A CCC-sztori: eleinte csomagtartóból árult a lengyel cipőkirály
SikerA lengyel CCC története egyértelmű siker. Az Alsó-Sziléziában tizenkilenc éve alapított cég ma Közép-Európa legnagyobb cipőkereskedelmi vállalata, és Európa legnagyobb lábbeli gyártója. Egy év alatt 50 millió párt adnak el, a mintegy hatezer féle modellből.
A CCC-t 1999-ben alapították, székhelye Polkowice. A társaság 2004 decembere óta szerepel a Varsói Értéktőzsdén.
Fő részvényese az 51 éves Dariusz Miłek 35 százalékos részesedéssel.
Üzleti pályafutását Lubin város piacterén kezdte, akkoriban a csomagtartóból árult.
Jelenleg az ötödik leggazdagabb lengyel, 2013-tól szerepel a Forbes milliárdos listáján a „rongyoktól a gazdagságig” (angolul „rags to riches”) elnevezésű kategóriában. A „lengyel cipőkirály" - miként az amerikai magazin titulálta - , már akkor felfedezte, hogy az ár csodákat tesz, amikor még csak a hazai piacon kereskedett. A vállalat erről az üzletpolitikáról kapta a nevét:
Cena Czyni Cuda, azaz „az ár csodát tesz”.
Miłek üzleti filozófiája szerint, ha az ügyfelek csak 90 százalékos árcsökkentés után hajlandók cipőt vásárolni, akkor meg kell adni ezt az árengedményt. Később marketinges vénájából azt pattant ki, hogy a nevet le kell rövidíteni, így lett belőle CCC.
A cég szlogenjét pedig úgy fogalmazta meg, hogy „Sosem elég”. A vállalat fokozatosan bővült a lengyel piacon, majd szerte Európában jelenleg 19 országban közel ezer cibőboltot működtet. Lengyelországon kívül többek között Magyarországon, Csehországban, Szlovákiában, Litvániában, Oroszországban, Ukrajnában, Bulgáriában, Szerbiában, Ausztriában és Németországban.
A tavalyi év minden bizonnyal nagyon fontos a vállalat közel 20 éves történetében, hiszen
a CCC belépett a svájci piacra, miután tavaly júliusban felvásárolta 10 millió svájci frankos vételáron a Magyarországon ruhakereskedelmi üzleteiről ismert Karl Vögele-t.
A nagy hagyományokkal bíró Vögele közel 100 éves divatcég és a svájci cipőpiac második legnagyobb játékosa. Részvényeik 70 százalékát szerezték meg a lengyelek, de a szerződés szerint a CCC megvásárolhatja a svájci cég részvényeinek a fennmaradó 30 százalékát is. A tranzakció a CCC következetes nemzetközi terjeszkedési stratégiájának a része, ugyanis tavaly áprilisban
a cég 33 millió euróért teljes egészében felvásárolta a román cipőértékesítési óriást, a Shoe Express-t is.
A CCC tavalyi árbevétele 4725,8 millió zloty volt (356 milliárd forint), ami 20 százalékos növekedés a 2017-es 3938,1 millió zlotyhoz képest. Az idei első negyedéves árbevétel 1039 millió zloty (78 milliárd forint) volt, ez 57 százalékkal magasabb, mint a 2018-as első negyedév.
Miután 2016 januárjában a CCC fő részvényese lett az eobuwie.pl-nek, lehetőség nyílt arra, hogy immár online e-kereskedelmi csatornán keresztül is értékesítse lábbelit. Magyarországon e-cipő néven működik a CCC online webshopja.
Az online eladásból származó bevétele az első negyedévben 289 millió zloty volt, (kb. 22 milliárd forint),
ez 2018 azonos időszakához képest 71 százalékos növekedés.