség: alkalmazottak/beosztottak száma, és az adott vállalat mérete, a szervezeti hierarchiában elfoglalt hely
  2. tudás hasznosítása: tanulmányok és a képzettség alkalmazása a munkában
  3. munkahelyi pozíció
  4. munkába állás ideje
  5. fizetés

A szubjektív sikeresség mutatói:

Itt azt a kérdést tették fel a kutatásban, hogy a frissdiplomás mennyire elégedett a

  1. a munka személyi és tárgyi körülményeivel 
  2. a munka szakmai, tartalmi részével
  3. szakmai előmenetellel, karrierépítési lehetőséggel
  4. szakmai presztízzsel
  5. jövedelemmel, juttatásokkal

A frissen végzettek munkaerőpiaci sikerességét Magyarországon inkább a hagyományos közgazdaságtani mutatókkal mérik, amelyek a jövedelmet, illetve az elhelyezkedés esélyét vizsgálják, noha a siker értelmezése ennél összetettebb.

Kik lesznek elégedettek és sikeresek a munkahelyükön?

- A felmérés kimutatta, hogy a gazdaságtudományi végzettek szubjektív szempontból sikeresebbek mint az objektív szempontok alapján. Ez nem meglepő, hiszen az objektív sikertényezőknél nagyon sokat számít az idő, a vizsgálatban résztvevőknél márpedig csak rövid időt töltöttek el a munkaerőpiacon. 

- Másik fontos megállapítás, hogy a tanulmányi eredményt alapul véve a jobb eredménnyel végzettek objektív szempontból (pl.fizetés, beosztás) sikeresebbek. Ez értelmezhető úgy, hogy megéri jobban tanulni, mert például jobban fizetett, magasabb beosztás érhető el.

- Látható, hogy a tanulmányok alatt végzett nem szakmai munka nem annyira jelentős szempont a sikerességben, jellemzően a megélhetési kérdéskörhöz tartozik.

Ugyanakkor az egyetem alatt végzett szakmai tanulmányok sokkal magasabb szakmai sikerességet hozhatnak.

- A szubjektív siker, a munkahelyi elégedettség nem függvénye a végzés óta eltelt időnek, tehát már fiatalon is elérhető.

- A szubjektív siker nem a jó tanulók kiváltsága: gyengébben teljesítő társaik is elérhetik, sőt, még magasabb arányban is megélik azt.

- A nemek közötti különbség azt mutatta, hogy a férfiak magasabb szintű objektív sikert képesek elérni mint a nők, viszont a szubjektív siker szempontjából hasonlóan teljesítettek.

A sikeresség egyik kulcsa, hogy a munka során mennyire tudják hasznosítani a korábban tanultakat. Vagyis a belső egyéni értékelés szempontjából fontos, hogy olyan munkát találjon a fiatal, amely a tanulmányaihoz jól köthető.

Megéri befektetni a karrier és a fizetés szempontjából a mesterképzésbe, még a magas költségek mellett is.

Érdemes a tanulmányok alatt a szakterülethez kapcsolódó minél több szakmai gyakorlatot végezni.

Megéri befektetni a tanulmányokba, mert az ezáltal elnyerhető ösztöndíjak lehetőséget jelentenek, hogy a magas tandíj miatt ne kelljen elvállalni a szakterülethez nem kapcsolódó munkát a tanulmányok mellett.

Egyetemek számára tanulság

Az egyetemeknek az objektív sikeresség mellett a - mint a fontosabbnak bizonyuló - szubjektívre is jobban oda kell figyelni, és az ehhez kapcsolódó, úgynevezett puha készségeket, kompetenciákat is jobban a fókuszba kellene helyezniük.

  • Ha egy egyetem végzettjei képesek gyorsan munkát találni, az rövid távú sikernek könyvelhető el,
  • Ugyanakkor, jó, ha az egyetem hangsúlyt fektet arra is, hogy a pályakezdő hallgatók a képzettségüknek minél inkább megfelelő, minőségi munkakört tudjanak betölteni, valamint kellően felkészültek legyenek arra, hogy sikeresen kiépítsék életpályájukat. 

Szabó-Bálint Brigitta és Sipos Norbert kutatásának összefoglalója a Közgazdasági Szemle májusi számában jelent meg, pdf-ben itt olvashatja el.